Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2009 #1 Skrevet 23. mai 2009 Hvordan skaffer man seg egenkapital? Samboer nekter/er så treg med å ordne det praktiske i forbindelse med innkjøp i hans bolig, og nå gidder jeg ikke mer. Vi har bodd sammen i mange år. Jeg er lei av å vente. Har vært en idiot. Brukt mesteparten av lønna på null og niks (daglige utgifter). Jeg har klart å snike unna litt (hatt en hemmelig sparekonto), i løpet av 7 år har jeg spart snart 300 000. Resten, dvs lønnsinntekt på 450 - 550 000 i året gjennom 7 år, er gått med til utgifter (+ betjening av studielån, hvor jeg nå har restlån på under 100 000). Vi har 2 barn sammen. Jeg har fulgt med på finn.no i noen tid nå, og funnet ut at det beste for meg og barna er en leilighet i nærområdet. Det finnes leiligheter helt nede i 1,4 mill, men disse er enten oppussingsobjekter eller har bare ett soverom. For 1,8 - 1,9 mill får jeg derimot en ok leilighet med 2 soverom og sykkelavstand til barnehagen. Men hva er lurt å gjøre nå, jeg trenger jo noen hundre tusen til i egenkapital? Skal jeg spørre foreldrene mine om forskudd på arv? Skal jeg begynne å jobbe overtid - men hva skal jeg da si til samboer? Når han finner ut av mine planer, vil han jo bare stikke kjepper i hjulene for meg. For han blir det et prestisjefall/fasadetap at jeg forlater han, han bryr seg mer om hva omgivelsene tenker enn om hvordan det har vært for meg å leve uten samboerkontrakt og uten å få lov til å kjøpe meg inn i huset gjennom mange år. Jeg har ikke lyst til å bytte jobb, føler at det er viktig at mesteparten er så stabilt som mulig i livet, for meg selv og barna. Er det noen som har råd å gi?
L@dy Skrevet 23. mai 2009 #2 Skrevet 23. mai 2009 Om du har ventet 7 år på at du skal få kjøpe deg inn i din samboer leilighet så kan jeg virkelig skjønne du er lei. Minner meg en del om min samboer, ikke akkurat på samme område, men likheter ja... Ikke akkurat blomstrende kjærlighet nei.... Men til din situasjon, om du er helt klar på å forlate din samboer, så hadde jeg sagt det til han, enten får du kjøpe deg inn i hans leilighet NÅ, eller du flytter! Gå til banken eller flere banker og undersøk hvor mye lån du faktisk vil få. Med 300 000 i egenkapital, så har du jo en del faktisk. Ei venninne av meg og hennes samboer måtte også ha det når de søkte om ett ganske høyt huslån. Men for banken var det greitt at de faktsik LÅNTE til egenkapitalen, så det kan være muligheter. Lykke til, håper det ordner seg!
Fredrik=) Skrevet 24. mai 2009 #3 Skrevet 24. mai 2009 Samboern din er nå i hvertfall ærlig og nekter deg å kjøpe deg inn. du har en hemmelig sparekonto. tipper han kjenner deg og at det er derfor han nekter deg å kjøpe deg inn. samboern min bodde kjøpte seg inn etter mindre enn et halvt år. men om hun hadde vært typen til å ha hemmelige sparekonto hadde jeg nokk eid leiligheten alene resten av forholdet.
Noli Skrevet 24. mai 2009 #4 Skrevet 24. mai 2009 300.000 på 7 år utgjør over 40.000 i året, jeg synes ikke det er lite akkurat.
Kvelerslangen Skrevet 25. mai 2009 #5 Skrevet 25. mai 2009 300.000 på 7 år utgjør over 40.000 i året, jeg synes ikke det er lite akkurat. Ganske interessant spørsmål egentlig, hvor mye kan/bør man klare å spare i året hvis man er høytlønnet, over en halv million i lønnsinntekt i året må jo sies å være høytlønnet? Jeg sparer ca 2000/mnd, dvs ca 20 000 i året, men det er ikke sparing til framtiden/pensjonstilværelsen, men penger som settes inn på en bufferkonto til uforutsette utgifter. Jeg begynte med dette da jeg fikk problemer med tennene etter svangerskap, måtte ha flere rotfyllinger, og tannlegeregningene veltet hele månedsbudsjettet. Nå er jeg gravid på nytt, lykken er stor, og er forberedt til tannlegeutgifter etter fødsel, med bufferkontoen min :) Sparing/bufferkonto kan virkelig anbefales!!
Gjest Bygdedyret Skrevet 25. mai 2009 #6 Skrevet 25. mai 2009 Samboern din er nå i hvertfall ærlig og nekter deg å kjøpe deg inn. du har en hemmelig sparekonto. tipper han kjenner deg og at det er derfor han nekter deg å kjøpe deg inn. samboern min bodde kjøpte seg inn etter mindre enn et halvt år. men om hun hadde vært typen til å ha hemmelige sparekonto hadde jeg nokk eid leiligheten alene resten av forholdet. Hun må jo sikre seg på sin måte, i tilfelle hun blir alene. Han sitter jo der med sin leilighet og trenger ikke gå ut på markedet for å kjøpe et sted å bo. Når den ene ikke vil at den andre skal kjøpe seg inn så må det være aksept for at man sparer til egne formål og til egen sikkerhet. Om kontoen burde være hemmelig er en annen sak, dette er penger hun har klart å spare etter å ha bidratt til fellesskapet (antar jeg). Når man er samboer så er det ikke felles økonomi eller felleseie sånn helt automatisk, det må gjøres gjennom avtaler. Og når et samboerforhold tar slutt er regelen slik at hver tar sitt, såfremt man ikke har avtalt annet. Det finnes ingen samboerlov, og ekteskapsloven gjelder ikke for samboere. Så det gjelder å sikre seg når den ene vil ha alle verdier selv. Så på den måten så ser ikke jeg noen forskjell i det at den ene har verdier på bok og den andre har verdier i bolig, men som sagt - hemmelig er en annen sak.
Noli Skrevet 25. mai 2009 #7 Skrevet 25. mai 2009 Ganske interessant spørsmål egentlig, hvor mye kan/bør man klare å spare i året hvis man er høytlønnet, over en halv million i lønnsinntekt i året må jo sies å være høytlønnet? Det var egentlig ikke poenget. TS skriver at hun har sneket unna litt, 40.000,- i året går ikke inn under min definisjon på litt i det hele tatt. Og vil man sikre seg for fremtiden må man i det minste være ærlig om det. Synes jeg. Det er jo ikke akkurat som om samboeren hadde kunnet nekte henne å spare disse pengene, men å gjøre det i skjul, synes jeg er lavmål.
regine Skrevet 25. mai 2009 #8 Skrevet 25. mai 2009 Hvorfor er det galt å spare penger uten å holde samboer løpende orientert om det? Hvis de har en fordeling ifht. fellesøkonomi som gjør at de sitter igjen med egne penger, så kan hun bruke de nøyaktig som hun vil. F.eks. til sparing. Fatter ikke hvorfor det skal være så galt å legge av penger til en regnværsdag..... Når det gjelder ts spørsmål: hvorfor begynner du ikke med å snakke med banken? Da finner du ut om hvor mye du kan få lån og hva de evt. krever av tilleggssikkerhet for at du skal få kjøpt den type leilighet som du mener du trenger og kan betjene lånet på. Selv fikk jeg i sin tid forskudd på arv, men etter at jeg hadde gått noen runder med banken ifht. hvor mye lån jeg kunne få med hvilken egenkapital. Jeg endte med borettsslagsleilighet (nei, ikke av typen lavt innskudd superhøy fellesgjeld), bla. fordi det var lettere å få lån til. men altså , ta deg en tur i banken og avtal tid med en rådgiver, også tar du det hele derfra! lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå