Zelda Skrevet 23. juli 2003 #1 Del Skrevet 23. juli 2003 Er det noen som har peiling på fjellsko og hva som er godt kjøp? Trasker 3 - 4 timers turer på fjellet ukentlig, og skal investere i skikkelige fjellsko. En fordel om de kan benyttes som vintersko på skikkelige kalde dager. Tenket å bruke mellom 1000,- og 1500,- (hvis man får gode fjellsko for den prisen). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
meta Skrevet 23. juli 2003 #2 Del Skrevet 23. juli 2003 Jeg har goretex fjellsko, men kan plutselig ikke komme på merket.. Men jeg er ihvertfall kjempefornøyd. Min mann har rimeligere fjellsko (merke Crispi) som ikke er av goretex og blir fuktig og klam på beina. Mine fjellsko koster 1800 kr tror jeg, men de er av og til på tilbud.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoadQueen Skrevet 23. juli 2003 #3 Del Skrevet 23. juli 2003 Jeg har hatt Lundhags luffar tror jeg de het - med Goretex, de fungerte greit for meg - ikke helt fornøyd med hardheten på sålen. Jeg er på jakt etter nye og har siktet meg inn på Chevalier Ultimate. Skal legge til at jeg krever mer av støvlene mine enn alminnelig turgåing - jeg bruker de til jakt i særdeles ulendt terreng - trasker hele dagen i vekselvis steinrøys og myr - noe som gjør at jeg setter krav til både vanntetthet og kvaliteten på sålen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julie Skrevet 23. juli 2003 #4 Del Skrevet 23. juli 2003 Hei! Jeg har også et par Lundhags Luffare og sier meg meget fornøyd. Brukes til "vanlig" fjellvandring og jakt. Gode og slitesterke sko, bare husk å smøre de med jevne mellomrom. I tillegg går de litt lengre opp på leggen enn vanlige fjellsko (som f.eks. Crispi), noe som abs. er praktisk. Betalte 1400 tror jeg. Julie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 23. juli 2003 #5 Del Skrevet 23. juli 2003 Jeg har fjellstøvler fra Camel som er helt supre. Smør de godt inn med minkolje før bruk og du bevarer læret. De kostet ca. 1700 kroner. Minie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Power Skrevet 23. juli 2003 #6 Del Skrevet 23. juli 2003 Anbefaler Lowa sine fjellsko. Jeg har den typen som går til litt over ankelen (jeg har ganske kraftige legger så det er ikke behagelig for meg med høye støvler). De er med gore-tex, og er meget lette på foten. Har også brukt dem om vinteren med en god ullsokk inni. Mine kostet 1600 tror jeg. Kjempeinvestering! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Power Skrevet 23. juli 2003 #7 Del Skrevet 23. juli 2003 ...og i innlegget over mente jeg kjempeBRA investering, ikke kjempeSTOR investering... Tror du må opp i den prisen for å få et par gode fjellsko. Men hvis du behandler dem bra så holder de jo i mange, mange år! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lekebøll Skrevet 23. juli 2003 #8 Del Skrevet 23. juli 2003 Hei. Jeg vil anbefale Forsvarets feltstøvler. Fåes kjøpt bl.a. på ArmyShop og sannsynligvis Pentagon, samt i vanlige butikker hvor de selger jakt-/fjellutstyr, tror jeg. Er ikke sikker på prisen, siden jeg fikk mine, men anbefaler disse til både sommer og vinter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Achmed Skrevet 23. juli 2003 #9 Del Skrevet 23. juli 2003 Dette kommer til å bli laaaaangt. *sukk* Først og fremst må du finne ut hva du skal bruke skoen til. Er det lett terreng, kan du velge en lett, og til dels myk sko. Skal du i mer kuppert terreng og med mye ur, bør du velge en med stivere såle. Det du oppnår med en stiv sko, er at du slipper å belaste ankelmusklene så mye, men den blir jo mere «klumpete» å gå med. Men den dagen du går oppover en laaaang bakke med et par tøfler av noen fjellsko, kommer du til å savne den stive såla. Hvis du er i en sportsbutikk med trapp, lønner det seg å prøve å gå med skoen oppover ytterst på trappetrinnene (altså gå på tærne), så kjenner du hva som er mykt og hva som er stivt. Ta med i beregningen at de fleste skoene blir mykere når du får gått dem til. Når det gjelder Goretex, er det mange delte meninger om dette. Men jeg kan jo ta hva goretex er først. Goretex er en membran som ideelt sett skal slippe gjennom vanndamp, men sperre for vanndråper. Dette kan den gjøre fordi membranen har tett i tett med små huller som vanndampen kan slippe gjennom. Vann i flytende form består derimot av vannmolekyler som er bundet sammen, så disse slipper ikke gjennom. Gore-texmembranen på en vanlig fjellsko av skinn sitter alltid mot foten. Det betyr at en goretex-sko i likhet med skinnsko uten goretex må pleies. Skinn er et levende materiale, og uansett om det sitter en membran på innsiden eller ikke, må den få næring. I første rekke er det skinnet som skal holde vannet ute, så goretexen er egentlig bare en ekstra sikkerhet i tilfelle støvelen blir helt vasstrukken. Men den dagen den blir det, da har du pleiet skoene dine fryktelig dårlig. Prisen på fjellsko varierer fra 5-600 kroner og oppover til 3-4000. Jo lavere ned, jo dårligere skinn, dårligere fasong, dårligere såle osv. Hadde jeg vært deg, hadde jeg satset på 1500 kroner og oppover. Javel, det høres kanskje mye ut for noen, men tenk deg hvor lenge du har en god fjellstøvel. Apropos skinn... Skoene i dag lages som regel av to ulike typer skinn. Det ene er glatt skinn, og det andre er nubuc-skinn. Hvorfor i all verden de lager fjellsko i nubuc er et godt spørsmål. men det er vel fordi de skal se fine ut i butikken. Nubuc er faktisk bare vanlig glatt skinn som er pusset opp og har fått en fin, myk og «pusete» overflate. For at skinnet skal holde seg, må også nubuc-sko settes inn med voksimprignering, og da vil du legge ned de oppbørstede fibrene, noe som gjør at du faktisk får glatt skinn igjen. Man får en del egne nubuc-imprigneringer, men glem disse. De består bare av fluor-karboner som legger deg utenpå skinnet, og gir derfor ikke noe næring. Mye av sko-imprigneringen er merket med at den ikke skal brukes på nubuc-sko. Glem dette. Den eneste grunnen til at det står der, er fordi nubc med voks ikke lenger er nubuc, og fordi skinnet blir noe mørkere. Dere kan jo tenke dere hvor stor ståhei det hadde blitt på det amerikanske markedet om det ikke hadde stått noe, og en drøss med kunder hadde fått omgjort sine pene nubuc-sko til glatte sko.... Jeg kan jo prøve å konkludere litt. Altså... Kjøp sko etter ditt behov. Stiv sko for hardt terreng, myk sko for lett terreng (eks skogssti). Kjøp noe med tykt og godt nok skinn, og skinn av god kvalitet. Jo færre sømmer (altså færre skinnstykker) skoen har, jo mindre sjanse for lekkasje gjennom sømmene. Billige sko har ofte dårliger skinn. Se etter at det er en ordentlig hælkappe på skoen, og at den sitter godt på DIN fot. Så var det dette med merker, da. De fleste merkene som selges i seriøse norske sportsbutikekr er bra så lenge du pleier dem godt. Både Lowa og Lundhags er greie sko, men personlig er misfornøyd med de gode gamle marsjstøvlene. Du finner dem både fra produsenten Alfa og fra Venaas, men felles for dem begge er at de har tynn såle, er veldig glatte og at sålene slites fort. Jeg vet at mange er fornøyde med dem, men hadde jeg vært deg, ville jeg satset på noe annet. Fjellsko kan selvfølgelig også brukes som vintersko, men jeg ville hatt begge deler. Dette fordi fjellskoene som regel er stivere, ikke har fôr, og bør velges ut fra kriteriet om gåkomfort framfor varme. Men for all del, det byr neppe på store problemer å bruke fjellskoene til begge deler. Der tror jeg sannelig det ble langt nok, gitt :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OppNed Skrevet 23. juli 2003 #10 Del Skrevet 23. juli 2003 :o Vitenskap dette! Kjøpte et par Salomon contagrip's i fjor, og de er faktisk de beste fjellstøvlene jeg har hatt. Husker ikke prisen, men tror nok de lå på rundt 12-1300,- . Tror dette er veldig individuelt; ikke minst fordi alle føtter er designet littegrann forskjellig. Kjøpte dem på en sportsforretning. De er ganske stive, og passer utmerket til den type klatring som jeg liker. Elsker å gå i ulendt terreng, klatre oppover i kupert terreng. Bruker dem kun til disse turene, og ikke til vintersko. De egner seg ikke til annen turgåing; får vondt i hælene av å gå i jevnt terreng med dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 24. juli 2003 #11 Del Skrevet 24. juli 2003 I hjelpekorpset sverget vi til Lundhags luffar.. :D De varer i en evighet med rett stell. Ikke glem å kjøp skoene 1-2størrelser for store. Du skal ha plass til store gode ullsokker i dem! En ting som er viktig. Ikke alle fjellsko egner seg til snø da skosålene er veldig harde. De er livsfarlige å gå med på is! Det er en impregnering som er spesielt god til Lundhags luffaresko.. Den kommer i en gul boks og lukter tjære. Husker ikke navnet og om de har sluttet å slege den, men iallefall er denne anbefalt av de fleste fjellfolk. Deriblant samer jeg kjente før. Finner du denne skosmøringen(som er gjennomsiktig/lysbrun) må du ikke glemme å varme den opp før bruk. Den blir mest effektiv da. Fjellskoene skal du fukte under vann og gå med til de tørker. Da former de seg etter føttene. Dette gjelder jo selvfølgelig bare sko i skinn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helenius Skrevet 24. juli 2003 #12 Del Skrevet 24. juli 2003 Å, nå hadde jeg tenkt å skrive en del om skinn og Gore-Tex, men så så jeg at Achmed hadde gjort det uendelig mye bedre enn jeg ville klart! Jeg har lenge sverget til forsvarets feltstøvler, fordi de er utrolig gode å ha på, og veldig anvendelige. De er veldig gode allroundstøvler til turer i skog og mark, på vinteren og på lettere fjellturer. Men, som Achmed sier, de har så myk såle at du blir veldig sår under føttene dersom du går lange fjellturer i steinete terreng. Dessuten gir de etter min mening ikke god nok støtte til ankelen. Gore-Tex eller skinn er jo en egen friluftsfilosofisk diskusjon... Skinn er jo et naturprodukt, og passer du ordentlig godt på det, vil det holde seg fint og vanntett gjennom de fleste strabaser. Gore-Tex vil etter lang tids bruk sannsynligvis få tette porer og miste pusteegenskapene, mens gammelt, velpleid skinn ikke gjør det. Men noen fjellskoanbefalinger kan jeg også trenge, jeg er på utkikk etter noen ordentlige... :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoadQueen Skrevet 24. juli 2003 #13 Del Skrevet 24. juli 2003 Et annet tips - for de med utette og godt inngåtte sko som likevel vil holde seg tørr på føttene uten å måtte gå inn nye og vanntette sko: Jeg bruker ofte Gore-tex sokker i skoene mine nå etter at Gore-texen er oppbrukt og lekker som en sil. Jeg har to typer - de er like gode begge to. Seal-skin heter det ene paret - æhhh så kommer jeg ikke på navnet på de andre. Anbefales i alle fall. Jeg er like tørr på føttene selv om det surkler i skoene etter å ha vasset i myra hele dagen. Kan tømme ut flerfoldige centiliter vann av skoene, men sokkene holder tett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 24. juli 2003 #14 Del Skrevet 24. juli 2003 Jeg er like tørr på føttene selv om det surkler i skoene etter å ha vasset i myra hele dagen. Kan tømme ut flerfoldige centiliter vann av skoene, men sokkene holder tett. Blir du ikke fryktelig klam av disse sokkene da? Hørtes jo forøvrig veldig praktisk ut da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoadQueen Skrevet 24. juli 2003 #15 Del Skrevet 24. juli 2003 Nei - klam har jeg ikke blitt i noen nevneverdig grad. Jeg bruke tynne innersokker beregnet for Gore-tex sko inni Gore-tex sokkene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. juli 2003 #16 Del Skrevet 24. juli 2003 Jeg bruker ofte Gore-tex sokker i skoene mine nå etter at Gore-texen er oppbrukt og lekker som en sil. Jeg har to typer - de er like gode begge to. Seal-skin heter det ene paret - æhhh så kommer jeg ikke på navnet på de andre. Anbefales i alle fall. Jeg er like tørr på føttene selv om det surkler i skoene etter å ha vasset i myra hele dagen. Kan tømme ut flerfoldige centiliter vann av skoene, men sokkene holder tett. (Pirk, pirk, SealSkin sine har ikke GoreTex, men Porelle. Men det funker jo på samme måten.) Jeg hadde Seal Skin hansker en gang. Når de ble våte utenpå, hadde jeg en følelse av at jeg var våt, men samtidig tørr. Altså, det kjentes ut som om hånda mi var klissvåt og hadde rosinfingre, men det kom ikke en dråpe gjennom dem. Skikkelig snålt. Du opplever ikke noe sånt med strømpene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Achmed Skrevet 24. juli 2003 #17 Del Skrevet 24. juli 2003 ....Hilsen Achmed Kom forresten på en ting da jeg så: :o Vitenskap dette! Ja, det er nesten en vitenskap. Det er vanvittig viktig å finne akkurat den fjellskoen som passer for deg, og vite hvordan den skal brukes. Fjellsko er, ved siden av ryggsekk sannsynligvis det eneste som kan skade ryggen din hvis du velger feil produkt. Du kan gå i elendige klær, men velger du feil sko, kan du i tillegg til pizza-store gnagsår også risikere en ordentlig ryggkollaps halvveis på turen. Det er litt kjipt... Og så en liten ting når vi er inne på sokker. Mange velger å gå med vanlige tennis-sokker i fjellsko. Dette er noe av det værste du kan ha på deg. Det er å be om å få gnagsår. Sats på en god ullsokk (eks Ullvang), elelr en syntetsokk beregnet på formålet (f.eks Bridgedale). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helenius Skrevet 24. juli 2003 #18 Del Skrevet 24. juli 2003 Jeg bifaller Achmeds siste innlegg og slår et slag for ullsokker. Jeg har prøvd de fleste sokkene fra Devold, og de er virkelig bra, i likhet med ullundertøyet deres (Aquaduct)! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 24. juli 2003 #19 Del Skrevet 24. juli 2003 Oj, her var det mange som hadde greie på fjellstøvler :-) Selv har jeg nå et par La Sportiva som jeg har vært veldig fornøyd med. Jeg betalte vel 1600.- for dem for 5-6 år siden. Jeg jakter i svært ulendt terreng, og de har jammen fått gjennomgå! Det dere sier om sålene, både når det gjelder stivhet og at de kan være glatte, er veldig viktig. Nå er skoene mine snart klare for pensjon tror jeg. De er ikke tette lenger heller, etter mye baksing i steinrøysa (takk for tipset om gore-tex strømper). Men selv om jeg blir våt på bena så kjenner jeg det faktisk knapt. Jeg merker det faktisk først når jeg tar skoene av om kvelden. "Problemet" ligger vel nå i at jeg gruer meg til jeg må gå inn et nytt par med fjellstøvler :-( Jeg kan godt bruke skonene mine noen sesonger til, men jeg skal lese denne tråden nøye en gang til før jeg skal kjøpe meg nye ihvertfall. "Min" modell produseres vel sikkert ikke lenger.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Achmed Skrevet 24. juli 2003 #20 Del Skrevet 24. juli 2003 "Problemet" ligger vel nå i at jeg gruer meg til jeg må gå inn et nytt par med fjellstøvler :-( Jeg kan godt bruke skonene mine noen sesonger til, men jeg skal lese denne tråden nøye en gang til før jeg skal kjøpe meg nye ihvertfall. "Min" modell produseres vel sikkert ikke lenger.... Ser de omtrent ut som dette? De er en av norges mest solgte fjellstøvler, og har et så kjent navn at de neppe kutter ut modellen med det første... Prisen passer bra også. Mener å huske at de koster 1850 kroner nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå