Gå til innhold

Dansk-svensk gårdshund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie som lurer på om vi skal anskaffe hund, har lest litt omdansk-svensk gårdshund og synes det virker som en fin rase. Foruten oss foreldrene nestår familien av to jenter som går i 2. og 5. klasse.

Er det noen av dere som har erfaring med denne rasen? Vi har en katt fra før, hvordan er det å "føre sammen" katt og hund?

Ønsker å høre alle erfaringer!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen erfringer, men synes det virker som en flott og trivelig rase! Eneste er at jeg tror de krever en del aktivisering. man bør vel drive med et eller annet, lydighet eller agility f.eks. Har sett at det har vært skrevet en del om rasen på doggis.no :)

Skrevet

Mitt inntrykk er at de krever endel aktivisering for å unngå å bli feite, ikke for at rasen er en aktiv rase. Ellers en helt grei rase. Ganske ny, ble vel godkjent av FCI i fjor tror jeg. Mye rart av oppdrettere visstnok, så greit å være nøye på den biten.

Skrevet (endret)

Feite? Jeg har inntrykk av at de kan kalles en Jrt light. Ikke fullt så krevende som jack russel, men med de samme egenskapene. Dva. trenger å trenes mentalt.

Endret av la Flaca
Skrevet
Feite? Jeg har inntrykk av at de kan kalles en Jrt light. Ikke fullt så krevende som jack russel, men med de samme egenskapene. Dva. trenger å trenes mentalt.

Ja, runde da. Jeg synes sjelden jeg ser bilder av rasen uten at hundene er i noe godt hold. Jrt light? Den har jeg ikke hørt før. Jrt gone wrong har jeg hørt noen ganger derimot, men såvidt jeg vet er de eneste likhetene mellom rasene en viss likhet i utseende.

Skrevet
Ja, runde da. Jeg synes sjelden jeg ser bilder av rasen uten at hundene er i noe godt hold. Jrt light? Den har jeg ikke hørt før. Jrt gone wrong har jeg hørt noen ganger derimot, men såvidt jeg vet er de eneste likhetene mellom rasene en viss likhet i utseende.
:ler: Er enig i at fysikken ikke er den mest flatterende, men tror mer det går på hvordan de er anatomisk. Mye "kropp" i forhold til bein og hode liksom (lavt kryss og lite opptrukket buklinje). Men bruksområde er eksakt det samme som jrt's hvis jeg ikke husker fullstendig feil; gårdshunder som skal ta knekken på smågnagere og varsle besøk, i hovedsak.

Har hørt veldig mye fint om rasen jeg altså. :)

Skrevet
Vi er en familie som lurer på om vi skal anskaffe hund, har lest litt omdansk-svensk gårdshund og synes det virker som en fin rase. Foruten oss foreldrene nestår familien av to jenter som går i 2. og 5. klasse.

Er det noen av dere som har erfaring med denne rasen? Vi har en katt fra før, hvordan er det å "føre sammen" katt og hund?

Ønsker å høre alle erfaringer!

Jeg har en Dansk-Svensk gårdshund på snart tre år.

Han ble adoptert av familien min for snart to år siden, og der hvor han bodde før var det katt. De to var veldig gode venner, og delte gjerne både mat og vann. Ikke ville de spise uten at den andre åt samtidig heller, så den rasen passer nok godt med katter. (selvom det kanskje er litt individuelt)

Er det noe mer du lurer på ang. rasen, så er det bare å spørre. :)

Gjest Papirkurven
Skrevet

Søstra mi har DSG og ELSKER ham! Jeg synes også han er skjønn:)

Virker som om hun jobber en del mer med ham en nødvendig, men de trener og går show og sånn.

Han er ganske aktiv når han er ute, men om han får være ute litt hver dag, ligger han gjerne i kurven sin og sover mange timer om dagen også :)

Veldig grei liten hund da, og lett å trene

http://odin.err.no/ Her står en del om ham og sikkert linker til forum og sånn, vet hun er aktiv der.

Skrevet

Hei!

Det finnes mange flotte gårdshunder, og som tidligere sagt i tråden her er det en forholdsvis aktiv rase, men det er jo samtidig en liten hund som kan være med på alt, så det burde ikke være noe problem å holde den i form.

Noen gode venner av meg driver oppdrett, og er meget seriøse. Du kan se mer om dem på www.nordbrenna.no

DSG er morsomme hunder med humor og fart!

Gjest Gjest_Akasha_*
Skrevet

Vi har en gårdshund på snart tre år. Jeg er veldig fornøyd med valget, men så ville jeg ha en hund med mye fart og arbeidslyst også. Jeg driver aktivt med agility, og til det er hun perfekt. Som en vanlig sofahund...Not so much! Men det er litt hva en gjør det til selv også, selvfølgelig. Vår DSG er en Border Collie i hodet :gjeiper:

Hun sover så lenge som mulig om morgenen, og må omtrent sparkes ut av sengen (for DSGer vil helst sove under dynen, eller hvor du nå enn måtte befinne deg! Veldig glade i nærkontakt). Vi har katter, og det går helt fint. Hun elsker mennesker i alle aldre, og har aldri vist agressivitet mot hverken mennesker eller dyr.

En ting man skal vær obs på er at de visstnok ikke trives alene, så hvis dere er ute av huset mange timer daglig ville jeg tenkt meg godt om før jeg anskaffet meg en DSG.

Når det gjelder anatomien, så skal de ikke være elegante, men kraftige. Den som sa at de må mosjoneres for å ikke bli feite vet nok ikke helt hva h*n snakker om... Når det er sagt, så er det mange DSGer som er av den mer elegante typen, med opptrukken buklinje osv., vår inkludert.

For dem som ikke har lange arbeidsdager borte fra hjemmet (evt. to hunder), og som er villige til å bruke tid på mosjon og aktivisering, vil jeg absolutt anbefale rasen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...