Gå til innhold

Grusom klipp hos frisør - Hva har jeg krav på?

Anbefalte innlegg

Gjest **Fortvilet
Skrevet

Jeg var hos frisør idag, gikk inn med hår til midt på ryggen og pannelugg rundt hakepartiet.

Hadde med 3 bilder der klippen var like lang i lengden, ergo ingen etasjeklipp el.

Hun spurte meg om hvor mye jeg ville ha håret oppklipt og jeg sa at hun kunne klippe det opp litt, men absolutt ikke mye. Dette var nok noe uklart av meg, men jeg trodde hun forsto meg, siden hun ikke ba meg presisere det noe mer. Klippinga begynte, og fortsatte og fortsatte. Hun klippet bak først og jeg hadde ingen mulighet til å følge med på det hun gjorde.

Da hun kom til panneluggen så sa jeg at jeg ville ha den skråklipt, ikke for kort og ikke for tung. Hun klipte den rett over med en lang tust på den ene siden.

Deretter spurte hun om jeg ville at hun skulle ta mer, og jeg ba henne om å klippe den opp så den ikke skulle være så tung og for meg veldig uflatterende, har et rundt fjes.

Hun klippet og klippet og det ble kortere og kortere.

Jeg ba henne om å prøve å få luggen mer skrå, men da sa hun at det trodde hun ikke at jeg ville like...

For å si det sånn så har jeg nå pannelugg over øyebrynene, den er som et lokk i fjeset mitt og har noen lange tuster innimellom. Den ligger utrolig rart og er altfor kort. Jeg presiserte før hun begynte å klippe den at den iallefall ikke måtte nærme seg øyebrynene.

Resten av håret mitt er nå skulderlangt i den nederste lengden, midt på bakhodet i den midterste og ca 5 cm på det korteste.

Jeg var dum nok til å betale for meg og gå, gikk hjem og gråt i 2 timer, målte de lengste lengdene og ser at det er 5-6 cm forskjell på lengden på hver side, og bestemte meg for å gå tilbake i morgen.

Vet ikke hva jeg kan be om som kompensasjon siden håret allerede er altfor kort og jeg ikke kan tenke meg å la noen ta i det engang.

Det er så pistrete og stygt, det som pleide å være min store stolthet.:sukk:

Har jeg rett på penger igjen, siden skaden er uopprettelig i og med at det er altfor kort?

Håper noen kan svare meg fort, setter stor pris på det i såfall.

Med hilsen fra en fortvilet ungjente med en forferdelig uflatterende hårfrisyre..

Videoannonse
Annonse
Gjest Tanita
Skrevet

Jeg kjenner til en historie der kunden fikk rabatt på hairextensions fordi de klipte altfor mye.

De skal iallefall gi kompensasjon. Kanskje en ny klipp for å rette opp de verste skadene og pengene tilbake.

Skrevet

Huff, jeg føler virkelig med deg! :klem:

Jeg gikk inn på sidene til Forbrukerrådet og søkte på frisør. De har ingen eksempler på saker, meni en artikkel fant jeg dette:

Frisørtjenester er ikke direkte omfattet av noen forbrukerlover til tross for at vi i 2002 la igjen 4,5 milliarder kroner i frisørsalongene. Du må da støtte deg til håndverkerloven så langt den dekker, og det er ikke så veldig langt. For mens det er mulig å slå objektivt fast om rørleggeren har utført jobben fagmessig, og skriftlige avtaler er vanlig, er det slett ikke så enkelt med frisørtjenester.

– Hva vet vel jeg som kunde om frisøren har gjort jobben fagmessig? Så lenge håret ikke er svidd av eller skamklipt, er det vanskelig for meg å hevde at jobben ikke er fagmessig utført. Da blir det et spørsmål om hva som er avtalt, og hvor tydelig du har vært, sier rådgiver Benedicte Bergseng Mælan i Forbrukerrådet.

Direktør Olav Eikemo i Norges Frisørmesterforbund, trekker også fram kundens ansvar for at resultatet skal bli godt:

– Det handler mye om dialog. Kunden har et ansvar for å kommunisere hva han egentlig vil.

Ut fra det du sier, synes jeg det virker som om du har kommunisert SVÆRT godt hva du vil, ogfølgelig er det frisørens ansvar. Du har til og med bilder av hvordan du ville ha det, det er litt lettere å slå i bordet med kun påstander.

På femina.no fant jeg denne artikkelen, der står det også endel gode tips og hva noen frisører pleier å gjøre.

Lykke til med klaging, håper det ordner seg! Og det vokser heldigvis ut igjen :)

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Takk for gode ord, dere :)

Det er så fryktelig når håret ikke er sånn som man vil ha det i det hele tatt,

håret er den delen som folk ser først omtrent, og det ser egentlig ut som at jeg har tatt saksa fatt selv akkurat nå.

Det verste er jo at det er klippet for mye, for føler ikke at jeg kan la de klippe noe mer for å rette det evt, fordi det lange håret liksom er en del av meg og jeg ikke vil ha det så kort som det må bli om de skal ha det rett på begge sider og bak nå.

Jeg får bare prøve å tøffe meg litt opp før jeg går dit for å klage,

jeg er veldig forsiktig av meg og vil aldri være ekkel med noen,

så er redd for at frisøren absolutt vil rette opp håret og ikke vil gi meg

pengene tilbake, jeg vil ha pengene så jeg kan spare de og gå til en annen frisør når håret har vokst litt ut for å få rettet det så godt som mulig da, jeg vil liksom ikke klippe meg i den samme salongen selv om det er en annen frisør der, det blir utrolig ubehagelig føler jeg. Har ikke akkurat veldig mye penger å strø om meg heller, så å betale dobbelt for å få retta opp skaden for en klipp ved å gå til en annen frisør er liksom ikke et alternativ heller..

Iallefall - takk for linkene, og for støtten ikke minst, jeg føler selvtilliten er helt på bånn akkurat nå så det kommer godt med :tristbla:

Gjest Gjest_Lise_*
Skrevet
:fnise:

Ja, sikkert kjempegøy for hun som sitter med skamklipt hår.. :nei:

Til ts; Lykke til i morgen, bare å stå på sitt, så går det bra vettu.

Håret vokser jo ut igjen også, men det er vel en billig trøst akkurat nå.

Har vært borti noe lignende selv, føler med deg..

Gjest Gjest
Skrevet

Du kommer nok ikke til å få pengene tilbake så lenge du ikke klaget før du betalte, men er de greie med deg så kan du få produkter o.l, som plaster på såret.

Gjest Tanita
Skrevet
Du kommer nok ikke til å få pengene tilbake så lenge du ikke klaget før du betalte, men er de greie med deg så kan du få produkter o.l, som plaster på såret.

Hva? Det er jo ikke alltid mulig å se resultatet i salongen da, mange ser hvordan det virkelig ser ut bakfra osv når de først kommer hjem! Jeg vet om flere historier der kunden gikk tilbake og fikk tilbake penger og kompensasjon. Produkter hjelper lite på skamklipt hår! Frisøren burde skamme seg...

:klem: til ts!

Skrevet

Merkelig at du uttaler deg så skråsikkert om det når dette er noe som i høyeste grad varierer fra salong til salong. En profesjonell, serviceinnstilt salong vil gi pengene tilbake om de mener kunden har grunn til å klage. Om du leser det forrige innlegget mitt vil du også se at kunden har rett til å klage når resultatet ikke er som avtalt.

Skrevet

Heh; var du hos samme frisør som meg??? Kjente meg veldig igjen.. jeg var så "dum" at jeg ikke klaget. Nå har det gått noen mnd og jeg var hos frisøren på fredag. Hun var helt rystet. nå har jeg sparesveis (igjen....) klag!

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Hei..

Har ikke fått lagt inn svar på hvordan det gikk før nå,

pga at forumet har vært stengt for gjesteposting.

Dro iallefall tilbake, fikk frisøren til å se på håret og sammenlignet med bildet jeg hadde med.

Hun ble skikkelig flau, og det var ekkelt for meg, men jeg fikk pengene tilbake! :)

Har vært hos en annen frisør og fått retta opp de aller værste skadene,

så nå slipper jeg å gå med lue hele sommeren i allefall..

Løste seg så godt som det kunne, håret er jo fortsatt altfor kort og rart men har iallefall fått kompensasjon for skadene da. Synes at det er bra at frisøren var såpass ærlig og seriøs at jeg fikk pengene tilbake.

Gir meg jo et litt bedre inntrykk av salongen også, så de tjener nok på det i lengden, siden dårlige erfaringer hos frisør er noe de fleste vil unngå, og jeg hadde nok skravlet rundt :kjefte: om denne frisøren om hun ikke hadde gitt meg noen form for kompensasjon på skadene, og de ville dermed ha tapt kunder og omdømme på det.

Anbefaler andre som er i samme situasjon å gå tilbake iallefall, det er utrolig ekkelt men det er verdt det.. :jepp:

Skrevet

Vært flere slike tråder her nå, blir nesten redd for å dra til frisøren :D Hvilken frisør dreier det seg om?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...