Gå til innhold

master i negledesign

Gjest Gjest953

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Miley

Det jeg trodde, men de driver å reklamerer på radioen for ei som har master i negledesign. Måtte høre etter noen ganger, men det er det de sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har også sett reklame for dette. Hun kaller set "MASTER i negldesign". Det betyr ikke at hun har mastergrad... Det betyr bare at hun har tatt noen kurs i negldesign, og nå kaller seg master. Uten at det har noe som helst med en mastergrad å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Men er du sikker på at du vil finne deg i arbeidsuniformen da?

Er ikke bare bare å gå i platinablondt hår med rosa, utsmykkede negler, maaaaasseeee smiiinkee, stooooor utringning og silikoninnlegg dagen rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er du sikker på at du vil finne deg i arbeidsuniformen da?

Er ikke bare bare å gå i platinablondt hår med rosa, utsmykkede negler, maaaaasseeee smiiinkee, stooooor utringning og silikoninnlegg dagen rundt.

Hehe... du er visst skikkelig oppdateret du..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing
jo, man kan ta en "master"utdannelse i negldesign, bl.a på tonelise-akademiet og neglakademiet

De kaller det master, men det er fortsatt ikke en master. Master er en akademisk grad, med spesifikke krav fastsatt av Utdanningsdepartementet. Det er altså ikke et kurs.

Endret av Badabing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:skratte: Det er vel ikke forbudt, men det framstår som helt latterlig at enkelte prøver å "smykke" seg med akademiske titler slik.

Samme som når noen f.eks. sier at de "studerer til å bli frisør, etc." .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket studiekatalogen på TLA, og de kaller det visst Master of Nail design. Neglakademiet kaller det faktisk for en mastergrad. Noe som er ganske merkelig, med tanke på at det er et todagers kurs.

Litt off-topic, men jeg lurer på om de i det hele tatt har lov til å kalle dette for mastergrader? det er jo forskrifter med krav til mastergrader, men det gjelder kanskje bare for at den skal være en offentlig godkjent mastergrad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del frisørsalonger og neglesalonger har jo differensierte priser etter hvor på "rangstigen" den som utfører jobben er. Den dyreste kalles gjerne "Master" og er vel sikkert sjefen eller den mest erfarne i salongen.

Typisk oppbygging:

Lærling -billig

Junior Stylist - litt dyrere

Stylist - "vanlig" pris

Senior Stylist - enda litt dyrere

Master - veldig dyr

Er helt enig med Sandie i at det er litt latterlig når folk forsøker å gi seg selv akademiske titler og later som de "studerer".... Jeg har en bekjent som sier hun"studerer" til make-up artist, egentlig går hun på kveldskurs et par dager i uka ved siden av jobben som frisør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men når man kaller det master som du i siste innlegget skriver, så er det kanskje snakk om at det er folk som har mesterbrev? Det er jo en tittel man kan få etter å ha tatt fagbrev og jobbet noen år. Kan ikke detaljene rundt dette, men man må bestå en mesterprøve, noe som er vanlig i de fleste håndverksfagene. Snekkermester etc. Det vil ikke overraske meg om det samme er mulig som negledesigner, man kan i hvert fall være frisørmester. Men at man kan ta en mestertittel i løpet av et todagerskurs tror jeg ikke noe på, håndverkslaugene pleier å ha strenge regler for slikt. Kanskje derfor de kaller det master... selv om det er minst like langt fra en akademisk master som en håndverksfaglig mester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når man kaller det master som du i siste innlegget skriver, så er det kanskje snakk om at det er folk som har mesterbrev? Det er jo en tittel man kan få etter å ha tatt fagbrev og jobbet noen år. Kan ikke detaljene rundt dette, men man må bestå en mesterprøve, noe som er vanlig i de fleste håndverksfagene. Snekkermester etc. Det vil ikke overraske meg om det samme er mulig som negledesigner, man kan i hvert fall være frisørmester. Men at man kan ta en mestertittel i løpet av et todagerskurs tror jeg ikke noe på, håndverkslaugene pleier å ha strenge regler for slikt. Kanskje derfor de kaller det master... selv om det er minst like langt fra en akademisk master som en håndverksfaglig mester.

Som du skriver,så er det strenge regler i håndverksfagene. Mesterbrev-utdanningen går over to semestre og er regulert gjennom egen lov og Mesterbrevnemda. Mester er en beskyttet tittel og man må ha offentlig godkjent fagbrev/svennebrev (f.eks.som frisør eller snekker) for å kunne ta mesterbrev. Kan aldri tro at negledesigner-utdanningen er godkjent av Mesterbrevnemda..

Virker som om "Master of nail design" bare er en tittel de har funnet på selv. Men siden noen av utdanningene deres gir rett til støtte fra Lånekassen virker det rart at de får lov å (mis)bruke Master-tittelen slik..

Det kan godt være at Master i negledesign er et kjempebra kursopplegg da,og jeg er ikke ute etter å "ta æren" fra dem som velger å ta en slik utdanning. Men Mesterbrevet henger mye høyere, og kan ikke sammenlignes med et kursopplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Dette er er overhodet ikke et to-dagerskurs, eller noen annen type kurs.

Man må først ha en godkjent negltekniker-utdannelse fra en fagskole, for så å kunne fordype seg innen negldesign. Deretter får man en master-tittel fra en offentlig godkjent fagskole i norge(godkjent av utdanningsdep.), som er like gyldig i alle land.

Dette er et kvalitetstempel, og ikke misbruk av noen tittel, eller noe som noen har funnet på selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må først ha en godkjent negltekniker-utdannelse fra en fagskole, for så å kunne fordype seg innen negldesign. Deretter får man en master-tittel fra en offentlig godkjent fagskole i norge(godkjent av utdanningsdep.), som er like gyldig i alle land.

Dette er et kvalitetstempel, og ikke misbruk av noen tittel, eller noe som noen har funnet på selv.

Jo dette er helt klart misbruk av tittel. Eller mener du seriøst at dette kan sammenlignes med å ta en master i et hvilket som helst fag på universitet/høyskole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra nettsidene til NeglAkademiet:

Som Master Technician representerer du bransjens absolutte elite, og behersker problemstillinger og avanserte teknikker slik at du kan tilby den desidert beste service.

Mastergraden må oppgraders ca annethvert år for å være gyldig, og tilhører toppsjiktet hva gjelder kunnskap og kvalifikasjoner i bransjen. Ved kursets slutt avholdes det en liten skriftlig og praktisk test.

(...)

Kurset varer i to dager og koster kr 2.400,-

Dette er fra studiekatalogen til Tone Lise Akademiet:

Teori

Du vil innenfor hvert av fagene få den nødvendige teorien for å gjennomføre masterutdanningen.

Praktisk arbeid

Det legges vekt på praktisk gjennomføring med øvelser som skal perfeksjonere arbeidsteknikken.

Andre opplysninger

Eventene holdes en til to ganger i året og varer i to til fire dager og blir annonsert fortløpende via mail og newsletter.

Hvis du så tar en titt på Forskrift om krav til mastergrad så står det følgende krav:

§ 5. Krav til erfaringsbasert mastergrad av 90 eller 120 studiepoengs omfang

Graden master oppnås på grunnlag av mastergradseksamen av 90 eller 120 studiepoengs omfang, inkludert selvstendig arbeid i henhold til § 6, og ett av følgende fullførte utdanningsløp:

- bachelorgrad

- cand.mag.-grad

- annen grad eller yrkesutdanning av minimum 3 års omfang

- utdanning som i henhold til § 3-4 i lov om universiteter og høyskoler er godkjent som jevngod med ovennevnte grader eller utdanningsløp.

I tillegg kreves minst 2 års relevant yrkespraksis. Institusjonen vurderer hva som er relevant yrkespraksis, og kan for det enkelte studium fastsette krav om lengre yrkespraksis.

§6, kravet om selvstendig arbeid ser slik ut:

§ 6. Krav til selvstendig arbeid

I mastergrad etter § 3 og § 5 skal det inngå selvstendig arbeid av et omfang på minimum 30 studiepoeng.

(...)

Omfanget av det selvstendige arbeidet skal ikke overstige 60 studiepoeng.

Det selvstendige arbeidet skal vise forståelse, refleksjon og modning.

Institusjonen fastsetter nærmere regler om det selvstendige arbeidet, herunder omfang, vurderingsform og om arbeidet skal utføres individuelt eller av flere studenter.

Og for å påpeke det mest innlysende: en mastergrad er en akademisk tittel. Det betyr at det ligger en betydelig mengde teoretisk kunnskap, forskning og selvstendig tenkning i den. En utdannelse som negltekniker med fordypning har ikke krav til teori og forskning, er av kortere varighet, og er først og fremst praktisk rettet. Du kan ikke ta en mastergrad i snekring heller, eller i maling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er mesterbrev vel en administrativ utdannelse, først og fremst? Ikke en utdannelse til å bli super-håndverker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg synes det er ganske festlig at disse skolene benytter seg av benevnelsen "Akademiet", negledesigner er ikke akkurat noen akademisk utdannelse, det er en fagskole og da burde de kalle det for det. Jeg synes det blir helt feil å si at "Jeg har Master i negledesign fra Neglakademiet"...det er misbruk av en tittel i mine øyne.

Dessuten er mesterbrev vel en administrativ utdannelse, først og fremst? Ikke en utdannelse til å bli super-håndverker.

Stemmer, les mer her! Har to bekjente som har tatt mesterbrev, en er frisør og en er rørlegger, de gikk på samme mesterbrev kurs hos Folkeuniversitetet i hjembyen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...