Gå til innhold

Praha!!

Gjest lmari

Anbefalte innlegg

Gjest lmari

Jippi! Nå har jeg bestilt ferietur til meg og sambo - reiser en uke til Praha i midten av august.

Noen av dere som har vært der som har noen gode tips? Restauranter vi må spise på, hotell vi kan sove på (har bare bestilt fly...), steder vi må se osv osv.????

Gleder meg til ferie, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:D For en flott by du skal til!!! Du kan virkelig glede deg!

For det første vil jeg si at Praha er en by for å virkelig NYTE! Ikke stress rundt, men la deg førføre av den deilige stemningen og den vakre arkitekturen. Karlsbroen er selvfølgelig et must. Best er den i skumringen når alle gatemusikantene kommer frem og spiller klassisk musikk og lyktene tennes. Nydelig å vandre der sammen med kjæresten :wink:

Det er ikke en by med store kjøpesenter og heller men små koselige butikker. Spesielt kjent er den for sine krystallvarer. Bruk god tid på å rusle i de trange gatene. Du bør også få med deg det astronomiske uret (tror det er fra 1400-tallet) og en liten intim klassisk konsert!! Kommer ikke på navnet på noen av restaurantene vi spiste på, men husker det var veldig billig uansett og kvaliteten på maten var veldig bra.

Ønsker deg en riktig flott tur!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Om restauranter: Det er desidert dyrest på torget ved det astronomiske uret. Restaurantene som ligger i sidegatene er langt billigere.

Ellers er Praha en fantastisk by å rusle rundt i. God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå, Praha er en kjempeflott by!! Jeg og mannen min var der nettopp. Helt nydelig og stemningsfull by!

Jeg shoppet som en gal. Kjøpte 10 litografibilder (ikke bybilder, men av litt "unormale"mennesker). Kjempebillige og tøffe. Kostet ca.30-150 kr per stk. Leverte dem nettopp inn til rammeri her hjemme, og prisen ble på 3000kr :o Men det var vært det. Bildene er billigest på Karlsbroen, men det var for det meste bare bybilder der, og det vil jeg ikke ha i stua mi. Jeg fant et galleri på andre siden av Karlsbroen (motsatt siden av sentrum).Der var det mange fine bilder. I tillegg ligger de fleste Ølkneipene på denne siden. Der kan du få øl til 3-5kr halvliteren. Helt sykt billig!!

På samme siden (til venstre for Karlsbroa nede med elven) var vi på en flott gormet-restaurant som heter Kampa Park. Det er en kjendisrestaurant som bl.a. kongeparet i Norge og i Sverige har vært, U2,Micheal Douglas, Johnny Depp, Samuel Jackson +++ mange-mange flere kjendiser har vært. Kjempegod mat til en pris på ca.750kr for 3 retters middag, med øl til 2 personer. Ikke så gale når man må betale ca. det dobbelte i Norge på gormet restauranter.

Andre ting som er billig, utenom krystall og bilder er sko. I tillegg shoppet jeg som en gal på en grest klesbutikk som heter Jannis. Der var det utrolig mye tøffe sommerklær.

Her er en link til hoteller i Praha. Vi lå på Hotel Diplomat (2 overnattinger), og kostet bare 1770kr for 2 pers. Veldig grei ordning å bestille gjennom denne siden: http://www.onlinetours.no/

En annen ting, avtal pris på taxi før dere kjører en plass. Ellers blir dere lurt trill rundt. Vi tok metro`n til sentrum. Billig og veldig effektivt!

Kos dere masse!!! Missunner dere! Jeg MÅ tilbake der en gang. Ha en fin ferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til. Ikke bli overrasket av den dårlige service`n til kelnerene rundt rådhusplassen og på den siden av broa. Service`n stinker, men bare overse det og kos dere! på Kampa Park var service`n god!

Igjen, ha en kjempefin ferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lmari
Andre ting som er billig, utenom krystall og bilder er sko

Åhnei... Der ryker hele feriebudsjettet mitt! Jeg elsker å kjøpe sko!! ;) Noen tips om hvor jeg bør gå? Har lest om det store skohuset i sentrum, som er 7 etasjer eller noe i den duren? Sikkert dyrere midt i sentrum enn litt utenfor, da.

Jeg shoppet som en gal. Kjøpte 10 litografibilder (ikke bybilder, men av litt "unormale"mennesker). Kjempebillige og tøffe. Kostet ca.30-150 kr per stk. Leverte dem nettopp inn til rammeri her hjemme, og prisen ble på 3000kr Men det var vært det. Bildene er billigest på Karlsbroen, men det var for det meste bare bybilder der, og det vil jeg ikke ha i stua mi. Jeg fant et galleri på andre siden av Karlsbroen (motsatt siden av sentrum).Der var det mange fine bilder.

Jeg har også lyst på noen kule bilder. Synes alle har bilder fra Skeidar og Ikea på veggen - jeg vil ha noe som er spesielt for meg!! Dette hørtes spennende ut, Focus. Kan du ikke si mer om hvordan bildene ser ut og hvor store de er osv?

Takk for tips! Tar gjerne i mot flere, jeg!! *hint, hint*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fant aldri denne skobutikken i 7 etasje. Jeg hadde også lest om denne, men fikk ikke tid til å lete. Tror den skulle ligge i enden av hovedgata Vaclavske Namesti. Beklager, men jeg husker rett og slett ikke hva den skobutikken jeg var på heter. Navnet stod med store tykke gule bokstaver. Skoene var stilt ut etter størrelser. Det var kjempegreit, for da kunne jeg bare se på der hvor str.38 var, istedenfor å lete meg gjennom alle skoene.

Bildene var alt fra ca.5*10cm til 20*50cm (ca.mål). De fleste var bilder av mennesker i alle merkelige varianter. Noen som satt på slike gammeldagse sykler (et stort og et lite hjul), med hår som flagret, noen med store flate neser...ja, det var vist ikke så lett å forklare. Men jeg liker iallefall bilder av mennesker som ser litt unormale ut, med litt unormale kroppsvekster (for lange bein og armer ol.) :lol:

Galleriet jeg var på, ligger mellom noen uterestauranter på den "billige" siden av broa. Gå over broa, rett frem. Ta 2 vei (tror det var 2 vei) til høyre. Så ser du noen uterestauranter på høyre siden, og der ligger galleriet.

Håper du forstår forklaringen.

Hvis du røyker, er røyken veldig billig i Praha og på flyplassen i Praha (ca.125kr for en kartong).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Dere tenker nok på BATA, skobutikk. Den ligger på høyre side når du står nederst på den store plassen og har nesen vendt mot nasjonalgalleriet/museet på toppen av bakken. Det betyr at du har gamlebyen i ryggen :). Den er ikke på 7 etasjer, men kanskje 5. En etasje for herrer, en for damer, en for siste mote/trend til både damer og herrer. En for sport tror jeg og en for barn.

BATA har også avdelinger i andre land i Europa, og er en skobutikk jeg alltid besøker i det store utland. Skoene er som oftest produsert i det landet de selges, noe som gjør at prisene i Praha er ekstra hyggelige. For egen del fant jeg ganske så rimelige sko på Bata i Italia også, spesielt når det nå var salg......

Riktig god tur.

Ps. ta deg også en tur opp på borgen og den store katadralen. Mektig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...