Gjest Rubens Rikskringkasting Skrevet 21. mai 2009 #1 Skrevet 21. mai 2009 Hei! Jeg er totalt utrent og har lyst til å bli litt mer muskuløs. Er slank, men vil bli litt "større"/legge på meg i form av muskler. Men siden jeg er utrent så er jeg også helt uten efraring. Lurer derfor på hvordan jeg skal trene for å få synlige resultater og hvor lang tid dette vil ta? Høres det fornutig ut å trene mage, rygg, lår, biceps, triceps og rumpe? (leggene er av en eller annen grunn godt nok trent) Har manualer hjemme på 1,5 , 3 og 5 kg
Leifr Skrevet 22. mai 2009 #2 Skrevet 22. mai 2009 (endret) Har manualer hjemme på 1,5 , 3 og 5 kg Dette er ingenting å basere et styrketreningsopplegg på, kan i høyden duge til isolasjonsøvelser for veldig småvokste personer. Bruk ordentlige vekter, dvs. sånne med stang og skiver (evt. sånne små stenger med faste vekter, dersom stor stang blir for tungt i starten). Finn et treningssenter eller skaff deg utstyr til hjemmebruk. Unngå i utgangspunktet alle apparater, frivekter er latterlig mye mer effektivt. Ikke tenk på å trene isolerte kroppsdeler, det er kun nyttig for viderekomne byggere. Hold deg til store sammensatte øvelser -- knebøy, benkpress, markløft osv., da får du trent hele kroppen med kanskje 3-4 forskjellige øvelser per økt. Finn et nybegynnerprogram basert på slike øvelser, f.eks. http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beg...aining-program/ eller http://www.startingstrength.net/workouts/ og følg det noen måneder. Du burde merke resultater i løpet av noen uker. Riktig teknikk for de forskjellige øvelsene kan læres bl.a. ved å spørre folk på treningssenteret, lete rundt på youtube, osv. (Hvis noen sier at du ikke skal gå langt ned i knebøy, eller at du skal gjøre "knebøy" i en maskin, ignorer alt de sier.) Endret 22. mai 2009 av Leifr
Gjest Rubens Rikskringkasting Skrevet 22. mai 2009 #3 Skrevet 22. mai 2009 Så det er ingen måte å trene musklene uten å melde seg inn i et treningssenter?
Leifr Skrevet 22. mai 2009 #4 Skrevet 22. mai 2009 Så det er ingen måte å trene musklene uten å melde seg inn i et treningssenter? Vel, man kan komme et stykke på vei med kroppsvektøvelser -- armhevinger osv. Men det tar ikke så fryktelig lang tid før det blir utholdenhetstrening snarere enn styrketrening.
Miel Skrevet 22. mai 2009 #5 Skrevet 22. mai 2009 (endret) Så det er ingen måte å trene musklene uten å melde seg inn i et treningssenter? Hvis du er utrent og uerfaren vil jeg påstå at du neppe får særlig mye ut av å dille rundt med vekter hjemme. Styrketrening krever teknikk, og jeg kan love deg at det er verdt å bruke noen kroner på en veiledningstime på et treningssenter, så kan du heller gå over til å trene for deg selv etter hvert. (Om du får litt kunnskap om hvordan du bør trene vil det sannsynligvis hjelpe ganske godt på motivasjonen også, ettersom du ser resultater ganske raskt.) Endret 22. mai 2009 av Miel
Gjest Rubens Rikskringkasting Skrevet 22. mai 2009 #6 Skrevet 22. mai 2009 Vel, man kan komme et stykke på vei med kroppsvektøvelser -- armhevinger osv. Men det tar ikke så fryktelig lang tid før det blir utholdenhetstrening snarere enn styrketrening. Okei, men hva om jeg starte med hjemmetrening og holder på med dette til det ikke lenger gir nok effekt? Kan jeg likevel kunne se forskjell på kroppen etter 1 mnd hvis jeg følger et spesiellt program? Jeg vil egentlig ikke ha spesiellt synlige muskler, men siden jeg likevel skal legge på meg så ønsker jeg ikke å gå opp bare fett, liksom.
Lykkelig eks-frue Skrevet 22. mai 2009 #7 Skrevet 22. mai 2009 Av forskjellige grunner trener jeg hjemme. Jeg har investert i skikkelig utstyr og får vel så bra effekt av treningen hjemme som jeg hadde gjort på et studio. Men når du skal løfte frivekter er det viktig at du har teknikken inne. Så enten bør du investere i en personlig trener et par timer som lærer deg det eller få noen du kjenner til å hjelpe deg. I starten ville jeg satset på et helkroppsprogram om du ikke er trent. Og trent store muskelgrupper. Du vil fort merke forskjell, særlig på armer og ben. Når jeg startet opp treningen så gikk jeg til innkjøp av - vektstang - manualstang - løse vekter (0,5. 1, 2, 5 og 10 kg - 2 av hver selvfølgelig) Litt etter så investerte jeg også i en benk slik at jeg fikk tatt benkpress. Litt etter litt har det kommet flere og flere vektskiver inn i heimen, og nå er jeg ganske så godt utstyrt her (med muskler også ) Vekter og stenger får du kjøpt i de fleste større sportsbutikker, men aller best liker jeg å handle hos Mobech i Oslo. Når jeg startet merket jeg forresten merkbar forskjell etter 2 uker, og jeg var ikke trent i utgangspunktet. Jeg kombinerer styrketrening 4 kvelder i uken nå med 5 kardioøkter. Fordelen med hjemmetrening slik jeg ser det er: - du trener når det passer deg - du trenger ikke barnevakt om du har barn - du sparer penger i det lange løp Og sist men ikke minst: nettet flommer over av nyttig informasjon både på norsk og engelsk. Google deg frem til noen fora og nettsider med nyttig informasjon. Lykke til med treningen og bygging av muskler!
Daiquiry Skrevet 23. mai 2009 #8 Skrevet 23. mai 2009 Jeg vil på det sterkeste anbefale RYP (Release your potensial) på TN.no. Det begynner du lett og enkelt, og får full info om alt om kosthold og trening. Det er også et forum hvor du får svar fra folk som virkelig har peiling. Jeg skal begynne på uke 5 i grunnprogrammet, og ser allerede stor forskjell. Lykke til!
Cognizance Skrevet 25. mai 2009 #9 Skrevet 25. mai 2009 Kan jeg likevel kunne se forskjell på kroppen etter 1 mnd hvis jeg følger et spesiellt program? Kansje pittelittegrann hvis du følger et seriøst styrketreningsprogram og ikke noe jentebladdilldall. Men generelt sett tar det ei god stund før man ser resultater, i alle fall på kvinner. Jeg vil egentlig ikke ha spesiellt synlige muskler Å få spesielt synlige muskler som kvinne krever svært hard målretta innsats over mange mange år. Og det er mulig å bli svært sterk uten at du ser ut som en bodybuilder, det kommer an på hvordan du trener. Husker du ho norske vektløfteren som var i OL i Bejing? Ho såg bra trent ut, men hadde ikke spesielt synlige muskler.
Gjest Glør Skrevet 25. mai 2009 #10 Skrevet 25. mai 2009 Okei, men hva om jeg starte med hjemmetrening og holder på med dette til det ikke lenger gir nok effekt? Kan jeg likevel kunne se forskjell på kroppen etter 1 mnd hvis jeg følger et spesiellt program? Det kommer an på hvor fort du bygger muskler, men jeg har trent feks biceps og triceps med slike små maualer, og da ser jeg en forskjell etter ca en måned. Så det er mulig, og dersom du bruker lengre tid på å bygge muskler vil det jo bare ta litt lenger tid før du ser noe. Kjøper du en benk til benkpress og stang, i tillegg til manualene kan du egentlig trene alt hjemme. Benkpress, markløft og knebøy dekker mesteparten av kroppen. Men det kan være lurt med noen studiotimer, slik at du ikke trener inn feil teknikker, hvis du ikke kjenner noen som har peiling nok til å coache deg litt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå