Gjest Mia88 Skrevet 23. mai 2009 #1 Skrevet 23. mai 2009 Som dere ser, lurer jeg på om det er domt å sykkle tur, når jeg allerede har gangsperre etter en sykkeltur i går/natt? Sykkla ca. 20 km, og kjenner det idag, veldig godt i lårene. Bør jeg la musklene bygge seg opp? Eller kan jeg sykkle samme tur i dag, uten å bry meg om at jeg har vondt?
Chanel.No5 Skrevet 23. mai 2009 #2 Skrevet 23. mai 2009 (endret) Som dere ser, lurer jeg på om det er domt å sykkle tur, når jeg allerede har gangsperre etter en sykkeltur i går/natt? Sykkla ca. 20 km, og kjenner det idag, veldig godt i lårene. Bør jeg la musklene bygge seg opp? Eller kan jeg sykkle samme tur i dag, uten å bry meg om at jeg har vondt? Trener du om natten? Men du kan vel prøve deg i dag, se om det går bra. Blir det for tungt så vet du til neste gang at du trenger en dag i mellom øktene=) Endret 23. mai 2009 av Lotte27
Gjest Mia88 Skrevet 23. mai 2009 #3 Skrevet 23. mai 2009 Hehe, ble så fint vær, og hadde ikke så mye å gjøre, så da kunne jeg liksågodt dra ut å sykkle:P Klokken var vell ca. 12 da jeg dro, og kom tilbake litt før 2. Men ja, kanskje jeg får prøve en tur i kveld også da:)
Chanel.No5 Skrevet 23. mai 2009 #4 Skrevet 23. mai 2009 Veiene er der tidligere på dagen også=) Men prøv du, går nok bra skal du se. Kan jo evt. vurdere å sykle en time også, ikke to hver dag..
Inx Skrevet 23. mai 2009 #5 Skrevet 23. mai 2009 Som dere ser, lurer jeg på om det er domt å sykkle tur, når jeg allerede har gangsperre etter en sykkeltur i går/natt? Sykkla ca. 20 km, og kjenner det idag, veldig godt i lårene. Bør jeg la musklene bygge seg opp? Eller kan jeg sykkle samme tur i dag, uten å bry meg om at jeg har vondt? Kanskje ta en kortere tur og sykle litt roligere i kveld er mitt tips
Noli Skrevet 23. mai 2009 #6 Skrevet 23. mai 2009 Hva i alle dager er problemet med å trene om natten? Jeg jogger som regel om natten om sommeren, det er ikke sånn drepende varmt da og lufte er mye svalere. Dessuten slipper jeg å treffe på folk.
Gjest Mia88 Skrevet 23. mai 2009 #7 Skrevet 23. mai 2009 Var vel ingen som sa det var noe galt i det? Hun virket jo bare mer overrasket over det:)
Inx Skrevet 23. mai 2009 #8 Skrevet 23. mai 2009 Hva i alle dager er problemet med å trene om natten? Jeg jogger som regel om natten om sommeren, det er ikke sånn drepende varmt da og lufte er mye svalere. Dessuten slipper jeg å treffe på folk. Har gjort det selv på grusveier i skogen noen ganger, men sjekk når de skrur av lysløypa! Plutselig løper du der i stupmørket og går på trynet i småhull i veien
Chanel.No5 Skrevet 23. mai 2009 #9 Skrevet 23. mai 2009 Hva i alle dager er problemet med å trene om natten? Jeg jogger som regel om natten om sommeren, det er ikke sånn drepende varmt da og lufte er mye svalere. Dessuten slipper jeg å treffe på folk. Var nå ALDRI nevnt fra meg at det var noe gale i det hele tatt! Må si du hisser deg opp uten grunn her..
Chanel.No5 Skrevet 23. mai 2009 #10 Skrevet 23. mai 2009 Har gjort det selv på grusveier i skogen noen ganger, men sjekk når de skrur av lysløypa! Plutselig løper du der i stupmørket og går på trynet i småhull i veien Minner meg om mine jggeturer i vinter på snø, før lyset kom på himmelen. Liker selv å trene før jobb og da er lys en mangelvare om vinteren=)
Noli Skrevet 23. mai 2009 #11 Skrevet 23. mai 2009 Veiene er der tidligere på dagen også=) Når man skriver kommentarer som dette, virker det jo som om det er noe galt i å trene om natten. Og jeg er absolutt ikke hissig.
Wiggins Skrevet 25. mai 2009 #12 Skrevet 25. mai 2009 Som dere ser, lurer jeg på om det er domt å sykkle tur, når jeg allerede har gangsperre etter en sykkeltur i går/natt? Sykkla ca. 20 km, og kjenner det idag, veldig godt i lårene. Bør jeg la musklene bygge seg opp? Eller kan jeg sykkle samme tur i dag, uten å bry meg om at jeg har vondt? Hvis du har trent så hardt at du har gangsperre, da har du trent for hardt. Generelt skal du alltid la kroppen restituere seg etter forrige økt før du går løs på en ny, og særlig når du har kjørt deg så hardt som du tydeligvis har gjort. Hvis du ikke lar kroppen restituere seg vil du bryte ned kroppen din, og etterhvert blir du overtrent.
Vera Vinge Skrevet 25. mai 2009 #13 Skrevet 25. mai 2009 Hvis du har trent så hardt at du har gangsperre, da har du trent for hardt. Mener du at stølhet må være et tegn på for hard trening? Jeg blir støl hvis det går flere dager enn normalt mellom to styrkeøkter, men jeg kan ikke helt se det skadelige i det. Det å bli støl er da en helt naturlig og ufarlig konsekvens av det å bruke musklene på en ny måte. At nybegynnere starter for hardt, er såklart en fare. Både for motivasjon og skader. Men jeg syns ærlig talt at mange er redde for å ta i også. Det gjelder å finne en balanse der et sted. Starte relativt forsiktig, og så bygge det opp. Ikke løfte på de samme pinglevektene år etter år, eller sykle til man kun så vidt blir anpusten, og samtidig forvente resultater.
Wiggins Skrevet 25. mai 2009 #14 Skrevet 25. mai 2009 Mener du at stølhet må være et tegn på for hard trening? Jeg blir støl hvis det går flere dager enn normalt mellom to styrkeøkter, men jeg kan ikke helt se det skadelige i det. Det å bli støl er da en helt naturlig og ufarlig konsekvens av det å bruke musklene på en ny måte. At nybegynnere starter for hardt, er såklart en fare. Både for motivasjon og skader. Men jeg syns ærlig talt at mange er redde for å ta i også. Det gjelder å finne en balanse der et sted. Starte relativt forsiktig, og så bygge det opp. Ikke løfte på de samme pinglevektene år etter år, eller sykle til man kun så vidt blir anpusten, og samtidig forvente resultater. Det er forskjell på å være støl etter styrketrening og etter utholdenhetstrening. Det er greit å merke det i beina dagen etter en sykkeltur, men hvis man knapt kan gå har man tatt alt for hardt i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå