Gå til innhold

Min aller første valp

Anbefalte innlegg

Gjest Uerfaren
Skrevet

Jeg har nettopp fått en valp inne i hus:) Dette er min aller første.

Jeg bare lurer på hvorfor hun ikke spiser av skplen sin? Hun vil kun spise av hånden, eller rundt skålen. Og når hun får tak i en, løper hun fort bort på teppet, spiser den opp og henter en til, sånn fortsetter det.

Hun er en pomeranian, og disse er jo "kjent" for den lyse ekle bjeffingen sin. Men jeg vil IKKE ha en slik en! Hun bjeffer hvis hun ser folk på avstand og når hun står på hverandaen å hører høye lyder.

Er litt usikker på om jeg skal kjefte på hun når hun bjeffer på andre hunder, vet liksom ikke om hun prater eller hva hun gjør...

Så spiser hun på skoene når vi står stille.

dette er som sagt min aller første hund og er litt usikker på hva jeg skal tillate og ikke.

Hun er kun 8 uker, og har så vidt begynt å lære hun "sitt" og "kom". Men hvordan rekkefølge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Meld deg på et valpekurs med en gang.

Skrevet

Valpekurs må være førsteprioritet her ja. Dernest kan du stikke på biblioteket og låne "Fra valp til voksen" og andre bøker om valper og hundehold.

Kjefting og "nei" er forøvrig uten hensikt all den tid valpen ikke forstår hva dere mener. Du kan like gjerne stå der og si ost, det er like meningsløst. Når hun opptrer uønsket så avled henne, og belønn henne deretter for å avbryte adferden.

Skrevet

Hva du skal tillate og ikke er det ingen andre som kan bestemme for deg, det er tross alt du som skal leve med hunden i 10 år fremover.

Vil du at hunden skal spise av skålen sin, så får hun maten KUN fra skålen og ikke fra hånda eller at den ligger utenfor skåla. Ikke la hunden løpe bort til teppet for å spise, stopp hunden og ta den tilbake til skåla. Tar ikke lang tid før bikkja skjønner at den skal spise der.

Som nevnt før meg, så vil det ikke nytte å kjefte for hunden skjønner sannsynligvis ikke hva du kjefter for, den er bare 8 uker. Hvordan reagerer du når hun begynner å bjeffe? Jeg ville ikke gitt noen som helst respons på bjeffinga i det hele tatt. Hunder gjør ofte ting og tang for å få en respons fra eieren, får de ikke respons er det sannsynlig at de vil gi seg.

Det med skospisinga sier vel kanskje seg selv, ikke la henne gjøre det med mindre du synes det er greit.

Hvilken rekkefølge du lærer inn kommandoer avhenger av hva du mener er viktigst for hunden å kunne først. Skal du på utstilling med hunden ville jeg uten tvil lært inn stå først og vente med sitt. Det gjør ingenting om du lærer inn to kommandoer samtidig, bare gjør det i forskjellige økter.

Som de andre sier, kom deg på valpekurs :) Utrolig lærerikt! Vil tro det er en hundeklubb i nærheten av deg, ta deg en tur dit. Er nok noen der som kan hjelpe litt og svare på spørsmål, og så er det jo super sosialisering og miljøtrening for valpen.

Skrevet (endret)
Når hun opptrer uønsket så avled henne, og belønn henne deretter for å avbryte adferden.

I praksis når det gjelder bjeffing så vil det si at når hun bjeffer kan du rope henne til deg, og gi belønning når hun kommer til deg. (skryt, godbit, kos, lek) Jeg har også en spisshund og det er hunder som er avlet for å varsle eiern sin, så det er en atferd man må leve med. Jeg begynte å si "takk takk" så fort valpen bjeffet (i lys vennlig tone) og så ropte jeg på han. Nå kommer han fornøyd løpende etter å ha gitt et bjeff eller to (og jeg sier fortsatt "takk", istedet for å bli stående og varsle non stop.

Ellers vil jeg si at når valpen er 8 uker skal du ikke tenke på oppdragelse. Mat, søvn, ro og kos er det som skal prioriteres. Etter ei ukes tid kan dere så smått begynne å utforske verden rundt, alt etter hvordan valpen takler overgangen med å flytte fra familien sin. Ikke gå for fort frem. Og husk; ingen kjefting. Hunder har veldig tungt for å lære negasjoner, og du blir gående og "nei"e dagen lang. Du kommer mye lenger med å belønne det som er bra.

Hva du skal tillate og ikke er det ingen andre som kan bestemme for deg, det er tross alt du som skal leve med hunden i 10 år fremover.

Vil du at hunden skal spise av skålen sin, så får hun maten KUN fra skålen og ikke fra hånda eller at den ligger utenfor skåla. Ikke la hunden løpe bort til teppet for å spise, stopp hunden og ta den tilbake til skåla. Tar ikke lang tid før bikkja skjønner at den skal spise der.

Det er snakk om en babyvovve på 8 uker som nettop er blitt revet bort fra alt den noen gang har kjent til. Man skal være fornøyd om valpen i det hele tatt spiser. Å få tørrfór fra hånda er bare fint for bondingens skyld og vil ikke si at hunden blir uten av stand til å spise fra ei skål resten av livet sitt.

Senk skuldrene, senk kravene og koooos deg med den lille bamsen din. Det er mitt råd. La valpen være valp, du har mange, mange dager på å gjøre en lydig og flink hund av den, så ikke stress.

Endret av la Flaca
Skrevet
Det er snakk om en babyvovve på 8 uker som nettop er blitt revet bort fra alt den noen gang har kjent til. Man skal være fornøyd om valpen i det hele tatt spiser. Å få tørrfór fra hånda er bare fint for bondingens skyld og vil ikke si at hunden blir uten av stand til å spise fra ei skål resten av livet sitt.

Sier det bare slik jeg ville gjort det, hvordan andre gjør det får være opp til dem. Jeg orker ikke å venne hunden med en slik uvane fra den er valp ihvertfall - min mening.

Skrevet
Sier det bare slik jeg ville gjort det, hvordan andre gjør det får være opp til dem. Jeg orker ikke å venne hunden med en slik uvane fra den er valp ihvertfall - min mening.

Vel, det høres ikke ut som du har utstrekt erfaring med valper dersom du tror at man kan skjemme den bort den første uka i nytt hjem, særlig ikke ved å gi mat fra hånda.

Skrevet
Vel, det høres ikke ut som du har utstrekt erfaring med valper dersom du tror at man kan skjemme den bort den første uka i nytt hjem, særlig ikke ved å gi mat fra hånda.

Jeg ville bare ikke gitt min hund maten fra hånda, ganske enkelt, hvordan andre gjør det får være opp til dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...