Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2009 #1 Skrevet 22. mai 2009 Hei alle sammen! Det er ca 9 mnd siden jeg og mannen min bestemte oss for å prøve å få en liten spire til å gro i magen min... I denne perioden har han jobbet mye borte i perioder, vi har flyttet til en ny by og jeg har startet i ny jobb! Jeg vet at stress kan påvirke forsøkene, men likevel føler jeg ikke at vi har stresset... Vi har hatt den instillingen om at "det som skjer, det skjer". Men nå i mai benyttet vi oss før 1. gagn av el-test, og også denne gangen kom tr 2 uker etter... Det jeg da lurer på er hva kan det være av årsaker til at vi ikke blir gravide? Hva forårsaker at dere andre her inne ikke blir gravide? Hvor lenge bør man vente til man går til legen å får en utredning? Jeg er livredd for å få svar fra legen at det er noe alvorlig galt slik av vi ikke kan få barn... Det bør vel nevnes at vi er 27 og 28 år. Og for 7 år siden ble vi gravide, men dette endte i spontan abort... Kan denne aborten ha "ødelagt" noe inni meg??? Takker for alle svar!
Malama Skrevet 22. mai 2009 #2 Skrevet 22. mai 2009 Det er helt normalt at friske par som prøver å bli gravid, bruker inntil et år på å lykkes, uten at det er noe som helst som er galt. Derfor er det ikke vanlig å gå til legen før etter minst et års prøvetid. Om du er bekymret for at aborten skal ha "ødelagt" noe, kan du jo ta det opp med legen da, men somregel er det ikke noe problem. De aller fleste kvinner har faktsik minst en abort bak seg, men mange uten å vite det, fordi det skjer så tidelig at de enda ikke visste at de var gravid, det var bare "en litt forsinket mens" kanksje. Det er mange årsaker til ufrivillig barnløshet. Hos dem man finner årsaken hos, ligger det i 1/3 av tilfellene hos kvinnen (pco(s), tette eggledere, forhold i livmoren, etc) og i 1/3 av tilfellene hos mannen (somrelel en kombinasjon av få og gå friske sædceller (dårlig kvalitet/kvanitet) og i 1/3 av tilfellene hos begge. Og hos mange par finner man aldri årsaken, de er rett og slett uforklarlig barnløse.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2009 #3 Skrevet 22. mai 2009 TS her igjen.. Takk for svar. Men om man har seg den dagen man får pos el-test, og de neste dagene, vil ikke egget bli befruktet da?? Jeg mener det er jo mill av sædceller, som har EN oppgave: Å befrukte egget!!! Det er vanskelig å tenke på at ikke engang 1 sædcelle skal klare dette.
Strix Skrevet 22. mai 2009 #4 Skrevet 22. mai 2009 Vi har prøvd i mer enn 2 år, hos oss er det jeg som er problemet. Enkelte av hormonprøvene av meg er dårlige, så jeg produserer ikke alltid gode nok egg/egg i det hele tatt antagligvis. Men noen hormonprøver er normale, så det er ingen endelig fasit på vårt problem. Barn har det ikke blitt på naturlig vis hittil i alle fall. Jeg var hos gynekolog, fikk for dårlig hjelp der syns jeg(etter det jeg har lest, erfart og vet nå), men var innom Pergo som ødela mer enn det fikset. Mannen ble testet og etter mye om og men ble vi endelig henvist til assistert befruktning. Og nå holder vi på med den karusellen. Ikke bare, bare det heller, men nå skjer det i alle fall noe, selv om det kan ta lang tid nå også. Det sies vel at man skal ha prøvd i alle fall i et år før en kontakter lege. Lykke til, jeg kjenner godt til frustrasjonen!
Strix Skrevet 22. mai 2009 #5 Skrevet 22. mai 2009 TS her igjen.. Takk for svar. Men om man har seg den dagen man får pos el-test, og de neste dagene, vil ikke egget bli befruktet da?? Jeg mener det er jo mill av sædceller, som har EN oppgave: Å befrukte egget!!! Det er vanskelig å tenke på at ikke engang 1 sædcelle skal klare dette. I en helt vanlig syklus når en er ca. 25år er det ca. 25% sjanse for befruktning av egget dersom en har sex på rett dag. Jo eldre en blir jo mindre blir denne sjansen. Noen er langt mer fruktbare, andre langt mindre. Sånn er det bare, så det er ikke alltid nok å ha sex på en dag med positiv el-test. Det er de som har prøvd det i flere år uten å få det til. Egget som slippes trenger ikke alltid være av god nok kvalitet til å bli befruktet i det hele tatt. Svømmerne kommer kanskje ikke fram, selv om det er millioner av dem. Det er ikke alltid det er millioner heller, dette varierer fra mann til mann.
Malama Skrevet 22. mai 2009 #6 Skrevet 22. mai 2009 Og selv om de skulle klare å befrukte det, er det ikke garantert at det fester seg heller. Det er ikke noen automatikk i å bli gravid av sex på rett dag. Hvilket kan være rart å tenke på, når "så mange blir jo gravid bare av å glemme ei p-pille"... Men sånn er nå engang verden, faktisk.
Prada Skrevet 29. mai 2009 #7 Skrevet 29. mai 2009 Vi er uforklarlig barnløse. Jeg har eggløsning og egg av god kvalitet. Mannen har helt topp sæd. Ved uttak blir eggene befruktet og deler seg bra, men allikevel lykkes vi ikke. Så det er ikke alltid "bare" å slappe av og å time sex med eggløsningen. Oppsøk lege etter 1 år prøving.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå