Gå til innhold

Farlig å hoppe på trampoline når gravid?

Gjest Gjest_Mia_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mia_*

Vi har kjøpt trampoline til jenta vår, og jeg har sååå lyst til å være med henne og hoppe! Men så sa ei på jobben her en dag at det kanskje ikke var så lurt siden jeg er gravid..er det farlig? Har ikke tenkt på det i det hele tatt jeg..er 16+3 på vei..gjør det så klart ikke hvis det kan skade barnet eller sette igang fødsel eller noe =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Selvfølgelig skal du ikke hoppe på trampline når du er så langt på vei! Hadde det vært et par uker, så ok, men ikke når det er nesten fem måneder.

1. Hver gang du treffer trampolinen, blir kroppen din utsatt for et kraftig støt - og det gjelder også fosteret.

2. Å falle på trampolinen er noe som skjer støtt og stadig. Når du er gravid, er balansen din dårligere enn vanlig, og faren for å falle større. Og konsekvensene om du faller kan også bli langt verre enn vanlig.

Så NEI, du skal ikke hoppe på noen trampoline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er sunt å være i aktivitet når man er gravid, men jeg tror jeg ville holdt meg unna trampolina. Vet jo at ved f.eks fall er det fare for morkakeløsning. Vet ikke om det er en reell fare så tidlig i svangerskapet, men jeg hadde nok ikke tatt sjansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mia_*

Takk for raske svar! Jeg merker så lite til graviditeten (bare en liten kul) at jeg ofte glemmer det, så det er bra at magen har kommet litt nå slik at jeg ikke glemmer det helt :P Jeg får sitte på kanten og se på (og evt gynge forsiktig med) sammen med jenta mi da. Hadde vært så gøy å hoppa, men vil ikke ta sjansen heller. Takk igjen =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du allerede har fått svar, men henger meg på de andre likevel: Vi har trampoline i borettslaget, og det står at denne ikke skal benyttes av gravide. Som førstemann som svarte deg sa, så utsetter man kroppen for ganske kraftige bevegelser. Jeg ville holdt meg helt unna hvis jeg var deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så gal at jeg hadde hoppet i veg! Selv etter at jeg begynte å blø ganske mye etter en fjelltur (og trodde jeg hadde mistet igjen), var jeg både en helg på telemark og to lange turer (8-10 timer) på snøscooter med MYE humping. Og det ser ut til å ha gått helt fint. Hørte hjertelyd senest for en uke siden :)

Husk at fosteret ligger godt beskyttet inni livmoren som igjen er festet med ligamentene til kroppen din. Det blir demping to ganger. I tillegg så er en trampoline elastisk, altså er det mindre harde støt av å hoppe på en trampoline enn å jogge (og det skal ifølge alt jeg har lest være helt trygt).

Så jeg synes godt du kan hoppe litt. Vær litt mer forsiktig enn du kanskje hadde vært ellers, ikke vits å prøve seg på salto eller noe i den duren.

Men samtidig vil jeg råde deg til å ikke høre på oss ufaglærte på et forum, ta det heller opp med lege/jordmor om du er usikker. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nesten fem mnd på vei? 16 uker er jo ikke fire mnd engang. Jeg hadde ikke vært redd for å hoppe på trampoline 16 uker på vei, og ikke nå heller, straks 26 uker på vei for den saks skyld. Men dette er jo noe du må vurdere selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mia_*

Takk for flere svar =) Jeg er ikke hysterisk, men heller ikke så gal at jeg hopper så hardt jeg kan og tar salto, er nok en mellomting ;) Jeg tenker også at jeg ikke er langt på vei enda, den lille er ca 15 cm og har godt plass og er omgitt i deilig forstervann :P

I dag var jeg med på trampolina en tur, satt mest på kanten og bare gynga litt med. Hoppa også litt forsiktig, uten å løfte føttene fra trampolinen hvis dere skjønner. Synes ikke det var noe ubehagelig og har ikke merka noe etterpå. Tenker også at det er verre å jogge på asfalt og hardt underlag enn å gynge forsiktig på ei trampoline som gir etter. Alt med måte =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...