Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har lest at barn ikke skal arve sko, fordi føttene deres ikke er ferdig utviklet og de kan ta skade av dette.

Hvor kategorisk praktiserer dere dette?

Jeg har tenkt at minstemann kan få arve pensko, gummistøvler ++ fra storebror (noen få skopar som er svært lite brukt), men ikke sko som er brukt over en hel sesong. Er det forskjell på type sko og hvor "inngått" sålen/skoen er?

Takk for svar. :)

(Hvis man gir barnesko til Fretex osv, kaster de dem bare da?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker som deg. Han har arvet pensko, cherox mfl, som ikke er veldig slitte og som uansett brukes lite. De er uansett arvet av ulike barn, så de er ulikt slitt. Vi kjøper et par dyre fine sko hver sesong som han bruker mest til daglig.

Skrevet

Pensko som er brukt et par ganger ser jeg ikke problemet med, men joggesko, gummistøvler o.l. som brukes mye kaster jeg og ville ikke tatt i mot brukt.

Skrevet

Jeg har hørt at både pensko og gummistøvler/cherox er OK å arve.

Skrevet

Det kommer litt ann på hvor gammelt barnet som har brukt skoene er også, synes jeg. Pensko til en 1-3-åring som brukes kanskje 2-3 ganger i året (17.mai, Jul og nyttår ;)) har jge latt gå i arv. Også støvler i den alderen. Når de begynner i barnehage og støvler brukes flere ganger i sesongen går de ikke i arv her hjemme.

Når barna begynner bli 6 - 10 går ikke sko i arv!

Da er de løpt og hoppet i nok til at neste får nye...;)

Dessuten er det jo ikke akkurat støvler som er det dyreste, likevel...;)

Gjest Miley
Skrevet

Pensko synes jeg er ok. Ikke støvler, for de brukes hele tiden.

Skrevet

Jeg kaster alle sko som er "ferdigbrukt", bortsett fra pensko som gjerne bare er brukt 2-3 ganger. Når det kommer til hverdagssko så er kun helt nytt godt nok :)

Tror nok Fretex videreselger skoene de får inn...hmmm kanskje jeg heller skulle levert de der ja :gjeiper: :)

Gjest Papirkurven
Skrevet

En ting er også hvis barnet har "gå-feil" (eller hva det kalles). Søstra mi hadde skjeve hofter, så der var det null arving, men jeg arva av tremenningen vår, som var "normal"

Skrevet

Som andre nevner syns jeg pensko som er brukt et par ganger er ok å arve. Støvler, hverdagssko osv. ville jeg kjøpt nytt.

Skrevet

Pensko synes jeg er helt uproblematisk.

Ellers sjekker jeg skoene. Hvis de ikke er slitt på noen side under og sålene inni ikke har avtrykk så regner jeg med at det går greit. Synes det blir helt feil å kaste vintersko til 6-700 kr som ikke viser tegn til slitasje.

Skrevet

Her lar jeg pensko gå i arv, hvis de er lite brukt. Mine barn har aldri hatt gummi støvler eller cheerox, men det er vel også noe som kan gå i arv - hvis de er lite brukt.

Bunadsko har de også brukt etter hverandre. Ellers kjøper vi nytt skotøy til ungene. Sandaler, joggesko, vinterstøvler osv er så mye ibruk at de arves ALDRI. ( men jeg har ikke kastet de, greit å ha til et "skift")

Skrevet
Pensko synes jeg er helt uproblematisk.

Ellers sjekker jeg skoene. Hvis de ikke er slitt på noen side under og sålene inni ikke har avtrykk så regner jeg med at det går greit. Synes det blir helt feil å kaste vintersko til 6-700 kr som ikke viser tegn til slitasje.

Enig :)

Skrevet

Jeg er enig med de fleste her. Bruk fornuft. Sko som ser helt fine ut og som er lite bruk, kan godt arves. Det er ingen grunn til å bli hysterisk! Viktigere er at de ikke bruker for små sko, da foten formes lett da den er så myk.

Vi arver finsko, og lite brukte andre sko. Dersom helen er skjevslitt (sett bakfra) arves de ikke!

Skrevet

Jeg har lagt av de første vinterskoene som han aldri har gått i (han kunne bare krabbe), samt de første finskoene. Disse tenkte jeg å ta vare på til nestemann. Joggeskoene han bruker nå, samt støvler og cherrox er i daglig bruk og de kommer jeg ikke til å ta vare på videre til neste barn. Regner med de er utslitt før høsten uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...