Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2009 #1 Skrevet 22. mai 2009 har det noe å si når man trener på dagen og når man har spist eller skal spise? (hvis man vil ned i vekt og ikke få muskler) tenker på cardiotrening(tredemølle)
Chanel.No5 Skrevet 22. mai 2009 #2 Skrevet 22. mai 2009 har det noe å si når man trener på dagen og når man har spist eller skal spise? (hvis man vil ned i vekt og ikke få muskler) tenker på cardiotrening(tredemølle) Det er summen av inntak vs. forbruk som teller for om det blir vektnedgang eller ikke. Det beste er at du trener når du føler det passer deg best og du får gitt ditt beste på treningen. En spasertur før frokost for å sette systemet i gang på en 30-60 min har vært anbefalt endel steder, men det er ulike meninger om trening og ativitet før frokost..
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2009 #3 Skrevet 23. mai 2009 Det er summen av inntak vs. forbruk som teller for om det blir vektnedgang eller ikke. Det beste er at du trener når du føler det passer deg best og du får gitt ditt beste på treningen. En spasertur før frokost for å sette systemet i gang på en 30-60 min har vært anbefalt endel steder, men det er ulike meninger om trening og ativitet før frokost.. ok, har bare hørt så mye om ikke spis før du trener, ikke spis etter du trener, spiser du karbohydrater før eller etter trening legger du på deg osv. så lurte bare på om noe stemmer?
Chanel.No5 Skrevet 23. mai 2009 #4 Skrevet 23. mai 2009 ok, har bare hørt så mye om ikke spis før du trener, ikke spis etter du trener, spiser du karbohydrater før eller etter trening legger du på deg osv. så lurte bare på om noe stemmer? Fokserer du på å trene når du føler du har mest energi er det mye bedre, da får du gitt alt og får mye mer ut av treningen.
Sekretæren Skrevet 23. mai 2009 #5 Skrevet 23. mai 2009 Mange sier så mye rart, jeg var veldig forvirret da jeg skulle ta tak i kostholdet mitt. Så i steden for at jeg skal fortelle deg nøyaktig hva du skal gjøre, kan jeg jo si hva jeg gjør, som et eksempel. Til frokost spiser jeg musli, favoritten min er Axa Frukt. Her er det mye karbs, både trege og raske. I tillegg tar jeg 1-2 kokte egg, som jeg spiser ved siden av. Det blir ca halvannen time før trening. For meg er det veldig viktig med karbs før trening, jeg blir helt tussete hvis jeg ikke spiser det. Det er energi. Jeg vil tro jeg spiser mer karbs enn proteiner før treningen, det har ikke gjort noe for min del. Etter treningen spiser jeg desto mer proteiner, spesielt hvis jeg har trent styrke. Få i deg noe innen en halvtime, f.eks en banan. Ikke fokuser så mye på at du legger på deg av karbohydrater akkurat like etter trening, det er nettopp det du trenger. Noen påstår også at musklene nyttegjør jeg proteinene bedre om de har fått litt karbs først. (Det stod i en av de mange artiklene jeg har funnet frem ) Innen to timer bør du få i deg et skikkelig balansert måltid, med proteiner, trege karbs og godt fett. Jeg er lat og drikker proteinshake Nå ble det "bør" og "skal"-formaninger likevel, det er jo ikke meningen at det skal virke som om kroppen din kollapser om du ikke gjør akkurat det. Poenget er at det er viktig å SPISE!! Og Lotte27 har et poeng, tren når du har energi til det. Samme når det er. Viktig at du begynner med NOE. Kunnskapen kommer etterhvert. Når jeg ser tilbake har jeg gjort og trodd mye rart.. :klø:
Sekretæren Skrevet 23. mai 2009 #6 Skrevet 23. mai 2009 Kan jo se litt her http://www.iform.no/pub/art.php?id=12
Ethereal Skrevet 24. mai 2009 #7 Skrevet 24. mai 2009 Man skal visstnok spise en time før man skal trene. Eller tidligst en time før man trener, da. Jeg tror egentlig ikke det har så mye å si når på døget man gjør det. Det viktigste er at man trener regelmessig og unngår skader. Jeg liker best å trene om morgenen. Da er jeg motivert og opplagt. Senere på dagen er jeg sliten etter mange timer på skolen. Finn det du trives med
Annikken Skrevet 26. mai 2009 #8 Skrevet 26. mai 2009 Man kan bli vant til alt. Trener du ofte, kan du "lære" kroppen til at du trener hver morgen før frokost, dersom det passer deg best. Likevel vil jeg heller anbefale følgende: Tren ca 2-3 timer etter at du har inntatt et bra måltid. Om det er rett etter jobb eller på kveldstid spiller ingen rolle, bare du ikke trener rett etter, eller uten å ha spist. De fleste vil gjøre sin beste innsats når kroppen har fått bearbeidet maten og har tatt opp næring. Det er kjedelig å bli utmattet eller svimmel på trening.
-Englefjes- Skrevet 26. mai 2009 #9 Skrevet 26. mai 2009 (endret) Angående spising før trening: Når jeg spiser avhenger av om jeg skal trene kondisjon eller styrke. Skal jeg trene styrke, spiser jeg en knapp time før trening, om det er kondisjonstrening spiser jeg to timer før økten. Jeg pleide å spise to timer før styrketrening før også, men etter at jeg begynte å spise tettere opptil treningen føler jeg at jeg har langt mer energi under økten og yter (og øker) mer. Fredrik Paulún har skrevet en ok artikkel om dette, her er et utdrag: Ät inte för tätt inpå förbränningsträning Ett mycket bra tips för dig som vill bränna fett är att vänta ca 2 timmar efter maten innan du börjar träna. Skälet till det är att maten du ätit då har omvandlats till blodsocker, som sedan hunnit gå in i musklerna för att bilda glykogen. Tränar du tidigare, t ex en halvtimme efter maten, är risken stor att de höga blodsockernivåerna kommer att hämma fettförbränningen. Det är ju lättare för muskeln att ta upp socker från blodet och använda det som energi, än att förmå fettcellerna att frigöra fett, som sedan ska transporteras till muskeln och gå in i muskeln för att kunna brännas. Risken att drabbas av lågt blodsocker är liten, även om du väntar en stund efter maten innan du börjar träna, då du ändå har en hel del lagrade kolhydrater i levern. Dessa kolhydrater kan släppas ut i blodet och användas som blodsocker vid behov. Det är dock inte bra att vänta så mycket längre än ett par timmar efter maten med att träna, eftersom risken annars är stor att blodsockret tar slut om du tränar mer än någon timme. Andra regler för styrketräning Om du tränar styrketräning är det lite andra regler som gäller. Då behöver du nämligen ha gott om bränsle och byggstenar i blodet för att motverka muskelnedbrytning och underlätta muskeluppbyggnad. Eftersom styrketräning inte aktiverar fettförbränningen nämnvärt kommer inte prestationen under styrketräningen inte att påverkas negativt. Tvärtom kommer den rika näringstillförseln att ge dina muskler extra energi och chanserna till en snabb återhämtning, och uppbyggnad av musklerna, är stora. Näringshalten i blodet (blodsocker, aminosyror etc) styr i stor utsträckning över vad som ska hända med musklerna. Ska du träna styrketräning är det därför vettigt att inte vänta mer än kanske en timme mellan mat och träning. Endret 26. mai 2009 av -Englefjes-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå