Gå til innhold

Hvilken lys farge bør jeg male med

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppussingen nærmer seg og det eneste jeg er sikker på, er at jeg vil ha et lyst og trivelig hjem. De rommene som skal først til pers er innergangen og toalettet. Toalettet er pr. dags dato blåbeiset. Ikke kan jeg skjønne hvorfor de forrige eierne ville ha en så mørk farge i husets desidert minste rom, men de om det. ;)

Lyst skal og må det bli. Men hvilken farge? Det eneste naturlige lyset som kommer inn i det lille rommet, kommer fra et lite vindu som er nordøstvendt. Det kommer gjerne litt sol inn om formiddagen, men det er alt. Hva passer best i rom som er vendt mot nordøst?

Innergangen har ingen vinduer. Kommer det naturlig lys til det, kommer det i hovedsak fra sørvest. Hvilken fargetone bør jeg ha i et sånt rom?

Jeg har sett på noen av fargene på sens sitt fargekart og liker godt Bomull, sommersne, teblomst, skumring og claro, men vil disse typene farger passe? Er helt håpløs på sånt. :sjenert:

Fargekart ligger her: http://www.jotun.no/www/no/20020051.nsf/vi...gekart_SENS.pdf

Håper det er noen kloke hoder som kan lære meg litt om hvilke typer nyanser som passer hvor.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har malt mye "feil". Ofte velger jeg farger med for mye rødt i så de ser lakserosa ut. Den eneste fargen jeg har funnet ut at er safe er lys antikk :ler: så jeg bruker bare den nå. Skikkelig kjedelig, og det samme som "alle andre" men jeg trives godt med fargen og den passer til alt.

Skrevet

Først og fremst: så bra at du maler med sens! Jeg syns det er fint med toalett som har en lys men samtidig frisk og var farge. Bomull f.eks blir rimelig kritthvitt, men det er jo smak og behag.

Skulle jeg valgt ville jeg gått for gullhår eller empire.

Skrevet

Takk for tips så langt, jenter. Jeg også er redd for å male med en farge som brått skulle vise seg å få rosaskjær i lyset. Stua i gamleleiligheten var nemlig malt med fransk grå, noe som ikke gjorde seg i solnedgang, for å si det sånn. :dåne:

Jeg tror ikke jeg vil ha det for kaldt heller, så da styrer jeg nok unna bomull. Er greit at toalettet er litt lunt, men heller ikke for beige. Flere forslag? :)

Gjest Gjest_hart_*
Skrevet

har fargekartet hjemme selv, og det som kommer opp på linken overhodet ikke på de virkelige fargene:=)

det kommer så veldig an på hva du ellers har i rommet.

samboeren min var helt imot hvitt(jeg ville ha hvitt med litt sort i for å ta opp farger), fordi han trodde det ville være som å bo på et sykehus.

jeg fikk heldigvis viljen min, for nå vi fikk inn alle møblene, hang bilder med sorte rammer på veggene+++, så ville jo alt annet enn hvitt blir helt feil.

han er helt enig når han så det ferige resultatet.

i en gang uten vanlig dagslys ville jeg selv valgt så tett opp mott hvitt som mulig, men som du sier så er jo duse farger veldig fint på toalett. man har jo gjerne alt annet i hvitt også der(vask/toalett osv).

sens selges i 3 liters spann, og fprsåvist 1 liters spann og, så det går jo fint å ha to ulike farger.

du kan også blande farger såvidt jeg har forstått.

hvitt med litt sort i(vet ikke om sens fører det) tar opp både kalde og varme farger.

Skrevet

Jeg har nettopp malt et soverom med fargen Claro, kjempefin farge til et soverom men kanskje en smule for "gul" til et toalett/bad.

Skrevet

Takk for tips. Jeg har nå blitt litt klokere, så får vi se hva jeg ender opp med når malingen skal kjøpes inn. Det blir vel et par uker til. Må gjennom eksamen og litt annet først. :)

Gjest Meticulous
Skrevet
Takk for tips. Jeg har nå blitt litt klokere, så får vi se hva jeg ender opp med når malingen skal kjøpes inn. Det blir vel et par uker til. Må gjennom eksamen og litt annet først. :)

Sjekk ut hvit narciss.

Den finner jeg iallfall ikke rødt i.

I sollys blir den litt sterkere kremgul, og ellers er den bare en slags varm hvit/krem.

Den ville jeg valgt om jeg skulle malt noe nå....

Skrevet

Takk. Ser av fargekoden at det er like deler gult og rødt i hvit narciss. :)

Skrevet
Sjekk ut hvit narciss.

Den finner jeg iallfall ikke rødt i.

I sollys blir den litt sterkere kremgul, og ellers er den bare en slags varm hvit/krem.

Den ville jeg valgt om jeg skulle malt noe nå....

Jeg synes hvit narciss er temmelig aprikosaktig, og har altfor mye rødt i seg hvis man er ute etter noe kremhvitt.

Det er egentlig umulig å svare på hvordan ulike farger vil se ut i de aktuelle rommene - det eneste sikre man kan gjøre, er å male fargeprøver på store ark og henge opp på veggene. Det nytter ikke å stole på fargekartene, og lysforholdene vil ha alt å si for hvordan fargene fremstår.

Gjest Meticulous
Skrevet
Takk. Ser av fargekoden at det er like deler gult og rødt i hvit narciss. :)

Ok, da er det bare jeg som er blind :sjenert:

Den ser iallfall IKKE lakserosa ut i det hele tatt! :jepp:

Gjest Meticulous
Skrevet
Jeg synes hvit narciss er temmelig aprikosaktig, og har altfor mye rødt i seg hvis man er ute etter noe kremhvitt.

Det er i såfall den blekeste aprikosen jeg har sett....

Den ser mer krem ut der jeg har sett den....

Skrevet (endret)
:) Endret av Asti
Skrevet
Det er i såfall den blekeste aprikosen jeg har sett....

Den ser mer krem ut der jeg har sett den....

Det viser vel bare at det kommer an på lysforholdene i rommet (som også skifter i løpet av døgnet), øvrig innredning, samt øyet som ser, dvs hva slags nyanse man er ute etter, og smak og behag. :)

Jeg sitter faktisk akkurat her med et fargekart, og selv der er Hvit narciss tydelig aprikos, etter min oppfatning. Og det er ikke den blekeste heller, for Claro som står rett ved siden av på fargekartet mitt er faktisk aprikos den også, og betraktelig blekere. (På veggen min ble imidlertid Claro bare helhvit.)

Dette sier jeg ikke for å være vanskelig, men fordi jeg selv nylig har vært på jakt etter kremhvitt, og blitt skuffet over Hvit narciss av nevnte grunn. Jeg endte opp med fargekoden S0505-Y20R, altså nesten identisk, men 5 prosent mer mørkegrad. Likevel ser denne fargen ikke mørkere ut enn Hvit narciss, bare gulere. Hvilket er veldig pussig, for det stemmer ikke med logikken i NSC-systemet. Jeg vil likevel tippe at min farge vil bli for gul i et rom med ingenting eller lite dagslys. Det eneste som nytter er å prøve og se! :)

Skrevet (endret)
:) Endret av Asti
Skrevet

Takk for tips, og takk for fine bilder og fargekart. jeg så på lady sine farger, og har nå funnet de fargene jeg tror jeg vil ha på vårt sørvestvendte soverom. Både på gulv og vegger. Jeg har en dragning mot kalde farger, men vil hvertfall vurdere bomull eller lys narciss i de nordvendte rommene. Vil ikke ha det for kaldt heller. Dessuten er det jo ikke noe problem å få Sens i den fargen en ønsker, så lenge en har fargekoden. :) Det har vi gjort før.

Syntes forresten narcissen så fin ut på bildet du la ved.

Eggehvit malte vi store deler av gamleleiligheten vår med, så den utgår for øyeblikket.

Takk for all hjelp så langt. Jeg føler jeg har lært en del av å lese her, og det er jo supert. :smilbla:

Skrevet

Vi har Hvit narciss i gang, på pipe og kjøkkeninnredning. Har aldri sett et hint av aprikos i den hos oss, og det er jeg veldig glad for :fnise: Hos oss ble den valgt ut for å gå sammen med vegg i Vanilje/Cafe Latte, som blir ganske så beige i forhold.

Skrevet

Egghvit. Det blir hvitt, med en anelse varme. Andre brukne hvittoner blir lett for rosa, grå, gusjete, kjølig, og det er umulig å vite hvordan det blir før fargen er på veggen. Egghvit er det sikreste valget, den er mest nøytral uten å være helhvit. Eventuelt prøv flere varianter slik at du får sjekket lyset før du bestemmer deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...