Gå til innhold

Ønsker å komme i bedre form og inn i brudekjolen

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har gått opp i vekt det siste året, og må nå komme meg ned i vekt før bryllupet for å passe inn i brudekjolen. For å passe inn i kjolen må lårene minskes, og overkroppen.

Vil også komme i bedre form. Har jogget litt innimellom, kjøpte meg også skrittteller for å ha mer kontroll på hvor mye jeg beveger meg.

Trenger tips til riktig kosthold og treningsaktivitetet. Jeg hater virkelig jogging, så ville vært fint med tips til andre treningsformer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har gått opp i vekt det siste året, og må nå komme meg ned i vekt før bryllupet for å passe inn i brudekjolen. For å passe inn i kjolen må lårene minskes, og overkroppen.

Vil også komme i bedre form. Har jogget litt innimellom, kjøpte meg også skrittteller for å ha mer kontroll på hvor mye jeg beveger meg.

Trenger tips til riktig kosthold og treningsaktivitetet. Jeg hater virkelig jogging, så ville vært fint med tips til andre treningsformer.

Styrketrening da, meld deg inn på et senter og sett i gang. Kostholdsmessig kan du benytte deg av en lav-karbo diett, du vil miste vekt raskt, men det er for det meste vann... det "strammer" deg opp også.

Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet
Styrketrening da, meld deg inn på et senter og sett i gang. Kostholdsmessig kan du benytte deg av en lav-karbo diett, du vil miste vekt raskt, men det er for det meste vann... det "strammer" deg opp også.

Jeg har samme problem som ts. Heller ikke råd til å betale for treningssenter.

Hva er en lav-karbo diett? Ingen spørsmål er for dumme, er det ikke det de sier? :sjenert:

Gjest Nanne70
Skrevet

Det viktigste er at du gjør noe som du blir svett og anpusten av, og holder på i 30-45 minutter. Jeg for min del er heller ikke noe glad i å jogge, så jeg sverger til powerwalking. Det eneste du trenger, er gode joggesko, musikk på øret og kanskje etterhvert håndleddsvekter. Du kan lese mer om powerwalking her.. Styrketrening er viktig, det kan du også gjøre hjemme. Bruk brusflasker med vann eller sand eller hermetikkbokser som vekter - en ryggsekk med bøker fungerer bra som belastning ved f.eks. utfall og knebøy. Vektene bør være såpass tunge at du ikke klarer mer enn 10-12 repetisjoner av øvelsen, og du bør gjøre 3 sett. (10-12 repetisjoner er ett "sett", ta pause og gjenta to ganger til).

Du kan finne enkle, gode øvelser og treningsprogrammer f.eks. på KK Kropp/trening. Det finnes selvsagt andre nettsteder også, f.eks. Iform.nu, men KK sine sider er enkle og greie og ikke for avanserte.

Lavkarbomat er f.eks. fullkornspasta, fullkornsris og andre grove kornprodukter. Det du bør unngå, er hvitt brød, hvit ris, hvit pasta, sukker og til en viss grad poteter. Hvis du trener og spiser en kombinasjon av lavkarbomat og proteiner (egg, fisk, magert kjøtt, magre melkeprodukter, bønner, soyaprodukter), kommer du til å gå ned i vekt.

Skrevet
Jeg har samme problem som ts. Heller ikke råd til å betale for treningssenter.

Hva er en lav-karbo diett? Ingen spørsmål er for dumme, er det ikke det de sier? :sjenert:

De er da ikke et dumt spørsmål, men uansett - spis kjøtt, egg, fisk, ost, bacon (spesielt det "magre") osv. Grønnsaker som paprika, squash, aubergine, tomater, løk og de fleste typer nøtter.

Hold deg unna poteter, kornprodukter, ris, mais, banan osv. I hvert fall i start fasen av dietten (1 uken eller så) er min anbefaling.

Og spis så du er mett etter hvert måltid..

Og viktig! Spis nok protein, 2-3g per kilo kroppsvekt minimum.. Har du mye muskler fra før og relativt lite kroppsfett så bør du øke inntaket ytterligere.

Gjest Gjest_penguinlakris_*
Skrevet
Hvis du trener og spiser en kombinasjon av lavkarbomat og proteiner (egg, fisk, magert kjøtt, magre melkeprodukter, bønner, soyaprodukter), kommer du til å gå ned i vekt.

Noe optimistisk, men greit nok...

Det omtrent alle av dagens, hva skal jeg si, 'slankere', glemmer er den gylne regelen ved vektstabilitet: energi inn = energi ut, og for vektreduksjon: energi inn < energi ut. Så det TS først bør satse på er å faktisk spise mindre enn det hun forbrenner, så kan resten komme senere.

Jeg har selv eksprimentert litt med egen kropp; jeg har lagt på meg, deretter slanket meg med vilje 2 ganger. Første gangen levde jeg på tunfisk, grovt brød; tradisjonelt 'lavkarbo' etc, og gang nummer 2, vel, da spiste jeg akkurat det som passet meg(pizza, kneip, salat, egg, sjokolade), men i små mengder.

Vektnedgangen var omtrent lik; gikk ned 10 kg på 5 uker begge gangene. Energimessig var jeg sprekere andre gang, og jeg ble heller ikke lei maten. Gang nummer én ble jeg også veldig syk, selv om kostholdet på papiret var mye bedre. Regner med at kroppen min ikke koste seg med lite karbohydrater.

Men jaja, to erfaringer rikere...

Gjest Nanne70
Skrevet
Noe optimistisk, men greit nok...

Det omtrent alle av dagens, hva skal jeg si, 'slankere', glemmer er den gylne regelen ved vektstabilitet: energi inn = energi ut, og for vektreduksjon: energi inn < energi ut. Så det TS først bør satse på er å faktisk spise mindre enn det hun forbrenner, så kan resten komme senere.

Jeg har selv eksprimentert litt med egen kropp; jeg har lagt på meg, deretter slanket meg med vilje 2 ganger. Første gangen levde jeg på tunfisk, grovt brød; tradisjonelt 'lavkarbo' etc, og gang nummer 2, vel, da spiste jeg akkurat det som passet meg(pizza, kneip, salat, egg, sjokolade), men i små mengder.

Vektnedgangen var omtrent lik; gikk ned 10 kg på 5 uker begge gangene. Energimessig var jeg sprekere andre gang, og jeg ble heller ikke lei maten. Gang nummer én ble jeg også veldig syk, selv om kostholdet på papiret var mye bedre. Regner med at kroppen min ikke koste seg med lite karbohydrater.

Men jaja, to erfaringer rikere...

Penguinlakris - selvsagt har du rett i at "regnskapet" må gå opp - eller kanskje heller i minus, dvs. som du sier, spise mindre enn det hun forbrenner. Grunnen til at jeg foreslo langsomme karbohydrater og proteiner, er fordi dette er mat som metter godt (synes jeg selv da), noe som kan gjøre det lettere å spise mindre og gå ned i vekt. Det er jo også ofte denne typen mat som anbefales når man vil gå ned i vekt. I tillegg kan man jo spise det man vil av frukt og grønnsaker - jeg synes vel at det er mer "optimistisk" eller ekstremt å kutte ut f.eks. bananer og mais enn å satse på grovt brød, fullkornsris, fullkornspasta, kylling, egg, fisk, kalkun, renskåret svinekjøtt, storfekjøtt, frukt og grønnsaker etc.

Det viktigste er jo uansett at man finner et kosthold man trives med, enten man skal gå ned i vekt eller holde vekta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...