Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har utrolig mye mose på vår. Vet noen hva vi kan bruke for å få det bort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leie mosefjerner og ta en runde med den - eller så kan du prøve å kalke mye. Mose liker ikke kalk

Skrevet

Du kan gjerne prøve å gjødsle godt med fullgjødsel, dette stimulerer gresset til å vokse for så fortrenge mosen. Du kan også prøve gjødselblandingen Plenkrutt som virker på tilsvarende måte som fullgjødsel. For all del ikke bruk manuell mosefjerner dette vil bare spre mosesporene utover hele plenen og resultere i massiv mosespredning. Lykke til med bekjempelse av mosen! :)

Gjest *Mim*
Skrevet

Mose er da både grønt og mykt? Er det så krise å ha det i plenen, egentlig?

Skrevet

Hei!

Eg har brukt mosefjerner på plenen min. Et slags ugressmiddel som kun dreper mosen. Ser ikkje bra ut, området du strør det på blir svart, men det er kun mosen som dør! Gresstråene lever videre:)

Når mosen er død er det bare å strø plenfrø over, og gjerne gjødsle slik at plenen vokser fort.

Mosefjerneren kjøpte eg hos Bo Grønt kjeden.

Skrevet

Ikke klipp gresset for kort! Da "kveler" mosen gresset, mens dersom gresset får ha litt lengde er det mosen som blir "kvalt".

Ellers er jeg enig med *Mim*; mose er mye bedre å gå på enn gress.

Skrevet

Det er faktisk min holdning også.. og jeg er utdannet gartner! Moseplen er helt ok og veldig arbeidsbesparende. :)

Skrevet (endret)
Hei!

Eg har brukt mosefjerner på plenen min. Et slags ugressmiddel som kun dreper mosen. Ser ikkje bra ut, området du strør det på blir svart, men det er kun mosen som dør! Gresstråene lever videre:)

Når mosen er død er det bare å strø plenfrø over, og gjerne gjødsle slik at plenen vokser fort.

Mosefjerneren kjøpte eg hos Bo Grønt kjeden.

Mosefjerner er ikke ugressmiddel, det er en blanding av gjødselstoffer og jernsulfat som mosen ikke tåler.

Endret av absinthia
Skrevet

Her i Bergen regner det jo litt, med det resultat at mosen super til seg vannet og holder så godt på det, at man ikke kan sitte på plenen uten å få en vanndam i baken. Det selv om det aldri er så mye sol den dagen. ;)

Skrevet
Vi har utrolig mye mose på vår. Vet noen hva vi kan bruke for å få det bort?

Jeg brukte mosefjerner (kjemisk) og fikk bort mosen med det. Videre er gjødsling et must, men er det i et skyggefullt område, så kommer mosen bare igjen.

Det dumme med mose, er at den tørker og blir brun og stiv når det er litt tørke, og da er den ikke noe god å gå på eller pen å se på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...