Gå til innhold

Leie ut hytte

Gjest Pet

Anbefalte innlegg

Jeg har en hytte som jeg tenker på å leie ut, er det noen her som har erfaring med utleiefirmaer? Hytta ligger ca 1 time og 20 minutter fra Oslo, har solcellestrøm, ikke innlagt vann, strandtomt til et fiskevann, 6 sengeplasser. Typisk norsk tømmerhytte med peis og 1 1/2 mål usjenert tomt. Hva kan jeg regne med å få i leie pr uke? Og hva tar/gjør evt et utleiefirma? Bør jeg leie ut privat eller gjennom et firma? Jeg tenker da på korttidsleie, jeg vil fortsatt bruke hytta selv, men vil leie den ut for å finansiere oppgradering som strøm og vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Elisabeth_*
Jeg har en hytte som jeg tenker på å leie ut, er det noen her som har erfaring med utleiefirmaer? Hytta ligger ca 1 time og 20 minutter fra Oslo, har solcellestrøm, ikke innlagt vann, strandtomt til et fiskevann, 6 sengeplasser. Typisk norsk tømmerhytte med peis og 1 1/2 mål usjenert tomt. Hva kan jeg regne med å få i leie pr uke? Og hva tar/gjør evt et utleiefirma? Bør jeg leie ut privat eller gjennom et firma? Jeg tenker da på korttidsleie, jeg vil fortsatt bruke hytta selv, men vil leie den ut for å finansiere oppgradering som strøm og vann.

Hei!

Vi har leid ut hytta vår på ukes/helgebasis i et års tid nå. Utleiefirma tar ganske stor andel av fortjenesten, så vi valgte å gjøre det på egenhånd. Dette har gått helt smertefritt.

nå har vi en helt ny hytte, så pris kan jeg ikke si noe om. men det kan være lurt å sjekke på finn.no hva lignende hytter ligger på i pris. vi har hatt et relativt høyt depositum (som vi heldigvis alltid har kunnet betale tilbake, ingenting ødelagt). med depositum får du også luket ut useriøse leietakere.

Kjøp langtidsannonse på finn, og gjør deg litt flid med annonsen.

Et godt tips før du skal leie ut er å gjøre deg flid med vaskinga før leietagerne kommer, da den som oftest blir levert tilbake i samme stand (forutsatt at de må vaske selv.) vi har leid ut med at de må vaske selv, og da skrevet en liste som vi legger på hytta over hva som skal gjøres før de drar. evnt har vi tatt utvask, som koster 1000 kr ekstra.

Et billig triks for å få fornøyde leietagere er en kurv med en flaske vin eller noe sesongfrukt/godteri, sammen med en velkomsthilsen. dette har vi fått veldig gode tilbakemeldinger på.

I forhold til arbeidsmengden det er å leie ut en hytte, så hadde jeg ikke giddet å betale for et utleiefirma. men sørg for å få forhåndsbetalt,evnt depositum ved bestilling og betaling før leieboerne kommer. i tillegg kan du laste ned en utleiekontrakt (søk på nettet, og du finner en standadkontrakt). denne er bindende for begge parter, jeg sender den med en gang vi har gjort en avtale per telefon eller mail.

ps. husk at du må skatte av inntekten hvis det overstiger et visst årlig beløp (som jeg ikke husker siden det er min mann som er finansansvarlig i heimen:))

Mvh utleiehaien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...