Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Ok, dette er sikkert et skikkelig teit spørsmål :)

Har nettopp begynt å trene, og lurer litt på hva dere definerer som "styrketrening." Er det apparater eller frivekter eller hva?

På treningssenteret trener jeg først kondisjon (sykkel og tredemølle) og deretter forskjellige apparater som trener bein, armer, rygg, mage og så videre. Disse har jo vekter som kan økes etter hvert.

Er det dette som er styrketrening?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Apparater er stort sett dårlig styrketrening. De fleste apparater handler om å flytte en vekt langs en fastlagt bane; når man bruker slike apparater får man kun trent de musklene som skal til for å gjøre akkurat det, og det eneste man blir bedre til av å trene på et slikt apparat er å flytte vekt langs denne fastlagte banen, noe man neppe har bruk for noe annet sted i hele verden enn på akkurat det samme apparatet. Som andre isolasjonsøvelser kan de ha en viss misjon for viderekomne byggere eller i terapiøyemed (for folk som er rekonvalesente etter spesielle skader, for eksempel) men som generell styrketrening er de nokså ubrukelige og kan endog være direkte helseskadelige.

Med frivekter er det du selv som må kontrollere vekta, holde den stabil og styre bevegelsen begge veier, og dermed får du trent alle muskler som trengs for å gjøre dette, og nervesystemet som skal til for å koordinere bevegelsene. Slik trening har overføringsverdi til livet forøvrig, da det titt og ofte hender at man har bruk for å løfte saker og ting, eller gå rundt mens man bærer noe, for eksempel.

Gjest Gjest
Skrevet

Ok, men hva med alle damene her inne som skryter av at de trener styrke flere ganger i uka..

Jeg har aldri sett en eneste kvinnelig person som løfter vekter, bare mannfolk.

Skrevet
Ok, men hva med alle damene her inne som skryter av at de trener styrke flere ganger i uka..

Det er i hvert fall nokså mange som ikke vet bedre enn å dille rundt med apparater. Dette gjelder også mange mannfolk. Mange som kaster bort mye tid.

Det er noen damer som frekventerer vektrommet der jeg trener. Deriblant noen som driver seriøst med styrkeløft, det er tøft å se på.

Skrevet

Hei.

Jeg vil faktisk si meg litt uenig i det Leifr skriver.

Styrketrening er direkte trening som har som oppgave å styrke muskulatur. Dette gjør man også ved bruk av apparater.

Det er jo ikke uten grunn at meste av treningssalen er fylt av apparater ;)

Noen av apparatene baserer seg på temmelig isolerte muskler, som over tid ikke har noen spesiell gevinst.

Ja, det handler om å flytte vekt langs en fastlagt bane, men dette er også styrketrening.

Spesielt for deg ts som ikke har spesiell erfaring med styrketrening så er nettopp bruk av apparater et godt utgangspunkt. Du får erfaring med styrketrening og du vil øke muskelmassen på dette.

Trener selv etter et program med både frivekt og apparat, og det er kjempe topp. Men da jeg var helt fersk trente jeg kun apparater, og fikk gode raesultater av det også. :)

Skrevet

Du får gå i treningsdagbøkene her inne. Der er det mange damer som logger treningen sin. Flere av de trener med frivekter. :)

Og på senteret mitt kl 9.30 idag var det flere damer i frivektsrommet enn menn ;)

Gjest strykebrett
Skrevet

tror ganske mange jenter blir litt skremt av de store vektstengene og ikke minst de store mannfolkene i frivektsavdelingen. Trist egentlig, for som Leifr sier er dette utrolig bra trening. Men bra for meg da, mindre kø på benkene, hehe.

Skrevet (endret)
Spesielt for deg ts som ikke har spesiell erfaring med styrketrening så er nettopp bruk av apparater et godt utgangspunkt. Du får erfaring med styrketrening og du vil øke muskelmassen på dette.

Trener selv etter et program med både frivekt og apparat, og det er kjempe topp. Men da jeg var helt fersk trente jeg kun apparater, og fikk gode raesultater av det også. :)

Enig med med deg Yoga, man må se på utgangspunktet - er man helt ny så er kanskje apparatsalen den terskelen som er akkurat høy nok for å begynne med styrketrening... Men TS må ikke være redd for frivekter heller, for som Leif sier - du trener nervesystemet, kjernemuskulatur, støttemuskulatur og får bedre balanse evne etc etc. av å trene med frivekter kontra apparater :)

.. Start i appartsalen, bli kjent med "muskelgruppene" og gå gradevis over til frivekter :)

Endret av Inx
Skrevet (endret)

Jeg ser faktisk flere jenter på frikvektsavdelingen nå enn for tre år siden, selv om vi jenter fortsatt er i sterkt mindretall. :) Jeg håper virkelig flere jenter oppdager styrketrening generelt og frivektstrening spesielt, det er virkelig ikke skummelt å bevege seg inn på dette "domenet".

Endret av -Englefjes-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...