Gå til innhold

vanlig og ha hundene ute om natten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har hund selv som jeg har inne om natten og kan ikke tenke meg at hunden min skal stå ute om natten, selv om det er sommer og varmt i luften.

men noen hus bortenfor meg så er det noen som har 2-3 hunder, er litt usikker på hvor mange det er siden jeg ikke kjenner de eller ser noe mye til de.

og de hundene står av og til og bjeffer om natten, over lengre tid!

de står i hundegård vistnok, men hvorfor vil noen ha hunden(e) sine ute om natten?

man har jo ikke fullstendig oversikt om noe skulle skje...det kan kanskje ikke skje så mye om de står i hundegård, men man vet jo aldri!

og tenk så ensom hunden(e) må føle seg så mange timer ute, får hunden sovet godt nok med forstyrrelser som biler og annet bråk?

ikke nok med at de må være "bort" fra eieren om dagen når de er på jobb, men på natten også...jeg synes det blir feil.

og ihvertfall når de står og bjeffer...hadde aldri hatt hjerte til det!

men så er jeg vell kanskje veldig "overbeskyttende" ovenfor min hund og da og vil ikke at han skal "lide" på noen måter :rødme:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hundene ikke plager noen med bjeffingen tror jeg ikke hunder har vondt av å være ute på sommeren. :-)

Gjest Gjest
Skrevet

Det kommer vel an på hvilken rase du har, og hvor du bor. Jeg er prinsippielt for at hunder skal være ute, det er tross alt mer naturlig for dem. Men så kommer dilemmaet med at de kan bli ensomme dersom eieren er inne.

Uansett tror jeg ikke hunder som står ute om natten blir ensomme, eieren (og hunden) sover jo uansett.

Jeg har en husky som står ute døgnet rundt året rundt. Jeg bruker å ta ham inn på kveldstid, men han trives best ute. Koser seg selv i 20 minus.

Hunder som bjeffer ville jeg imidlertid ikke hatt ute dersom man har naboer. Da ikke med hensyn til hunden, men med hensyn til naboer og nattesøvn.

Da jeg bodde i en leilighet i rekkehus i Trondheim, og hunden min var ute var jeg imidlertid veldig urolig og redd for om det skulle skje ham noe (at noen skulle være slem mot ham etc), så jeg skjønner den siden hvis du bor i by. Ellers er det ikke mye som kan "skje" med hunden om den står ute.

Uteliv og natur er sunt for både mennesker og dyr er nå min mening!

Skrevet

Jeg ville ikke satt ut min hund alene om natten, eller noen tid på døgnet for den saks skyld, fordi han enkelt og greit vil være sammen med oss istedet. Han er alene tilsvarende normal arbeidstid 5 dager i uka allerede, og han er tydelig glad når vi kommer hjem og vil tilbringe resten av døgnet sammen med oss. Også om natten; da legger han ser rett utenfor soverommet og der blir han til vi står opp. Og hadde han bjeffet i tillegg hadde det i alle fall ikke vært noe spørsmål! Man må da ta hensyn til naboer også!

Skrevet

Slik jeg ser det, så er hunden først og fremst et flokkdyr og det er mer naturlig for den å være sammen med flokken enn å være ute alene. (Det kommer vel kanskje litt an på rase, jeg har hørt at enkelte polarhunder trives best ute uansett). Men jeg ville aldri hatt min hund ute alene om natten, jeg ser ikke hensikten. For meg blir det helt unaturlig.

Gjest Marlo
Skrevet

Må jo bare se ann hunden.

Den ene hunden jeg hadde (blanding av schäfer og nuffe) kunne ligge ute dögnet rund - året rundt om han fikk lov.

En kveld når han lå ute begynte det å snö, etter en stund gikk jeg ut for å se etter han, men kunne ikke se ham. Ikke för jeg så det bevege seg i sneen når jeg ropte navnet hans - han lå å koste seg, nedsnödd :P

Tispa jeg har nå kan ikke väre ute dögnet rundt, iallefall IKKE året rundt. Men så er hun dobermann, og de har ingen underull - er altså ikke "lagd" for å tåle mye kulde. I tillegg er hun alt for avhengig av oss.

Ei annen tispe jeg hadde VILLE väre ute hele tiden, men jeg kunne ikke la henne väre ute når som helst, for da hadde hun mest sannsynlig fryst ihjel.

Så alle hunder er forskjellige, ikke bare fysisk, men også gemyttmessig.

Men om en hund KAN stå ute dögnet rundt, så ser jeg ikke noe grunn til å nekte den det.

Gjest Gjest
Skrevet
Men jeg ville aldri hatt min hund ute alene om natten, jeg ser ikke hensikten. For meg blir det helt unaturlig.

Hun sier det er snakk om 2-3 hunder, så de er ikke alene. Å være ute er helt greit for de fleste raser.

En annen ting er hensyn til naboer... Hundehatere er det nok av. Bjeffing om natta hjelper ikke.... Det er eiers ansvar at hundene er stille 2300-0800 eller noe i den duren.

Skrevet (endret)
Hun sier det er snakk om 2-3 hunder, så de er ikke alene. Å være ute er helt greit for de fleste raser.

Hvis hundene tilbringer svært mye tid kun med hverandre (f.eks hvis TS er på jobb på dagtid, pluss hele natten), så kan det kanskje føre til at hundene blir mer knyttet til hverandre enn til eier. Bare som en liten notis.

Selv om hundene er flere, så synes jeg fortsatt ikke det er naturlig at de skal sove såpass adskilt fra resten av flokken. Som jeg nevnte i forrige innlegg, ser jeg heller ikke hensikten.

Endret av Tabris

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...