Gjest Skrapesyk Skrevet 23. mai 2009 #1 Del Skrevet 23. mai 2009 Hvor finner jeg utstyr i Trondheim bortsett fra på Panduro? Svar fort! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinheiro Skrevet 23. mai 2009 #2 Del Skrevet 23. mai 2009 Hvor finner jeg utstyr i Trondheim bortsett fra på Panduro? Svar fort! Jeg er fra telemark, så kan ingen butikker i trondheim. Men du kan jo søke på nettet? og sjekke ut hva du finner? eller så kan du jo handle på nettet, mange som har gratis frakt hvis du kjøper varer for over 200 kr :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Benedickte Knapp Skrevet 25. mai 2009 #3 Del Skrevet 25. mai 2009 Det finnes ikke scrapbook-butikker i Trondheim lenger. Anbefaler å heller handle på nett, det er mye billigere enn Panduro, f.eks fra www.papirloftet.no. De har størst utvalg i Norge og sender svært raskt. De har mye fint, sjekk ut blomstene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest D-shol Skrevet 25. mai 2009 #4 Del Skrevet 25. mai 2009 anbefaler nettbutikker jeg og. Trondheim er en ørken for oss scrappere. Det var en butikk og den gikk konkurs pga. dårlig marked. Det er jo så dyrt i butikker. Jeg handler på e-bay, jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bøllefrø86 Skrevet 31. mai 2009 #5 Del Skrevet 31. mai 2009 Ebay er absolutt å anbefale ja! Jeg har finni utrolig mye fint og ikke minst kjempe billig der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2009 #6 Del Skrevet 1. juni 2009 Etter å ha vært ivrig på eBay i noen år har jeg de siste par årene regnet litt på det, og funnet ut at det er lurere for meg å handle her hjemme. Småhandling med dyr porto lønner seg ikke. Har også tapt på at pakker blir borte i posten fra USA. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilefjes Skrevet 10. juni 2009 #7 Del Skrevet 10. juni 2009 (endret) ...og det er alle som handler på nett i stedet for i butikk som er grunnen til at slike butikker går konkurs. Klart det koster litt mer i butikk pga butikklokale, ansatte etc...men jeg synes det er verdt det for litt mer personlig service, tips og råd og få se og ta på det jeg kjøper... Edit: Beklager, litt OT, men ... Endret 10. juni 2009 av smilefjes Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marillia Skrevet 10. juni 2009 #8 Del Skrevet 10. juni 2009 Smilefjes har et godt poeng! Det er viktig å ta vare på butikkene, det gir en helt annen følelse å handle i en butikk - og få se skikkelig på varene. Dessuten er det ikke alltid så stor forskjell på nettbutikker og vanlige butikker. De fleste butikker er forøvrig flinke til å ha tilbud innimellom. I tillegg er det jo også kjekt å få snakke med andre scrappere! Jeg handler nok en del på nettet selv, men er flittig til å handle i butikker også! Så; jatakk, begge deler! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissStiles Skrevet 10. juni 2009 #9 Del Skrevet 10. juni 2009 Jeg har faktisk ikke handlet noe særlig på nettet. Går som regel i butikk og handler når jeg trenger noe til scrapbooking. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest D-shol Skrevet 10. juni 2009 #10 Del Skrevet 10. juni 2009 Smilefjes har et godt poeng! Det er viktig å ta vare på butikkene, det gir en helt annen følelse å handle i en butikk - og få se skikkelig på varene. Kan jeg spørre hvorfor det er så viktig? Og hva slags følelse du får? Personlig har jeg aldri begynt å handle i butikker, bortsett fra å kjøpe en og annen ting på tilbud, rett og slett fordi det er så dårlig utvalg og likevel så ufattelig dyrt. Skjønner virkelig ikke at ting jeg kan kjøpe for 5,- fra USA "legger på seg" 30,- på vei til de norske butikkene. Når jeg klarer det, burde jo de også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marillia Skrevet 10. juni 2009 #11 Del Skrevet 10. juni 2009 Kan jeg spørre hvorfor det er så viktig? Og hva slags følelse du får? Personlig har jeg aldri begynt å handle i butikker, bortsett fra å kjøpe en og annen ting på tilbud, rett og slett fordi det er så dårlig utvalg og likevel så ufattelig dyrt. Skjønner virkelig ikke at ting jeg kan kjøpe for 5,- fra USA "legger på seg" 30,- på vei til de norske butikkene. Når jeg klarer det, burde jo de også. For når butikkene forsvinner, vil nok også en del av scrappemiljøet bli tynnet ut. Scrappebutikkene skaper miljø ved bla kurs, treff og mer uformelle møter i butikklokalet. Ikke alle er komfortabel med å sitte på nettet i timesvis for å lete etter nyheter osv, og butikkene er flinke til å plukke opp trender. Man får råd og tips av betjening og andre kunder. Selvsagt kan man også få dette på scrappeforum, men det er IKKE det samme. Ikke alle butikker har så stort utvalg, men de fleste kan skaffe det man ønsker. Når det gjelder følelsen, så er det mer på det fysiske... Du får sett nøye på varene, du får kjenne på kvaliteten på varene - og se farger og mønster rett gjengitt. Du vet hva du får og hva du kjøper. I tillegg er det jo også veldig hyggelig å handle i en butikk der man får kyndig hjelp, men det er det jo selvsagt ikke alle som bryr seg om. Butikkene skal betale husleie, strøm, lønn til ansatte osv - så det er ikke rart at varer er dyrere i Norge enn om du bestiller de fra feks USA selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
desperate Skrevet 10. juni 2009 #12 Del Skrevet 10. juni 2009 For når butikkene forsvinner, vil nok også en del av scrappemiljøet bli tynnet ut. Scrappebutikkene skaper miljø ved bla kurs, treff og mer uformelle møter i butikklokalet. Ikke alle er komfortabel med å sitte på nettet i timesvis for å lete etter nyheter osv, og butikkene er flinke til å plukke opp trender. Man får råd og tips av betjening og andre kunder. Selvsagt kan man også få dette på scrappeforum, men det er IKKE det samme. Ikke alle butikker har så stort utvalg, men de fleste kan skaffe det man ønsker. Når det gjelder følelsen, så er det mer på det fysiske... Du får sett nøye på varene, du får kjenne på kvaliteten på varene - og se farger og mønster rett gjengitt. Du vet hva du får og hva du kjøper. I tillegg er det jo også veldig hyggelig å handle i en butikk der man får kyndig hjelp, men det er det jo selvsagt ikke alle som bryr seg om. Butikkene skal betale husleie, strøm, lønn til ansatte osv - så det er ikke rart at varer er dyrere i Norge enn om du bestiller de fra feks USA selv. Jeg er uenig i at man får kyndig hjelp i alle butikkene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marillia Skrevet 10. juni 2009 #13 Del Skrevet 10. juni 2009 (endret) Jeg er uenig i at man får kyndig hjelp i alle butikkene... Nå mente jeg selvsagt ikke at man får kyndig hjelp i alle butikker, men at det kan være hyggelig å handle i en butikk der man kan få kyndig hjelp. Personalet i scrappebutikker er stort sett veldig flinke, men det finnes variasjoner der som i alle andre yrker. Det er dog stor forskjell på om man handler i en butikk med scrappeavdeling/reol, og i en ren scrappebutikk. Det er sistnevte jeg siktet til... Endret 10. juni 2009 av Marillia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Benedickte Knapp Skrevet 11. juni 2009 #14 Del Skrevet 11. juni 2009 Etter min erfaring er det ofte vel så mye inspirasjon og informasjon å hente i de norske nettbutikkene. Jeg elsker å sitte i fred og ro og faktisk se innhold, priser og hele serier samlet enkelt og greit. Scrapbook-butikkene jeg har vært i har vært preget av rot og umoderne varer. Og veldig dyrt. Blir fort frustrert over forslagene som kommer, jeg vet som regel bedre enn de som jobber der hva som er nytt og blir lei av det triste utvalget de fleste steder. Da sier jeg ja takk til å handle på nett! I dette landet vil det aldri bli en scrappebutikk på hvert hjørne, på hvert lite tettsted, eller i hver by. Så mange som driver med scrapbooking finnes ikke. Så skal vi ha butikker med godt utvalg er det faktisk en veldig god idé å støtte opp om de største nettbutikkene. Og for dem som tror det er nærmest kostnadsfritt å drive nettbutikk må tro om igjen, her trengs også lokaler og arbeidskraft. Dette koster penger. I en fysisk butikk kan varene legges ut i butikken, og så selger man av dette. I en nettbutikk skal varen legges inn i et program, beskrives, fotograferes (eller lastes opp fra produsent), lagerhold skal kontrolleres så det ikke selges mer enn man har, hver ordre skal pakkes inn, pappesker for sending er dyrt, og man må ha avtaler med Posten og kanskje andre fraktfirmaer. Og en hel masse andre detaljer skal være på plass, det er heller ikke bare-bare å drifte en nettbutikk teknisk. Det er ikke lettvint å drive en nettbutikk, men det skal gjerne se slik ut for kundene selvfølgelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilefjes Skrevet 11. juni 2009 #15 Del Skrevet 11. juni 2009 Etter min erfaring er det ofte vel så mye inspirasjon og informasjon å hente i de norske nettbutikkene. Jeg elsker å sitte i fred og ro og faktisk se innhold, priser og hele serier samlet enkelt og greit. Scrapbook-butikkene jeg har vært i har vært preget av rot og umoderne varer. Og veldig dyrt. Blir fort frustrert over forslagene som kommer, jeg vet som regel bedre enn de som jobber der hva som er nytt og blir lei av det triste utvalget de fleste steder. Da sier jeg ja takk til å handle på nett! I dette landet vil det aldri bli en scrappebutikk på hvert hjørne, på hvert lite tettsted, eller i hver by. Så mange som driver med scrapbooking finnes ikke. Så skal vi ha butikker med godt utvalg er det faktisk en veldig god idé å støtte opp om de største nettbutikkene. Og for dem som tror det er nærmest kostnadsfritt å drive nettbutikk må tro om igjen, her trengs også lokaler og arbeidskraft. Dette koster penger. I en fysisk butikk kan varene legges ut i butikken, og så selger man av dette. I en nettbutikk skal varen legges inn i et program, beskrives, fotograferes (eller lastes opp fra produsent), lagerhold skal kontrolleres så det ikke selges mer enn man har, hver ordre skal pakkes inn, pappesker for sending er dyrt, og man må ha avtaler med Posten og kanskje andre fraktfirmaer. Og en hel masse andre detaljer skal være på plass, det er heller ikke bare-bare å drifte en nettbutikk teknisk. Det er ikke lettvint å drive en nettbutikk, men det skal gjerne se slik ut for kundene selvfølgelig. Det er heldigvis den enkeltes valg hvor man vil handle hen. Jeg ønsket bare å påpeke dette fordi jeg kjenner flere som er tidlig ute med å klage når en spesialbutikk blir lagt ned, enten det dreier seg om mat, hobby, sport eller annet, og klager over hvor ensartet og lite spennende "nisselandet" her er når bare de store og kjedelige kjedene overlever i konkurransen. De samme kan gjerne handle masse på nett, uten å tenke over at det bidrar til den utviklingen de klager over. Og selvfølgelig koster det også å drive nettbutikk. Jeg har faktisk jobbet både med nettbutikk og i fysiske butikker, så dette har jeg endel kjennskap til. for å kunne drive en fysisk butikk har man helt andre krav til lokale, interiør, belysning og, ikke minst (og det som kanskje koster mest), beliggenhet. En nettbutikk kan leie et lager på et billig, bortgjemt sted og har ingen krav til at det skal se sånn nogenlunde ut heller. Ja, en nettbutikk må ha et datasystem for å kunne legge ut varene på nett, og er også avhengig av bilder og helst en tekst om hvert produkt. Her synes jeg forøvrig mange nettbutikker synder, ikke bare på hobbyfronten. Uklare bilder, mangelfull produktinformasjon etc gjør at jeg ikke er fristet til å handle om det ikke er et produkt jeg allerede kjenner. I en fysisk butikk skal også en vare klargjøres for salg. De fleste butikker nå for tiden har datakasse hvor varen uansett må legges inn med navn, pris og endel annen info (men de slipper selvfølgelig bilde og tekst). Varene skal også prises og gjerne også alarmeres. Det er ikke "bare" å legge det ut i butikken og så selger det seg av seg selv.. En veldig stor forskjell også er at kundene i butikken er bare der når de er der. Det betyr at det bemanningsmessig er vanskeligere og mindre lønnsomt å bemanne en butikk fordi det må være minst en på gulvet hele åpningstiden, enten det er kunder eller ikke. En nettbutikk kan ekspedere kunden når det passer for de som jobber der, og kan oftest drive mer kostnadseffektivt av den grunn. Nettbutikker tar vel som oftest betalt for forsendelse så det er vel ingen reel utgift, så sant de ikke "sponser" portoen om man kjøper for en viss sum. Det blir jo egentlig bare en annen slags "kvantumsrabatt" som også andre butikker kan tilby. Jeg må si jeg ikke er noen fanatiker her, handler både på nett (særlig når det er noe man ikke kan få i butikker i nærheten) og i butikk. Men jeg synes verden ville være et mye tristere sted om det ikke fantes hyggelige små spesialbutikker med mennesker som brenner for det de driver med og med muligheten til å slå av en prat. Jeg synes forsåvidt at ikke alle som jobber i en slik butikk trenger å være eksperter heller, for meg er det viktigere at de er max serviceinnstilte og ikke minst hyggelige. Jeg betaler faktisk gjerne litt mer for en vare hvis jeg kan kjøpe den i butikk hvor det er hyggelig å handle enn om jeg hadde kjøpt den på nett. I tillegg har det en verdi for meg å få varen der og da. Og så slipper jeg "bomkjøp" som jeg eventuelt må sende tilbake (men som oftest som ikke blir noe av, for det synes jeg er styr, eller jeg glemmer det... ) Og beklager at jeg har fått denne tråden til å spore heelt av! Jeg vet ikke noe om utvalget av slike butikker i Trondheim, og sannheten er vel at de fleste steder i dette landet er det ikke marked for en butikk uansett. Og da er det jo flott med muligheter på nett. Men skulle jo egentlig tro at Trøndelags hovedstad burde hatt plass til en skikkelig godtebutikk med utstyr til scrapping og kanskje andre hobbyting også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest D-shol Skrevet 11. juni 2009 #16 Del Skrevet 11. juni 2009 For når butikkene forsvinner, vil nok også en del av scrappemiljøet bli tynnet ut. Scrappebutikkene skaper miljø ved bla kurs, treff og mer uformelle møter i butikklokalet. Ikke alle er komfortabel med å sitte på nettet i timesvis for å lete etter nyheter osv, og butikkene er flinke til å plukke opp trender. Man får råd og tips av betjening og andre kunder. Selvsagt kan man også få dette på scrappeforum, men det er IKKE det samme. Ikke alle butikker har så stort utvalg, men de fleste kan skaffe det man ønsker. Du vet hva du får og hva du kjøper. I tillegg er det jo også veldig hyggelig å handle i en butikk der man får kyndig hjelp, men det er det jo selvsagt ikke alle som bryr seg om. Butikkene skal betale husleie, strøm, lønn til ansatte osv - så det er ikke rart at varer er dyrere i Norge enn om du bestiller de fra feks USA selv. De treffene jeg har vært på i butikk handler bare om å selge selge selge. De holdes ofte i forbindelse med slipp av nye serier, produkter o.l. Har vært på treff der scrapperne tar initiativ selv, de finnes 100vis av sånne. Jeg synes ikke det er noen forskjell jeg. Har aldri heller opplevd en butikk som kan skaffe meg det jeg ønsker som de ikke har. Jeg kjøper heller 100 pakker bokstaver hvorav 50 er min stil, farge o.l. til 100,-, enn 2 pakker til samme prisen i Norge. Og som Marilla sier, det er ikke overalt alle er kyndig. Mange (MANGE) butikker med scrappeutstyr har ansatt "butikkmedarbeidere", ikke "scrappeinteresserte", som ikke vet noe særlig om produktene og sier "leit sjøl" om du spør om hjelp. Har ikke noe med at jeg ikke bryr meg om kyndig hjelp, jeg har bare aldri møtt på det i scrappebutikker. For all del, om du har funnet en butikk med kyndige ansatte og godt utvalg, så støtt for all del den butikken, men jeg kommer ikke til å støtte dårlige butikker bare for at de ikke skal forsvinne. Når det gjelder f.eks. garn, betaler jeg heller litt mer i min lokale butikk fordi den er skikkelig bra, med kompetent personale, så jeg vet hva du mener, men dine argument holder bare ikke vann ift. min opplevelse med scrappebutikker. Det med lønninger blir en "catch 22". Hvis man må legge til 30,- på hvert produkt for å lønne personalet, vil ikke så mange gidde å handle der og da må man legge ned til slutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Benedickte Knapp Skrevet 11. juni 2009 #17 Del Skrevet 11. juni 2009 Jeg er en som ikke liker at ansatte kommer med forslag basert på deres egen oppfatning og smak. Jeg er kanskje en kresen kunde fordi jeg har scrappet i så mange år og også bodd i USA med en håndfull scrapbook-butikker like i nærheten. DER er det marked for scrappebutikk i hver en by. Men der er det jo også store nettbutikker som eksisterer side om side med de fysiske butikkene. Grunnene til at jeg selv utelukkende handler i norske nettbutikker nå, mest Papirloftet, er at de er gode på å ta inn det jeg vil ha, som norsk kunde. Pakken kommer raskt og det er en hyggelig "handletur" for meg. Papirloftet tar ikke inn alt rælet som jeg ikke lenger gidder å bla meg gjennom på ebay eller i amerikanske og engelske butikker, og hos noen norske butikker. Så for meg tar det kort tid, jeg koser meg, og jeg får det jeg vil ha. Synes ikke man kan sammenlikne prisene her og i USA, undersøk hva frakt med DHL og de andre speditørene koster, så forstår man fort hvorfor det koster noe mer her. Også har vi høy moms her i landet, høye lønninger, høye eiendomspriser, høye levekostnader og så videre. Å sitte i timesvis på ebay og handle litt her og litt der, ofte i store poser med altfor mye av det jeg skal ha, er ikke interessant for meg. Det har som regel blitt dyrere p.g.a mange oppdelte fraktkostnader, ekstra gebyr for fortolling og momsen kommer uansett på. Jada, noen selgere skriver ned verdien og merker som gave, men det er faktisk lovbrudd i Norge og man kan ikke diskutere med det som premiss synes jeg. Det er mange andre fordeler enn pris, pris er ikke det eneste kriteriet - kvalitet og service teller mest for min del. Hurra for de norske butikkene, de er noen av de beste i verden i dette markedet. Det er mange ute i Europa som handler i norske nettbutikker, det sier også litt om priser, service og utvalg her. (Jeg vanker på et par franske og britiske scrappeforum). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marillia Skrevet 11. juni 2009 #18 Del Skrevet 11. juni 2009 Da skjønner jeg at jeg er usedvanlig heldig som har en kjempeflott scrappebutikk i nabolaget mitt - med en hyggelig og flink betjening! Hvilket jeg tror de skal få høre i morra, gitt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marillia Skrevet 11. juni 2009 #19 Del Skrevet 11. juni 2009 Må legge til at Papirloftet er en av mine favoritter også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest D-shol Skrevet 11. juni 2009 #20 Del Skrevet 11. juni 2009 Da skjønner jeg at jeg er usedvanlig heldig som har en kjempeflott scrappebutikk i nabolaget mitt - med en hyggelig og flink betjening! Hvilket jeg tror de skal få høre i morra, gitt! Det er veldig flott gjort! Det er viktig at de gode butikkene (og personalet) får høre at de er satt pris på, slik at de orker å fortsette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå