*M* Skrevet 23. juli 2003 #1 Skrevet 23. juli 2003 Etter jeg har barbert leggene mine, får jeg alltid noen røde prikker. Før gikk de bort etter en time, men nå har jeg lagt merke til at de er der i flere dager etter jeg har tatt hårene. Er det noe som kan hjelpe mot dette??
Pusekatt Skrevet 23. juli 2003 #2 Skrevet 23. juli 2003 Hydrokortisonsalve eller -krem. Evt bodylotion med aloe vera, eller ren aloe veragele. (førstnevnte funker alltid, de to siste gir jeg ikke like god "garanti")
*M* Skrevet 23. juli 2003 Forfatter #3 Skrevet 23. juli 2003 Takk takk, hydrokortison altså.. Den hjelper jammen til mye den
Gjest Poirot Skrevet 23. juli 2003 #4 Skrevet 23. juli 2003 Takk takk' date=' hydrokortison altså.. Den hjelper jammen til mye den [/quote'] DOH, den skal ikke akkurat brukes i hytt og pine. Du kan ødelegge huden.
*M* Skrevet 23. juli 2003 Forfatter #5 Skrevet 23. juli 2003 Jeg brukte den en gang jeg var solbrent og har hatt den liggende i skapet! Visste ikke den kunne brukes til dette formålet også!
starie Skrevet 24. juli 2003 #6 Skrevet 24. juli 2003 Dere aner ikke hvor mange som har fått varige hudskader på grunn av hydrokortison.
Pusekatt Skrevet 24. juli 2003 #8 Skrevet 24. juli 2003 Dere aner ikke hvor mange som har fått varige hudskader på grunn av hydrokortison. Har du noe dokumentasjon på dette, eller er det bare en løs påstand?
Gjest Poirot Skrevet 24. juli 2003 #9 Skrevet 24. juli 2003 Fra lommelegen.no: http://www.lommelegen.no/art/art585.asp Hudforandringer: Strekkmerker og tynn, skjør hud. Hvis du likevel blir solbrent Dersom uhellet allikevel er ute og du blir brent, kan smertene lindres med kjølige og fuktige omslag med like deler vann og melk. Lokalbedøvende kremer eller hydrokortison-krem kan brukes i noen dager. Disse kremene får du kjøpt uten resept på apoteket.
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 24. juli 2003 #10 Skrevet 24. juli 2003 Hvis du er plaget med røde prikker etter barbering som ikke går bort så bør du heller vokse leggene dine. Minnie
Pusekatt Skrevet 24. juli 2003 #11 Skrevet 24. juli 2003 Fra lommelegen.no: http://www.lommelegen.no/art/art585.asp Hudforandringer: Strekkmerker og tynn, skjør hud. http://www.lommelegen.no/art/art588.asp
starie Skrevet 24. juli 2003 #12 Skrevet 24. juli 2003 Har du noe dokumentasjon på dette, eller er det bare en løs påstand? Nei, det er ikke en løs påstand. Jeg snakket med en hudlege i forbindelse med ett prosjekt på skolen, og han sa at det var utrolig mange som har skadet huden fordi de har brukt kortison feil. Bruker man den riktig skal det jo ikke være noen fare, men slik er det jo med alt.
Petruska Skrevet 25. juli 2003 #13 Skrevet 25. juli 2003 Jeg er selv plaget med psoriasis innimellom og skyr sterke kortisonpreparater fordi huden blir tynn og skjør av det. Men svake salver som f.eks. hydrokortison kan ikke sammenlignes med de som skrives ut på resept til mennesker med hudlidelser. Derfor ville jeg ikke vært redd for å bruke hydrokortison mot røde prikker på leggene jeg. Som det sto å lese i referatet fra Lommelegen som Pusekatt viste til, "underbehandlede hudlidelser er et større problem". Enda bedre: bruke en annen hårfjerningsmetode, f.eks. voks som Minnie foreslår.
Linnie Skrevet 25. juli 2003 #14 Skrevet 25. juli 2003 Min mor gikk konstant på hydrokortison som barn. Dette resulterte i totalt ødelagt hud. I voksen alder har hun sliti fælt, en periode var så ille at huden rett og slett "falt" av visse steder. Hun kunne ikke ta i vaskemidler eller såpe av noe slag, heller ikke puste det inn, da det slo ut på huden. Hun tålte ingenting! Så vær forsiktig med hydrokortison, bruk det kun ved ytterste nødvendighet.
Petruska Skrevet 25. juli 2003 #15 Skrevet 25. juli 2003 For å være litt pirkete: Det er nok kortison du mener Linnie siden Hydrokortison er navnet på en bestemt salve i kategorien av milde kortisonpreparater som ikke er reseptbelagt, det er kortison som er virkestoffet. Ja det er mange skrekkeksempler på uvettig bruk av sterke kortisonpreparater. Med en gang jeg hadde fått diagnosen psoriasis var jeg veldig plaget og brukte sterke kortisonsalver. For det første fører de til kamuflert inflammasjon (at hudlidelsen bare er kamuflert, ikke "helbredet"), og det tok flere år før huden min ble normal igjen. MEN, jeg falt for fristelsen til å bruke litt mer enn hudlegen hadde foreskrevet fordi jeg trodde det ville hjelpe bedre.... Følger man legens anvisning skal det som regel gå bra. Nå har det heldigvis kommet fine kortisonfrie preparater på markedet for oss som lider av psoriasis og annen eksem!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå