Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest oppgitt
Skrevet

Er kommet i en litt kjip situasjon, som viser sider ved mannen min jeg ikke trives med.. Lurer på om jeg overreagerer, så er spent på å høre andres erfaringer rundt dette!

Saken er den at mannen min får igjen på skatten, mens jeg har fått en skikkelig baksmell. Større en den summen han får igjen, men sammenlagt hadde det likevel ikke vært så ille..

Og mannen min mener det er rettferdig at jeg betaler min egen baksmell, mens han setter sine penger i banken! (På egen konto) Dette medfører at jeg blir gående i flere måneder med ganske dårlig råd, da jeg ikke tjener veldig bra i utgangspunktet.. Han tjener ganske mye mer enn meg, og dette skyldes mye at jeg har prioritert barna, mens han har prioritert karriere. Slik sett har det kommet ham tilgode at jeg tjener minst.. Men dele med meg, det vil han ikke.

Selv er jeg av den oppfatning at man i et ekteskap hjelper hverandre i slike situasjoner, da jeg ikke ville tenkt meg om to ganger for å dekke hans baksmell dersom situasjonen hadde vært motsatt.

Det skal også nevnes at han får igjen mye fordi alle gjeldsrentene står på ham, mens jeg dekker løpende utgifter.. Forklarer mye av smellen. Har forstått det slik at man som gift lignes slik at det kommer best ut for paret sammenlagt, og ikke nødvendigvis for begge som enkeltindivider.

Æsj, synes mannen er skikkelig egoistisk nå! :frown:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her betaler den som har fått tilgode skattepenger restskatten til den som får det, varierer litt fra år til år hvem som får igjen og hvem som får restskatt.

Skrevet (endret)

Lurte på årsaken til hvorfor alle gjeldsrentene står på han og om dere deler alle utgifter 50/50. Dette er jo litt vesentlig i forhold til dette...

Endret av Kissin
Skrevet
Lurte på årsaken til hvorfor alle gjeldsrentene står på han og om dere deler alle utgifter 50/50. Dette er jo litt vesentlig i forhold til dette...

Nei, alt deles ikke 50/50- han betaler ned på lån, og jeg tar løpende utgifter- mat, klær, fritidsaktiviteter til barna.. Men han sitter igjen med betydelig mer enn meg hver måned.

Vet at mange samboere der lånet står på en person overfører halvparten av rentene til den andres selvangivelse, men som nevnt liknes man som ektefeller slik at det kommer best ut for ekteparet som par. I og med at han har størst inntekt, er det visst best at de store fradragene står på ham..

Hadde bare ikke regnet med at han skulle beholde hele "gevinsten" selv, og la meg slite som en helt for å betale inn restskatten alene!

Kjedelig å finne ut at jeg og mannen har helt ulikt syn på ekteskap og økonomi, når det kommer til stykket..

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke synes det er vesentlig i det hele tatt.. Jeg er av den oppfatning av at man i et ekteskap skal hjelpe hverandre i slike situasjoner, uansett!

En ting om de hadde vært samboere med adskilt økonomi, men når de er gift med barn og greier.. Ærlig talt.

Jeg kjenner at jeg skal ta meg en prat med fremtidig mann for å dobbeltsjekke at han ikke har slike holdninger som mannen til TS, for det strider i mot alt jeg mener om ekteskapet!

TS: Håper han tar til fornuft (selv om det kanskje er i seneste laget nå) :kose:

Skrevet

Hmmm... Synes dette høres veldig urettferdig ut! Da får jo han alle fordelene på grunn av lånet! Personlig ville jeg nok ikke gått med på dette....

Nå er jeg litt usikker på hvordan det blir siden dere er gift. Men vil dette si at han eier hus/leilighet og betaler ned på lånet? Også bruker du alle pengene dine på utgifter? Bare tenker sånn i forhold til worst case senario - om han sitter igjen med nedbetalt lån og du har ingenting?

Har gått ut av et samboerforhold hvor han eide mesteparten og jeg måtte starte på nesten bar bakke etter 6år. Jeg ble kjøpt ut etter min %-andel og fikk 200.000. Det var jævlig kjipt... Nå har jeg 1,4mill i lån alene, mens han har rundt 600.000 i lån etter han kjøpte meg ut og solgte med fortjeneste i etterkant...

Skrevet

Vi står som eiere begge to, men det er han som betaler ned på lånet ja. Har felleseie på huset, så det er ikke noen fare for at jeg blir sittende igjen uten noe ved en evt. skilsmisse. Jeg hadde også en del egenkapital da vi kjøpte, så sånn sett klarer jeg meg greit.

Men takk for omtanken :)

Skrevet

Det var jo godt å høre!

Men uansett så er det ikke rettferdig at han da sitter med alle fordelene! Så du bør vel ta en prat med han...

Lykke til :klemmer:

Skrevet

Eier dere boligen 50/50 trodde jeg det var vanlig å dele rentene 50/50 på skatten også. Så vidt jeg har skjønt dette med skatt så vil det ikke ha noe å si hvor fradraget står med mindre du tjener så lite at du ikke får benyttet hele fradraget. Men mulig jeg tar feil.

Synes det er helt hårreisende hvertfall at han skal ha alle rentene til fradrag og så nekte å dele skattepengene med deg! Hvis du ikke klarer å snakke ham til fornuft må du strakt kreve å betale halvparten av det du i dag har til andre utgifter inn på lånet og kreve å få trekke fra de rentene du da dekker på neste års selvangivelse.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis dere har felles økonomi mener jeg at det er riktig at han skal være med å betale restskatten din. Da er det jo egentlig ikke noe klart skille mellom dine og hans penger, det er deres.

Har dere delt økonomi er jeg egentlig enig med mannen din. Du betaler ditt og han betaler sitt.

Når det er sagt kan jeg ikke forstå at folk som lever i etablerte familieforhold med felles barn ønsker å ha delt økonomi. Det må da være fryktelig upraktisk. Hadde min mann krevd noe slikt hadde jeg krevd fradrag for gjeldsrenter tilsvarende den andel jeg bidrar med til felleskassen. Det burde jo ikke ha noe å si om man betaler på lånet eller om man betaler mat og alle løpende utgifter, begge deler må betales uansett. Betaler du f.eks. 40% av deres totale faste utgifter burde du på 40$ av fradraget.

Skrevet

Hva er grunnen til at du har fått baksmell da? ...

Det betyr jo i grunn at du enten har fått større formue, tjent mer enn du planla eller har hatt god avkastning på aksjer... Eller at du var totalt naiv når du bestilte skattekort og fortsatte å være naiv utover året (dvs at du bestilte skattekort med alt for lavt trekk).

Baksmell for de med "enkel" økonomi er bare et tegn på velstand.. Å få masse igjen derimot er et tegn på dumskap eller at det går dårlig ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...