Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest FruFryd
Skrevet

Om dere gir gave til en verdi av 1000 kr (bare for å ta ett eksempel) til ditt eget barn. Jul eller fødtselsdag. Hvilken verdi får samboeren/ektefellen til barnet på sin gave?

Jeg har min mening om det, men det ser ut til at den ikke er så lik andre sin mening.

Nå gjør jeg hva jeg vil, uansett :) Men hadde vært morsomt å se hva andre gjør.

Om du feks gir en julegave verdi 1000 kr til ditt barn, samboeren til barnet får en gave til 1-200 kr. Så får samboeren gave til 1000 kr av sine foreldre, og ditt barn får gave til 500-1000 kr av sine "svigerforeldre". Det må da følest litt merkeligt?

Det er ikke gavens verdi i seg selv som er viktig her, men hvor store forskjeller som er vanlig rundt omkring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Nå har ikke jeg voksne barn selv, men jeg har foreldre og svigerforeldre som gir gaver. Begge parter gir som regel en større (mer kostbar) gave til egne barn, og det synes jeg er helt ok.

Mannen min og jeg er derimot litt forskjellige ift hva vi ønsker oss. Jeg ønsker meg stort sett alltid noe til oss, uavhengig av om det er til jul eller bursdag. Han ønsker seg sportsutstyr til seg selv. Min personlige mening er at ihvertfall når det gjelder julegaver, så synes jeg man kan gi fellesgaver til gifte/ samboende. Da kan man kjøpe noe skikkelig, i stedet for noe lite. Dessuten er det ofte veldig vanskelig å kjøpe noe personlig til voksne (særlig svigerbarn ;) )

Skrevet

Min sønn er 9 mnd gammel, og har såleds ingen samboer eller kone.

Men mine foreldre behandler meg og min mann likt, vi får gave av lik verdi. Det får vi også av min bror. Og vi gir gave av lik verdi til min bror og til hans samboer.

Fra mine svigerforeldre får vi ofte fellesgave (Det er en mnd mellom fødselsdagene våre, og siden vi ikke treffer dem på noen av dagene av geografiske årsaker, er det gjerne en gave når vi treffer dem i løpet av sommeren, til oss begge.) Om vi får hver vår gave ser jeg heller ingen forskjell i verdi på det jeg får og det mannen får.

Dette faller fint inn i at både mine foreldre og mine svigerforeldre behandler sitt svigerbarn som "en i familien".

Skrevet

Tror nok ikke jeg får like mye i gave som det samboer/mann gjør av han sine foreldre. Og tror heller ikke det noe særlig annerledes fra mine foreldre.

Og det synes jeg er helt greit. Men jeg tror ikke det er mange hundre lappene som skiller oss.

Men hadde jeg fått en bursdags gave av svigerforeldrene mine (om vi var samboere eller ektefeller) som hadde vært så liten som 100-200kr(når jeg vet sønnen får 1000kr ca), så hadde jeg følt at de kun ga meg dette fordi de følte de måtte det, og at de ikke har godtatt at jeg er sammen sønnen, eller har noe tro på at forholdet vårt vil vare.

Gjest Gjest
Skrevet

Min mor har alltid gitt oss det samme beløpet til bursdag. Til jul får vi felles fra henne.

Etter at min svigermor døde, gjør min svigerfar det på samme måte. Da svigermor levde ble det gjort stor forskjell på gavene vi fikk, jeg fikk stort sett en liten potteplante (og hun var veldig påpasselig med å fortelle at hun ikke syntes det var riktig å gi oss gave til samme sum. For meg spilte det ingen rolle, men hun opplevde kun å fremstå som så simpel som hun var, siden hun hver gang måtte understreke det).

Gjest Gjest_Ida_*
Skrevet

Sønnen min er bare 23 år og har vært samboer i 2 år og kjøreste i 4. Først siste jul så fikk hun julegave av meg. Sønnen fikk for 1500 og samboeren hans for 400. Hadde egentlig tenkt 200 kr, men det var noe spesielt hun ønsket seg.

Nå må det sies at jeg bor alene og er uføretrygdet og har dermed lite å rutte med. Faren til sønnen bidrar med ingenting. Derfor synes jeg det er viktig å kunne gi sønnen noe han ønsker seg. Jeg vet at samboeren hans har foreldre med adskillig bedre økonomi enn meg. Hva jeg gjør den gangen de får barn aner jeg ikke.

Skrevet

Min sønn er også langt fra gammel nok til å ha kjæreste=). Men jeg er jo en "svigerdatter" selv, i ordets beste betydning. Mine svigerforeldre har tatt meg helt og holdent inn i familien, og behandler meg som om jeg alltid har vært der. Og vice versa fra mine foreldre i hht min samboer.

Mine svigerforeldre kjøper nokså like, dyre gaver til oss begge både til jul og bursdager. Mine foreldre pleier å kjøpe en stor felles gave til oss til jul, og de kjøper også en grei gave til min samboer når han har bursdag.

Skrevet

Av svigers får vi felles gaver til jul. Til bursdager så får vi ettersom hva vi ønsker oss, det betyr ofte at mannen får litt dyrere gaver, for han har ofte dyrere ønsker enn meg. Moren min kjøper en fin felles gave til oss til jul, og så kjøper hun som oftest en ekstra gave til meg (foreksempel et smykke som er likt til meg og søsteren). Til bursdager får jeg ofte litt dyrere gave av henne, men som oftest noe som er til oss (feks stoler til stuen). Min mor er stortsett villig til å betale "hva som helst" for å slippe å finne på noe, så jeg sier hva jeg vil ha, hun sier ok, og så må jeg ut å kjøpe selv... Hun er ikke videre oppfinsom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...