Gjest Glad i mat Skrevet 21. mai 2009 #1 Del Skrevet 21. mai 2009 Har funnet frem til denne oppskriften: http://www.dybvik.no/default.asp?menu=2&am...nu=&id=1472 Her skal det altså inngå saueost, og det har jeg aldri hørt om (men så er jeg ingen gourmet kokk heller da ) Skal lage denne retten imorgen, og lurer på hvor vanskelig denne osten blir å få tak i. Det er ikke det største utvalget i gourmet forretninger her jeg bor. Mega er vel den med mest utvalg her. Hva kan gå greit å bruke istedenfor mon tro? Noen som har peiling? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2009 #2 Del Skrevet 21. mai 2009 Har funnet frem til denne oppskriften: http://www.dybvik.no/default.asp?menu=2&am...nu=&id=1472 Her skal det altså inngå saueost, og det har jeg aldri hørt om (men så er jeg ingen gourmet kokk heller da ) Skal lage denne retten imorgen, og lurer på hvor vanskelig denne osten blir å få tak i. Det er ikke det største utvalget i gourmet forretninger her jeg bor. Mega er vel den med mest utvalg her. Hva kan gå greit å bruke istedenfor mon tro? Noen som har peiling? Hmm..ikke sikker. Men har du sjekket linken på siden, hvor det står at tv2-Wenche lager retten? Hun pleier jo ofte å snakke om hvor råvarene er å få kjøpt , og om mulige alternativer. Eventuelt ville jeg tatt oppskriften med til Mega og spurt om de hadde et alternativ til saueost. Men om det ikke skulle være mulig, så tror jeg nok det blir bra uten saueost også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 22. mai 2009 #3 Del Skrevet 22. mai 2009 Manchego finner man i de fleste ostedisker med litt utvalg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 22. mai 2009 #4 Del Skrevet 22. mai 2009 Takk for svar Har ikke sett på linken, det er jo det første jeg burde gjort! Skal sjekke etter jobb. Og så skal jeg ta meg en tur rundt i ostediskene i byen. Lurer på om det vil være bedre å bruke vanlig hvitost, eller bare utelate osten om jeg ikke finner den jeg skal ha? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 22. mai 2009 #5 Del Skrevet 22. mai 2009 Lurer på om det vil være bedre å bruke vanlig hvitost, eller bare utelate osten om jeg ikke finner den jeg skal ha? Jeg ville heller brukt en annen tørr og hard ost med mye smak, f.eks. pecorino romano (det er også en sauemelksost, forresten) eller parmesan. Eller eventuelt gresk (ekte) feta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2009 #6 Del Skrevet 22. mai 2009 Uff, synes det er vanskelig å finne vanlig kuost jeg...synes alt er bare sau. Liker ikke fetaost og annet som har sauemelk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 22. mai 2009 #7 Del Skrevet 22. mai 2009 (endret) Men Norvegia smaker jo ingen verdens ting. Jeg ville brukt parmesan til erstatning tror jeg. Eventuelt kan du forsøke en hvit geitost, som den norske Balsfjord. Den har litt karakteristisk smak, men det trengs i en rett som den du linker til. Endret 22. mai 2009 av Honesty Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2009 #8 Del Skrevet 22. mai 2009 Men Norvegia smaker jo ingen verdens ting. Jeg ville brukt parmesan til erstatning tror jeg. Eventuelt kan du forsøke en hvit geitost, som den norske Balsfjord. Den har litt karakteristisk smak, men det trengs i en rett som den du linker til. Er det sauemelk i parmesan? Synes sauemelk er for skarp i smaken... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 22. mai 2009 #9 Del Skrevet 22. mai 2009 (endret) Husk at ostesmaken gjerne forandrer seg litt når osten varmebehandles. Jeg tror parmesan er laget av kumelk, men den er jo temmelig smaksrik for det. Du kan kanskje blande to oster? Parmesan eller pecorino, og mozzarella? Den siste har gode smelteegenskaper, men litt lite smak, og så gir parmesan/pecorino smak i tillegg. Det samme kan du jo gjøre med manchego, også, men den er mindre skarp i smaken, i hvertfall for min gane. Endret 22. mai 2009 av Honesty Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 23. mai 2009 #10 Del Skrevet 23. mai 2009 Jeg fant riktig ost i ostedisken hos Bunnpris Og klippfisken ble skikkelig god! Anbefales Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå