Gå til innhold

Å ønske seg eller å ville noe...?

Gjest Megisen

Anbefalte innlegg

Gjest Megisen

Å ønske, å ville... Har nettopp sett The Secret og synes det var en artig dokumentar.

Jeg har det siste året jobbet mye med meg selv åndelig og har lært og utviklet meg en hel del. Den siste tiden har jeg sittet og tenkt på en og annen person som jeg overhode ikke har noen tilknytning til, verken liker eller misliker, de bare dukker innom tankene mine. Disse personene er det gjerne et år siden, noen måneder siden jeg har sett og de er kunder i butikken min som har utmerket seg på en bagatelistisk måte. Etterhvert som de har dukket opp i tankene mine, dukker de opp i butikken min etter en dag eller to. Merkelig...

Nå for tiden er jeg sliten. Eller trett i øynene og skulle bare ønske jeg kunne sove, sove lenge. Jeg tar meg selv i å ønske meg syk for da kan jeg uten dårlig samvittighet legge meg under dyna og slappe av og sove. Jeg har ikke vært syk på snart 2 år og det gikk ca 2 dager fra tanken var der og til den ble realisert. Nå skal jeg virkelig TENKE meg frisk igjen. Men er dette en del av den åndelige utviklingen? Noen flere som merker slike underlige episoder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg må innrømme at jeg ikke tror på The Secret, spesielt ikke så bokstavlig/enkelt som det virker som endel tolker teorien. MEN min erfaring uten å være bevisst på dette her i det hele tatt er at i løpet av en viss tid vil de fleste av oss støte på diverse muligheter (tilbud som blir gitt oss av venner, slektninger, naboer, stillingsannonser osv), og OM vi på forhånd er ordentlig bevisst på et ønske er det lettere å gripe de mulighetene som ligger der. Om vi er mer forvirret eller tenker negativt tar vi ikke de sjansene, og vi ser ikke særlig godt at det er muligheter heller - det er i hvert fall sånn jeg har hatt det. Dersom man virkelig tror på et slikt idesystem som LOA vil man kanskje lettere kunne ønske seg noe uten å la personlige hemninger overstyre, og man vil også tolke mer og mer av det som skjer rundt en som noe som har mening - er det noe godt er det opplagt, er det noe negativt kan en lære noe av det og dermed også bra...

Det du beskriver med å tenke på noen og så dukker de opp en dag eller to seinere, det er vel ikke det samme som å ønske seg noe/law of attraction såvidt jeg vet, med mindre du ønsket å se dem igjen. Men slike pussige/"usannsynlige" tilfeldigheter er vel det som beskrives som synkroniteter hos Jung, Grof og kanskje integralteoretikere (?), og taes av disse til inntekt for at det er sammenheng mellom det vi har inne i oss og verden utenfor. Så vil man alltid kunne diskutere hvor (u)sannsynlig det bestemte tilfellet er, f eks er det jo ikke så rart om en tidligere kunde kommer igjen - det er også interessant at disse teoriene tar LITE sannsynlige og sjeldne hendelser til inntekt for teoriene sine i motsetning til (annen) vitenskap hvor en teori jo får støtte jo mer statistisk evidens man finner.

Men interessant er det, og de fleste av oss har vel et behov for å se og skape sammenhenger i alt det vi opplever. Kanskje stemmer det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja...

jeg tenkte meg syk mye før. ganske vanlig fenomen dette. :)

Etter jeg ble bevisst på dette, begynte jeg å tenke meg frisk. Har ikke vært syk siden. :P

Man tenker seg som regel til alt her i livet.

Gjest over her; The secret er en himla enkel bok om loven om tiltrekning. du må få tro hva du vil, og jeg er ingen 'the secret fan', men jeg tror definitivt på loven om tiltrekning, på lik linje som jeg tror på loven om balanse.

Det, the secret utelater er at det vi frykter, er noe vi vil tiltrekker oss også. Det er liksom baksidens medalje.

Endret av LilleCanCan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...