Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

... ved kjøp av møbler?? Er det slik at når man kjøper et møbel har man ingen som helst angrerett/bytterett?

Jeg har nylig bestilt en ny sofa (ikke kommet enda), men bekymrer meg litt for om den vil se ruvete ut i stua mi.. Finner jo ikke ut dette før jeg har fått den, men hvis det viser seg at jeg ikke er fornøyd, hva slags rettigheter har jeg da?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
... ved kjøp av møbler?? Er det slik at når man kjøper et møbel har man ingen som helst angrerett/bytterett?

Jeg har nylig bestilt en ny sofa (ikke kommet enda), men bekymrer meg litt for om den vil se ruvete ut i stua mi.. Finner jo ikke ut dette før jeg har fått den, men hvis det viser seg at jeg ikke er fornøyd, hva slags rettigheter har jeg da?

Nei, du har ikke det. Det er ingen alminnelig avbestillingsrett i norsk rett. Man kan avbestille, men da plikter man å svare erstatning for det tap selger får som følge av avbestillingen. Jeg vil derfor råde deg til å ta kontakt med forretningen snarest mulig, slik at tapet blir så begrenset som mulig.

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, du har ikke det. Det er ingen alminnelig avbestillingsrett i norsk rett. Man kan avbestille, men da plikter man å svare erstatning for det tap selger får som følge av avbestillingen. Jeg vil derfor råde deg til å ta kontakt med forretningen snarest mulig, slik at tapet blir så begrenset som mulig.

Nei, hun har ingen rett til å avbestille, heller ikke om hun betaler selgers tap.

Gjest Gjest
Skrevet

Du har ingen rett til å levere tilbake en sofa fordi du har ombestemt deg. Men noen butikker tilbyr kunder bedre retur ordninger enn andre :) Hvor har du kjøpt sofaen?

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, hun har ingen rett til å avbestille, heller ikke om hun betaler selgers tap.

Hvorfor gir du råd om ting du åpenbart ikke har greie på? Jeg regner med at dette er snakk om et forbrukerkjøp, hjemmelen for da å kunne avbestille mot erstatning, finner du i forbrukerkjøpsloven § 41 som lyder:

"Kapittel 8. Avbestilling og retur § 41. Avbestilling før levering

Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen.

Partene kan avtale en normalerstatning ved avbestilling (avbestillingsgebyr). Normalerstatningen kan ikke settes høyere enn det erstatning etter kapittel 11 normalt kan forventes å utgjøre.

Hvis det ikke er avtalt avbestillingsgebyr, utmåles erstatningen etter reglene i kapittel 11. "

Slik jeg forstår TS, så forholder det seg slik at sofaen ikke er levert, da er det snakk om avbestilling, og ikke retur.

Gjest Gjest
Skrevet

Hun kan selvfølgelig avbestille sofaen før den er levert, men ut ifra innlegget så har hun lyst til å se hvordan den ser ut hjemmet og så eventuelt levere den tilbake hvis den ikke passer. Og da er det store spørsmålet: Hvor har TS kjøpt sofaen?

Skrevet

Hvis sofaen er bestilt på nett så kan hun vel benytte angrefristloven, og ombestemme seg etter at hun har mottatt sofaen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...