Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det virker som om alle på dette forumet vet hva denne serien er, og handler om, men jeg skjønner ingenting, jeg. Er det liksom en historie som går over mange forskjellige bøker? Må man lese dem i kronologisk rekkefølge? :lete:

Ville satt stor pris på om noen kunne hjulpet meg til å forstå, for jeg vil gjerne være med på å lese noe som så mange synes er så bra! :skravle:

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Handlingen i alle bøkene skjer på Discworld, men bøkene kan fint leses enkeltstående og hulter til bulter. Hvis man gjerne vil se en historie som utfolder seg kan man for eksempel ta alle bøkene om heksene og lese dem i rekkefølge, men det er ikke nødvendig.

Bøkene handler om forskjellige grupper/personer og finner sted forskjellige steder på Discworld, men det er noen persongallerier som går igjen. Det er for eksempel mange bøker om the City Watch i byen Ankh Morpork, Trollmennene samme sted, noen hekser, døden (mannen med ljåen) er med i veldig mange bøker osv.

Discworld begynte vel som en slags parodi på fantasylitteratur, men har fått et eget liv etter hvert. Det er på en måte parodi/satire/humorfantasy, veldig ofte med klare paralleller til vår verden og til andre kjente litterære verk. Bøkene kan også leses som rene underholdningsbøker uten at man trenger å dvele mye på om det ligner på Shakespeare lissom.

Skrevet

Jepp, som Elfrida sier. Fantasy-parodi med en god del satire fra vårt eget samfunn. Utrolig morsomt, jeg ler så jeg griner av de bøkene. (Men som Harry Potter er dette bøker som så absolutt bør leses på engelsk).

Skrevet

Okei, tusen takk for litt oppklaringer :) har dere noen tips om hvilken bok som er bra å begynne med?

Skrevet

Den første boka er Colour of Magic, men den er ikke så morsom som mange av den andre - selv om den er morsom nok den også. Jeg begynte med bok nummer tre, Equal Rites, og kan gjerne anbefale den. :)

Skrevet

Enig med det som blir sagt over her. Underholdende bøker som absolutt bør leses på engelsk. Jeg begynte forresten med The Truth og selv etter å ha lest de aller fleste bøkene i serien er den fremdeles min favoritt. :)

Skrevet

Helt enig, bør leses på engelsk!

Jeg begynte med en av City Watch bøkene.

Pyramids er forresten en morsom bok. (Og den har vel egentlig ikke så mye sammenheng med så mange av de andre, så det er et fint sted å starte. )

Ellers finnes det fansider der det er anbefalte leserekkefølger og sånt... L-space tror jeg en heter...

Utrolig morsomt, selv om jeg synes det er store variasjoner fra bok til bok.

Skrevet
Enig med det som blir sagt over her. Underholdende bøker som absolutt bør leses på engelsk. Jeg begynte forresten med The Truth og selv etter å ha lest de aller fleste bøkene i serien er den fremdeles min favoritt. :)

The truth er vel den 25. boka i serien?

Den var jeg faktisk i England og fikk signert av Terry Pratchett. (Måtte jo det, siden han tilfeldigvis signerte der jeg var, da jeg var der...)

Skrevet

Jeg begynte med, og har forsåvidt kun lest (så langt), de som handler om Døden. Mort er vel den første, hysterisk morsom.

Er det forresten noen som vet om Discworld-bøkene finnes i bra versjoner på lydbok?

Skrevet
The truth er vel den 25. boka i serien?

Ja, det er bok 25, men bøkene er jo selvstendige så man kan begynne hvor som helst. Jeg har lest så godt som alle bøkene, men i helt tilfeldig rekkefølge.

Skrevet

Okei, tusen takk for svar :) da skal jeg plukke opp en av bøkene neste gang jeg er på biblioteket!

Skrevet
Jeg begynte med, og har forsåvidt kun lest (så langt), de som handler om Døden. Mort er vel den første, hysterisk morsom.

Er det forresten noen som vet om Discworld-bøkene finnes i bra versjoner på lydbok?

Ja, de finnes i veldig gode versjoner som MP3-lydbøker. Hvertfall på engelsk.

Har vel kun hørt en eller to selv, for lydbok er visst ikke min greie. (Jeg klarer ikke å konsentrere meg om boka på samme måte som når jeg leser. )

Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)

Fantastiske versjoner av de 20 første bøkene eller så på lydbok ja, men så byttet de forteller i den lydbokserien jeg hørte på, og da gadd jeg ikke mer.

Synes lydbøker passer veldig bra til discworld serien, fordi det ofte er en del forskjellige dialekter i bøkene som kommer frem veldig bra på lydbok :)

Husker ikke helt hvem som har lest den jeg hørte, men kan se om jeg finner det ut.

Edit: Ganske sikker på at han som leste de første bøkene jeg hørte var Nigel Planer/Plainer(!?). Ellers mener jeg at også Stephen Briggs sine var bra :)

Endret av Wolfmoon
Skrevet

Kvalitetene ved Discworld-serien er veldig britisk tørr humor, mange geniale ordspill og situasjoner, og selv om bøkene foregår i samme univers har mange av dem helt unike persongallerier. Bøkene kan deles inn i de som foregår i samme "krets", f.eks Ankh-Morpork, heksene etc.

Noen sitater!

Fifth Elephant:

Vimes: "There's still wars with trolls up near the Hub, I hear. Tact and diplomacy will be called for."

Detritus: "You have come to der right troll for dat, sir."

Vimes: "You did push that man through the wall last week, Detritus."

Detritus: "It was done with tact, sir. Quite a fin wall."

The colour of magic:

"Let's just say that if complete and utter chaos was lightning he'd be the sort to stand on top of a hill in the middle of a thunderstorm in wet copper armour shouting 'All gods are bastards'. "

Thief of Time:

"Lu-Tze, when they found him, was looking calmly up at an enourmous mammoth. Under its huge hairy brow its eye's were squinting with the effort of both seeing him and of getting all three brain cells lined up so that he could decide weather to trample him or gouge him out of the frost-bound landscape. One brain cell was saying 'gouge', one was going for 'trample', but the third had wandered off and was thinking about as much sex as possible."

Skrevet

Jeg starta med Small Gods, fantastisk bra bok! Ellers digger jeg Watch-boekene og heksene. Favorittene er nok Equal Rites, Wyrd Sisters, The Fifth Elephant, Guards! Guards! og Thief of Time.

• 5 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har lest alle bøkene, tror jeg. På engelsk. Personlig liker jeg ikke de aller første bøkene i serien så veldig godt. Og jeg synes Vimes og Granny Weatherwax er mer interessante å lese om enn Rincewind.

Den første boka jeg leste i serien var The Light Fantastic (bok 2), men det var Guards Guards som fikk meg interessert. Jeg mener å huske at de to første bøkene bør leses i rekkefølge, men at det ellers er mulig å begynne hvor som helst i serien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...