Noemi Skrevet 22. mai 2009 #1 Skrevet 22. mai 2009 Hei Min datter blir 15 år om få dager. Hun har en stund deltatt i et nettforum på Japani (Norges største community dedikert til alt av Japansk kultur. Deriblant Anime, Manga, J-music, J-rock, Para Para og Cosplay.) De planlegger et treff i en park i Oslo førstkommende søndag på dagtid. Min datter har fått en kamerat på samme alder til å bli med. Jeg har sagt at hun skal få lov å dra, men at det er mulig jeg blir med. Vi bor sør i Vestfold. Jeg er veldig usikker på om jeg tør slippe dem alene dit. Ingen av dem er særlig kjent i Oslo heller. Men hvor mye galt kan skje på en søndag i Oslo lissom. Og kameraten har vist fått lov å reise alene... Jeg vil ikke være for overbeskyttende heller, men samtidig har jeg ikke lyst å gå hele søndagen å beymre meg. Har tenkt at jeg kanskje kan være med til den parken, men holde meg utenfor selve treffet dems. Men da er jeg ihvertfall i nærheten hvis det skulle skje noe. Hva er deres synspunkter?
absinthia Skrevet 22. mai 2009 #2 Skrevet 22. mai 2009 For all del, bli med! Hadde ikke sluppet min datter dit alene med en venn på samme alder, for alt i verden , selv om det finnes en mulighet til at det kan gå bra. Dessuten må det jo være fint å få mere innblikk i din datters interesser.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2009 #3 Skrevet 22. mai 2009 Jeg er vokst opp i Oslo og skjønner overhodet ikke hva som er farlig med at en 15-åring drar inn til byen alene. Klare retningslinjer på hvilket tog/buss hun skal ta hjem. Ellers så kan du tilby å hente på et bestemt tidspunkt.
juliane Skrevet 22. mai 2009 #4 Skrevet 22. mai 2009 Så lenge du stoler på at din datter ikke er av typen som gjør noe dumt med en gang hun "blir sluppet fri", så ville jeg ikke vært bekymret i det hele tatt. Oslo i seg selv er ikke farlig i det hele tatt. (Bortsett fra hvis man raver full alene rundt på Grønland halv fem på natt til søndag, mens man ypper med alle man ser). Dessuten er de jo to stykker. Jeg ville latt henne reise, og gjort det klart at dette er en "testtur". Hvis hun ikke oppfører seg denne gangen blir det ikke aktuelt å reise igjen om et halvår. Sett dere sammen og slå opp på trafikanten.no for å finne ut hvordan hun skal reise til og fra treffet, og avtal et tog/en tid hun må være hjemme. Avtal at hun ringer deg med en gang hvis noe skjer. Jeg får helt vondt i min indre 15-årige juliane ved tanken på å ha en mamma som lurer i utkanten av mine aktiviteter.
Gjest Poker face Skrevet 22. mai 2009 #5 Skrevet 22. mai 2009 da jeg var 15år, så var vi stort sett på egenhånd. en 15åring klarer å ta ansvar. syns du skal la de dra alene. du må stole /gi slipp en eller annen gang. de har tlf penger og politiet er alltid i nærheten om det skulle skje noe. så de er trygge.
absinthia Skrevet 22. mai 2009 #6 Skrevet 22. mai 2009 Oj.. jeg fikk ikke med meg at hun det bare var snakk om dagtid og at dere bodde rett ved ( i mine øyne). Da stiller saken seg litt annerledes... jeg bor selv laaangt vekk fra Oslo og tenkte litt ut fra det. Men jeg synes likevel det er greit med noen formaninger på turen, finnes en del ufyselige mennesker som engasjerer seg i forum osv. der det er stor mulighet til å treffe på ungjenter, nettopp av denne grunn. Vet om en jente på 14-15 som ble reddet unna en tvilsom 30 år gammel mann fra Tokio Hotel- forum, så jeg er ganske skeptisk, selv til ting som i seg selv kan være uskyldige nok.
Noemi Skrevet 22. mai 2009 Forfatter #7 Skrevet 22. mai 2009 Takk for svar alle sammen Ja, det er på dagtid. Og det innebærer en togtur på ca 2 timer hver vei + finne frem på egenhånd i Oslo. Jeg stoler på min datter og er trygg på at hun ikke finner på noe tull, men jeg vet ikke noe om disse hun skal treffe. Det er et treff der det til nå er over 60 deltakere. Min datter er heller ikke imot at jeg skal være med, selv om hun aller helst har lyst til å ta turen på egenhånd.
liv Skrevet 22. mai 2009 #8 Skrevet 22. mai 2009 Hun er 15 år... Da jeg var på den alderen reiste jeg rundt og vi hadde ikke mobil heller. Huff nå følte jeg gammel. La henne reise og vokse på opplevelsen. Be henne ringe om det er noe. Det er jo mange på den alderen som reiser på f.eks språkreiser. Går hun siste året på ungdomskolen så kan hun i teorien flytte for å gå på den linjen hun har lyst til neste år. Flere av vennene mine flyttet på hybel når de var 16.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2009 #9 Skrevet 22. mai 2009 Takk for svar alle sammen Ja, det er på dagtid. Og det innebærer en togtur på ca 2 timer hver vei + finne frem på egenhånd i Oslo. Jeg stoler på min datter og er trygg på at hun ikke finner på noe tull, men jeg vet ikke noe om disse hun skal treffe. Det er et treff der det til nå er over 60 deltakere. Min datter er heller ikke imot at jeg skal være med, selv om hun aller helst har lyst til å ta turen på egenhånd. Siden du stoler på din datter, og er trygg på at hun ikke finner på noe tull, så tror jeg du gjør klokest i å stole på at hun er i stand til selv å vurdere hvordan hun skal forholde seg til de hun treffer. Tror nok både du og hun vil vokse på dette. Jeg synes også at en 15 åring er gammel nok til å reise litt rundt på egenhånd. Men siden du er litt utrygg på den grupepringen hun er en del av, ville det sikkert vært klokt av deg å skaffe deg mer info om det. Spør datteren din, ikke for å kontrollere, men av interesse. Søk litt på nettet. Dere har tydeligvis et godt og nært forhold - ikke ødelegg det ved å holde fast i henne for lenge. Du får ikke banket mer fornuft inn i hodet henens nå, det er for sent for det nå. Nå skal hun begynne å praktisere det du har lært henne - prøve og feile, og klarer du å gi henne ansvar for dette, så vil hun komme tilbake til deg å be om råd når noe ikke går så bra.
Gjest hahaa Skrevet 22. mai 2009 #10 Skrevet 22. mai 2009 Jeg syns det er litt morsomt at de fleste syns hun burde dra alene. Jeg har en haug med venninner som ikke får dra alene noe sted nesten. Over 50% av foreldrene til 15år gammle jenter hadde ikke latt dem dra. Men jeg skjønner ikke hva de er så redde for.
Gjest Stjernedryss Skrevet 22. mai 2009 #11 Skrevet 22. mai 2009 Selvfølgelig kan hun reise alene. Det er jo bare snakk om en dagstur De folka hun skulle møte ville jeg nok vært litt mer skeptisk til. Høres ut som en veldig sær interesse, så kanskje lurt å holde et lite øye.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2009 #12 Skrevet 22. mai 2009 Om 2-3 år (når hun er 18) kan hun dra jorda rundt om hun vil. Jeg synes det er viktig at ungdommene gradvis får mer ansvar for seg selv. (Datteren min reiste til Egypt med kjæresten da hun var 16. Det gikk helt fint.)
Gjest bambi_25 Skrevet 22. mai 2009 #13 Skrevet 22. mai 2009 Jeg skjønner godt du er usikker. Selve Oslo er nok ikke så fryktelig farlig, selv er jeg født og oppvokst her og rister litt på hodet når folk utenfra ser oslo som en stor og farlig by. Derimot hadde jeg vært skeptisk til de hun skulle møte. Et fint kompromiss hadde jo vært om du var med på toget, fant deg en fin kafe og hadde med deg en bok og koste deg alene (eller med en venninne om du har en som kan bli med) også møtes dere etter at møtet er ferdig og tar toget hjem sammen. På den måten er du i nærheten om hun skulle trenge deg og hun får friheten hun trenger. Neste gang hun vil ut på tur ville du visst hun hadde klart seg fint i oslo alene og du kunne sittet hjemme uten og bekymre deg.
Kara W Skrevet 22. mai 2009 #14 Skrevet 22. mai 2009 Du må selv vurdere hvordan datteren din. Er hun veldig sosete og gå seg lett vill, eller er hun generelt ordentlig og pliktoppfyllende? Mange 15-åringer klarer fint en sånn tur, men mange kan nok klare å rote seg bort også. Har du en veninne eller noe som du kan besøke i Oslo? Da kan du følge dem inn til Oslo, og kanskje helt til treffet, de får sjansen til å rote litt rundt på egenhånd, samtidig som de kjenner at de ikke er helt alene heller.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2009 #15 Skrevet 22. mai 2009 Eh... det er nettopp det at det er så mange og at forumet er så stort, som gjør dette tryggere. DESSUTEN drar hun med en kompis. Om det er noe, så kan hun ringe deg. Er ikke noe galt å intressere seg for japanske ting. Folk er så ekstremt overbeskyttende. Ikke ødelegg en tur, som til og med skal være dagstur. Herregud, la jentungen dra.
venus_ Skrevet 22. mai 2009 #16 Skrevet 22. mai 2009 Jeg synes du skal la henne dra. Du kan sette deg ned å se på kart og rutetider sammen med henne så er du sikker på at hun vet hvor hun skal gå. Avtal at hun skal ringe deg halvveis og si hvordan det går. Om hun finner veien til parken finner hun nok veien derfra også. Du kan også be om å få nummeret til kompisen hennes slik at du kan ringe han om du ikke får tak i henne og blir bekymret. Hvilken park er det i? Om du bestemmer deg for å følge henne, ikke bli med til parken! Følg henne til byen, evt til området. Når jeg var 15 hadde jeg satt lite pris på om min mor hadde fulgt meg. Mulig jeg tar veldig feil nå, men mitt inntrykk er at disse tenåringene som er opptatt av slikt ikke er av de som begynner å drikke tidlig osv., om det er det du bekmrer deg for
waco Skrevet 22. mai 2009 #17 Skrevet 22. mai 2009 Det jeg liker best med mangategneserier er jo selvfølgelig hentaidelen.
mimifin72 Skrevet 22. mai 2009 #18 Skrevet 22. mai 2009 Det jeg liker best med mangategneserier er jo selvfølgelig hentaidelen. lol, jeg også Men helt alvorlig, mangafansene er noe av det tryggeste som fins. Cosplayerne kan se litt rare ut, men de er overhodet ikke farlig!!!
Gjest gninnot Skrevet 22. mai 2009 #19 Skrevet 22. mai 2009 Jeg er selv veldig usikker i forhold til hva jeg skal mene om dette. Da jeg var på den alderen og skulle til Oslo, var det litt trygt for meg å ha Mamma i nærheten den første gangen i hvert fall (da dro hun alene på shopping mens jeg gjorde det jeg ønsket). Likevel visste jeg at jeg kunne klart meg uten også. Det letteste for å finne fram er jo å navigere ut ifra Karl Johan hvis det er i sentrum, og hvis ikke går det jo an å skrive ned på en lapp hva t-banestasjonene i området heter osv. Jeg ville ikke vært skeptisk til folka fra forumet, hvorfor skulle de være noe farligere enn oss her på kg? Det er jo også et ganske uskyldig tema på sammenkomsten. Hvis hun ønsker litt å ha deg med, bli med! Hvis ikke tror jeg ikke det vil være noe farlig å sende henne alene, hun har jo med seg en venn! For din egen del råder jeg deg til å gi henne instrukser om å sende deg mld når hun har kommet fram til parken, en i løpet av dagen om at hun har det bra, og en når hun sitter på bussen/toget hjem igjen. Da får du jo roet ned nervene dine også.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2009 #20 Skrevet 22. mai 2009 Jeg ville ikke vært skeptisk til folka fra forumet, hvorfor skulle de være noe farligere enn oss her på kg? Hehe, tror jeg ville vært mer tvilende til å sende en 15-åring på kg-treff når jeg leser noen av trådene her inne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå