Gå til innhold

oppsagt, men sykemeldt?

Anbefalte innlegg

Gjest oppsagt, men sykemeldt??
Skrevet

hei trenger litt hjelp her om noen har peiling. kan arbgiver si opp personer i en sykemeldings periode?? vedkomne har forholdt seg til legens anbefalninger ,men ikke hatt kommunikasjon med arb giver pga personen ikke kan gå tilbake i den gamle jobben.. ? vet noen om detter er lov eller??

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Dersom man blir sagt opp når man er sykmeldt kan ikke arbeidsgiver si en opp på grunn av at man er syk det første året. Dvs at man kan være sykmeldt et helt år uten at arbeidsgiver kan si en på grunn av at man er syk.

Arbeidsgiver kan derimot gå til oppsigelse av andre oppsigelsesgrunner enn sykdom. I så tilfelle har arbeidsgiver bevisbyrden - de må kunne bevise at de har gyldig oppsigelsesgrunn og at det ikke er fordi vedkommende er syk at de går til oppsigelse.

Sykemeldte har for øvrig plikt til å kommunisere med arbeidsgiver angående sin eventuelle restarbeidsevne og behov for tilrettelegging - men det er arbeidsgiver som skal ta kontakt. Men det er en annen sak.

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan ikke bli sagt opp, endret arbeidstid eller arbeidsinnstruks MENS en er sykemeldt.

Etter 52 uker sykemelding kan en søke om permisjon fra arb.sted. Men heller ikke her bli oppsagt. Men en kan da ikke forvente å gå inn i samme stilling etter permisjonen.

Oppsigelse, endring av arbeidstid eller arbeidsinnstruks kan først gjøres den dagen du er friskmeldt 100%

Det er KRAV om at arb.giver skal ha oppfølgings møter gjevnlig under sykemeldings perioden (Mener det er etter 3- 6 - 9 og 12 mnd)

Etter 1\2 år kan en ha møte møte hvor NAV og lege er med.

Etter 1 år SKAL lege og NAV være med på møte for å finne en best mulig tilrettelegging og oppfølging. Enten i den jobben du har eller mulighet for en annen type arbeid på arb.sted.

Hovedtyngden på å ha gjevnlig kontakt med arb.giver ligger på arb.giver.

Er bedriften en IA bedrift er reglene enda strengere med slike ting.

Blir du sakt opp mens du er sykemeldt, endring av arb.tid eller arb.instruks gå til fargforening og\eller advokat. Da har du en meget sterk sak.

Min arb.plass endret arb.tid og arb.instruks mens jeg var sykemeldt. Det var fagforeningen veldig klar på at arb.giver ikke hadde lov til.

Jeg ble og presset til å skrive under på at jeg sa opp min stilling under svært stort press av arb.giver. Fagforening fikk denne strøket.

P.s om du finner ut at du skal si opp selv om situasjonen blir for uholdbar mens du er sykemeldt. Blir anntakelig arb.giver å forlange at du blir friskmeldt ved oppsigelsesdato.

Husk da at innen 4 uker MÅ du ha en ny sykemelding tross i at du IKKE er sykemeldt fra jobb. Atlså innaktiv sykemelding.

Ellers mister du alle rettigheter innen NAV og sykemeldings systemet.

( blir informert lite om dette. Jeg viste ingenting, men tilfeldighet gjorde at jeg ble sykemeldt 3 dager før denne tiden gikk ut... DA fikk jeg høre om dette av NAV)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

men kan jeg eks få en permisjon fra jobben?? går ikke overens med arbgiver, og nav overgår jo hva legen har skrevet på på begrunnelse av sykemld....

Gjest Gjest
Skrevet
Du kan ikke bli sagt opp, endret arbeidstid eller arbeidsinnstruks MENS en er sykemeldt.

Etter 52 uker sykemelding kan en søke om permisjon fra arb.sted. Men heller ikke her bli oppsagt. Men en kan da ikke forvente å gå inn i samme stilling etter permisjonen.

Oppsigelse, endring av arbeidstid eller arbeidsinnstruks kan først gjøres den dagen du er friskmeldt 100%

For noe tull! Hvorfor skriver du her når du ikke har peiling på det du snakker om? Man kan absolutt bli oppsagt mens man er sykemeldt, men det må begrunnes i andre forhold enn sykemeldingen!

Se arbeidsmiljøloven § 15-8 og blant annet her;

http://www.negotia.no/index.php?Itemid=107...t&task=view

Synd med slike skråsikre gjester som bare forvirrer og kommer med usannheter. Sett deg inn i ting før du uttaler deg neste gang!

Skrevet
For noe tull! Hvorfor skriver du her når du ikke har peiling på det du snakker om? Man kan absolutt bli oppsagt mens man er sykemeldt, men det må begrunnes i andre forhold enn sykemeldingen!

Se arbeidsmiljøloven § 15-8 og blant annet her;

http://www.negotia.no/index.php?Itemid=107...t&task=view

Synd med slike skråsikre gjester som bare forvirrer og kommer med usannheter. Sett deg inn i ting før du uttaler deg neste gang!

Helt riktig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...