*Lillian* Skrevet 22. juli 2003 #1 Del Skrevet 22. juli 2003 Nå har jeg fått igjen angstanfall, og jeg er helt alene.......jeg takler det ikke......jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.......jeg er så fortvilet......ingen venner i nærheten......ingen som kan komme........ingen som jeg kan få hjelp av.......... Jeg blir desperat.....hjelp meg vær så snill noen :cry: Har ikke hatt anfall på lenge, det gikk jo så bra.....I natt kom det et heftig et......varte ganske lenge......... så gikk det over og alt gikk bra...... i kveld har jeg hatt ett anfall som bare varer og varer......jeg er helt utafor nå.......såvidt jeg klarer å skrive........jeg orker ikke dette........ hva skal jeg ghøre`?? jeg vil ikke ha dette mer...... kan noen hjelpe meg, please? jeg har sovemedisin i skapet, men tør ikke ta for jeg er redd for at jeg tar for mange nå...... ikke slett innlegget for at jeg skrev det, vær så snill....... jeg er bare desperat på råd!!!!!!1 Lillian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Candyfloss Skrevet 22. juli 2003 #2 Del Skrevet 22. juli 2003 Jeg får ofte angstanfall selv, og skjønner din frustrasjon.. Det jeg pleier å gjøre er å sette meg i hjørnet ved siden av vaskemaskinen... Summingen av maskinen roer meg ned.. Ta det med ro, Lillian. Er du alene eller hva? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 22. juli 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 22. juli 2003 ja jeg er alene..ingen her...ingne som kan komme....alle sover også..... jeg er helt utafor her nå....prøver å roe meg ned men jeg klarer det bare ikke..... Lillian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Candyfloss Skrevet 22. juli 2003 #4 Del Skrevet 22. juli 2003 Ikke bra å være alene.. Ikke bra I DET HELE TATT! :o Har du det ofte? Isåfall, har du en egen måte å roe deg ned på? Ikke gjør noe dumt... *klemme* Er du svimmel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 22. juli 2003 Forfatter #5 Del Skrevet 22. juli 2003 Jeg har ikke hatt anfall på et par måneder eller litt under kanskje. Hadde det oftere før ferien. jkeg har ingen måter å roe meg ned på, jeg er sjelden alene :cry: Jeg er vimmel, kvalm, har vondt i ryggen, spenner hver muskel, fryser og sveter om hverandre..... prøver å puste dypt men det er bare korte støtr Lillian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Candyfloss Skrevet 22. juli 2003 #6 Del Skrevet 22. juli 2003 Har du drukket te, kaffe eller alkohol? Dette kan nemlig bidra til et utløsende angstanfall! Få kontroll over pustinga! Det er KJEMPEviktig! Tell hver gang du puster inn! Lillian, det går over hvis du roer deg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 22. juli 2003 Forfatter #7 Del Skrevet 22. juli 2003 har ikke drukket annet enn vann prøver å roe meg ned men det varer i 3 sek så er det pån igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 23. juli 2003 #8 Del Skrevet 23. juli 2003 Huff.. jeg kan ikke hjelpe deg desverre. Har ingen peiling på angstanfall. Det eneste jeg vet er at mamma pleide å puste inn i en pose når hun fikk angst (på fly). Vet ikke om det kan hjelpe deg, men du kan jo prøve. *klem* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snupi Skrevet 23. juli 2003 #9 Del Skrevet 23. juli 2003 Nå har det vel gitt seg, anfallet altså? Skjønner at dette ikke hjelper stort, men, du husker vel fra forrige gang, at det går over? Ta det med ro, nå da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 23. juli 2003 Forfatter #10 Del Skrevet 23. juli 2003 hadde ingen pose men jeg pusten inn i hendene etter råd fra virgo. pusten har begynt å roe seg, tror det er på vei over nå...... dere er ufattelig gode....... lillian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Candyfloss Skrevet 23. juli 2003 #11 Del Skrevet 23. juli 2003 Er ikke lett å ta det med ro når det føles ut som en skal dø.. Lillian, test å sette deg i en krok.. Krøll deg til en liten ball... Det pleier å hjelpe meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Candyfloss Skrevet 23. juli 2003 #12 Del Skrevet 23. juli 2003 Kjempebra Lillian... Tenk.. Det er snart over nå :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 23. juli 2003 #13 Del Skrevet 23. juli 2003 Dette går bra vettu ..hehe det må det når du holder meg oppe halve natten ..nei huff ..skal ikke spøke slik ... vil jo gjerne hjelpe deg vettu ..- prøve iallefall..... Du er en fantastisk jente Lillian !!! dette greier du ! .... Og forresten bra å se at vi ikke er de eneste som er oppe nå på denne tiden *ler* *langvarmtrøsteogoppmuntringsklem* :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 23. juli 2003 Forfatter #14 Del Skrevet 23. juli 2003 Tusen, tusen takk alle sammen for støtte og oppmuntringer. Nå går det mye bedre.. Jeg kjenner fortsatt uroen men hyperventileringer har roet seg og det er på vei over. Jeg har tatt 1 innsovningstablett nå, den skal virke etter 1 time så da er det bare å sette seg å vente.... jeg klarer ikke å legge meg før jeg får sove, ikke etter et angsanfall for da kommer det tilbake når jeg legger meg igjen for å sove når jeg er alene. *sukk* Hva skal det bli av meg da?? Som ikke engang takler å være alene.... :cry: En kamerat ringte meg og prata med meg for å roe meg litt, det hjalp mens jeg prata med ham. Virgo-vennen har sittet på MSN med meg og prata til meg der under hele anfallet.... Så snille dere er!! Leste akkurat pakningsvedlegget på tablettene jeg har.... : "Surmontil virker ved å bedre nedstemthet og andre symptomer på depresjon, samt virker angstdempende og søvnforberdedrende" Angstdempende...... At jeg ikke visste det........ Skulle tatt en tidligere...... Men nå VET jeg...... Skjønner at dette ikke hjelper stort, men, du husker vel fra forrige gang, at det går over? Ta det med ro, nå da. Som Candyfloss sa.....Det er ikke lett å ta det med ro når du tror du skal stryke med....og når du psyker deg selv helt ut...... Lillian *håper tablettene virker fort* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nala Skrevet 23. juli 2003 #15 Del Skrevet 23. juli 2003 Håper du fikk sove i natt, Lillian. Kjempeleit at du har det på denne måten. Særlig etter at det har gått bra så lenge. Men du er en tøff jente, Lillian. Og som vi sier her opp ei nord, du står han av. Og hver gang blir du ENDA litt tøffere. Vanskelig å vite hva man skal si for å støtte deg. Men vit at vi tenker på deg. For du er ei kjempepositiv jente som bidrar med masse masse kjekt her på KG. God klem fra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chica Skrevet 23. juli 2003 #16 Del Skrevet 23. juli 2003 Håper du fikk sove tilslutt og at du har det bedre idag! Klem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 23. juli 2003 #17 Del Skrevet 23. juli 2003 Lillian: til neste gang: Hvis du var min venninde hadde jeg ØNSKET så inderlig at du skulle ringt meg selv om jeg lå og sov og skulle jobbe dagen etter. Her er noen telefonnummer som kan være nyttige: Støtteforeningen AURORA Tlf: 22410350 Hjemmeside: http://www.aurora-stotteforening.no Støtteforening for mennesker med psykiske helseproblemer. Du kan ringe dem og snakke om alt fra depresjoner og angst til kjærlighetsproblemer. Ansatte har selv erfaring med psykiske problemer og de jobber frivillig. Telefonen er åpen man-fre 12-21. Mental Helses Hjelpetelefon Pb 298, Sentrum 3701 SKIEN Tlf: 81030030 Hjemmeside: http://www.mentalhelse.no/Hjelpesiden For alle som trenger noen å snakke med; akutthjelp, oversikt over aktuelle hjelpetilbud over hele landet, samtale med psykolog. Døgnåpent telefon. Kun tre linjer, så det kan være opptatt. Kirkens SOS Tlf: 81533300 Hjemmeside: http://www.kirkens-sos.no Er du i en krisesituasjon og trenger en å prate med, kan du ringe Kirkens SOS. Telefonen er for deg som er i følelsesmessig eller eksistensiell krise og for deg som er i umiddelbar fare for å ta ditt eget liv. Døgnåpen telefon: 81533300. Også teksttelefon for døve med tlf. 55325697. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 23. juli 2003 #18 Del Skrevet 23. juli 2003 Hei Lillian. Håper du fikk sove til slutt. Sliter med angst selv, og som med deg så er det hyperventileringen som stort sett gjør at det går over til panikkangst. Når du begynner å hyperventilere, vil kroppen din få for lite oksygen ut i kroppen og du vil automatisk bli svimmel, miste virkelighetsfølelsen, gjerne kaldsvette og skjelve (jeg rister regelrett og kaldsvetten STÅR oppover ryggen min, sammen med følelsen av å miste taket i virkeligheten og bli kvalm) Grunnen til at dette skjer hos meg ihvertfall, er at jeg av en eller annen grunn (aner ikke hvorfor) har lært kroppen min til å bli redd for visse situasjoner, og det vil derfor ikke hjelpe meg å prøve å blåse av at jeg får ett angsanfall, selv om hjernen min vet det er teit, så vil kroppen min reagere fordi den er opplært til det. (har gått i terapi for dette i ett halvt år nå, og tør fremdeles ikke gå på kino, noe som er ett av mine problemer.) Det som har hjulpet meg i mange situasjoner, er å godta at angsten er der, prøve å fokusere på hva det er som skjer, prøve å forstå at dette faktisk ikke er farlig, selv om hele meg automatisk spenner meg klar for rømning, så prøver jeg å godta det, og kjenne på følelsen. De følelsene/reaksjonene du får, er faktisk helt "normale", og det finnes ikke noe farlig ved dem. Ett vilket som helst menneske vil få akkurat samme reaksjon når det blir utsatt for en situasjon som for dem er fryktinngytende. Sett et hvilket som helst menneske ovenfor en løs og sulten tiger, og mye av de samme følelsene vi har under angstanfall, vil dukke opp hos dette mennesket! (helt sant!) Dette er fordi reaksjonen er automatisk for kroppen når den kommer ovenfor en situasjon hjernen sier er farlig, og kroppen gjør da alt for å forberede på flukt. Hjertet pumper fortere, for at blodet skal komme fortere ut og rundt i de delene av kroppen som gjøres klar til å flykte, pusten økes for å få opp puls og få oksygenet fortere rundt i kroppen, noe som trengs ved flukt, adrenalinet begynner, du spenner deg fordi du gjør musklene klare til flukt. Mye av det som skjer pga alt dette kroppen gjør for å forberede, skaper enda flere symptomer, feks at du blir svimmel fordi blodet pumpes til andre deler av kroppen en hode og hyperventileringen gjør at hjernen ikke får de stoffene fra oksigenet som de trenger. Du begynner å kaldsvette pga at kroppen spenner seg og overopphetes fordi du faktisk ikke løper, selv om kroppen gjør klar til det. At vi blir kvalme er også en ting som skjer pga helheten, når hele kroppen forbereder seg på flukt, vil den bruke mindre energi på å holde fordøylsessysstem etc i magen i gang, fordi det er nedprioritert i en fluktsituasjon. Det som har hjulpet meg en så lenge, er å være klar over hva det er som skjer i kroppen min, forstå det jeg kjenner skjer og pga at jeg forstår det og vet at det ikke kommer til å skade meg, så klarer jeg å kjenne på det og la det være der til det roer seg av seg selv. Noe som bare går fortere og fortere. Noen ganger blir allikevel angsten sittende en stund, men nå er det litt greiere, fordi jeg vet det ikke er farlig, og jeg forstår kroppen min. Jeg fikk noen uttdrag fra en bok som omhandler akkurat dette, jeg skal prøve å huske å ta med hva boken het, for det står mye fint der. skriver meg på minnet i denne stund at jeg skal ta det med til deg i morgen! God bedring Lillian. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady-M Skrevet 23. juli 2003 #19 Del Skrevet 23. juli 2003 Sender deg en stoooor klem Lillian! Vet akkurat hvordan du har det. Har hatt det på samme måte, men er på bedringens vei. Husk å puste i pose hvis du hyperventilerer. Håper du sov godt lille venn. Kloke ord fra aline! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 23. juli 2003 #20 Del Skrevet 23. juli 2003 Det Aline skriver om angstanfall er riktig. Kanskje du også ringer noen av støttegruppene som er nevnt ovenfor ? Håper i allefall det går bra med deg nå ! Og en ting til ; det er helt normalt å ikke takle å være alene ! Ikke helt normalt i den forstand at ingen liker å være alene, men i den forstand at svært svært mange takler det dårlig ! Jeg har hele livet kvidd meg for å være alene jeg. Synes det er pyton når huset er tomt, eller når mannen er ute og reiser... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå