Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2009 #1 Skrevet 21. mai 2009 Hva skjer på sykehuset? Blir de omskjært? Eller bare snittet? Hvor lenge er det vondt? Er det full narkose? Time i morra, og mor er nervøs!!!!!!!!!!!!!!!!
mimifin72 Skrevet 21. mai 2009 #2 Skrevet 21. mai 2009 Det kommer helt sikker til å gå bra Skjønner du er bekymret da... Har en venn som har en sønn som ble omskåret da han var barn pga det samme, men vet ikke om de gjør det med alle. Det er ikke farlig å bli omskåret. En x-bf måtte omskjæres pga betennelse i forhuden. Han klaget ikke, tror det er mer hygienisk, men jeg er jo ikke en mann, så jeg vet ikke 100%
Gjest Gjest orkide Skrevet 21. mai 2009 #3 Skrevet 21. mai 2009 Hvis du ikke vil at gutten skal omskjæres så gjør de ikke det, da snitter de bare. Mener at kirugen burde spørre deg om dette, men pass på å si ifra for sikkerhetsskyld. Lykke til
camilla* Skrevet 21. mai 2009 #4 Skrevet 21. mai 2009 Hos oss hadde gutten forhud som var grodd fast i penis. I samarbeid med kirurgen ble vi enige om at forhuden skulle beholdes om det var mulig. Gutten fikk løsnet forhuden. Selve inngrepet var greit. På trang forhud vil jeg tro at de snitter, om dere ikke ønsker omskjæring. Ved snitt så er det også et mye mindere sår. Det var vondt etterpå, spesielt da vi skylte såret, da såret måtte holdes rent. Han grudde seg for å tisse de første dagene. Vi gjorde istand små pakker og han fikk en pakke etter hver skylling av såret. Vi møtte legen på morgenen , snakket kort med han da. Så var det inn på operasjons-stuen. Det er full narkose. Jeg var inne hos gutten på operasjons-stuen til han sovnet, han lå i armene mine hele tiden og ble tatt fra meg da han gikk i narkose. De hentet meg med en gang han ble trillet ut fra operasjons-stuen. Etter narkosen, idet man våkner - kan man få noen rykninger. Dette vil sykepleier informere deg om at er helt vanlig. Min gutt fikk det ikke. Han lå en liten stund til overvåkning, og så kunne vi dra hjem. Om gutten din er redd for sprøyter og de ikke får satt sprøyte-narkose på han, vil de bruke maske. Den setter de over munn og nese. Når han går i narkose blir kroppen slapp og hodet faller bakover. Første gangen jeg opplevde dette med mitt barn var jeg ikke forberedt, og ble lettere hysterisk da jeg trodde han døde, så det er greit å vite at det er vanlig. Jeg er glad gutten var liten da inngrepet skjedde - på alder med din gutt- for idag husker han ingen ting av det! Dette vil gå veldig bra ! Men jeg skjønner at du er bekymret, og det er utrolig vondt for en mamma - og pappa - når barnet har vondt i etterpå. Men det blir så mye bedere for gutten når såret er grodd og alt fungerer!!
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2009 #5 Skrevet 21. mai 2009 Vi har time midt på dagen, og står ingenting i brevet om narkose/overnatting og sånt..? Hva kan jeg forvente? Har en liten på 1 år,og bor langt fra familie. Far er langveispendler. Bør jeg prøve å få gubben hjem i tide, eller prøve å få en bestemor til å komme kjørende for å passe minsten? Eller går det bra å ha han med?
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2009 #6 Skrevet 21. mai 2009 Jeg anbefaler at du får noen til å passe minsten. Du vil ha mer enn nok å ta av deg den største. Hos sønnen min så ble det kun foretatt et snitt. Kan ikke huske om jeg fikk spørsmål om full omskjæring. Det vil gjøre vondt å tisse de første dagene, men synes du det er for voldsomt så ber du om en ekstra sjekk. Det tok vel 3 dager før jeg reagerte på at så vondt skulle det da ikke være. Viste seg å være en komplikasjon. Turnuslegen hadde glemt å "trekke forhuden tilbake". Skriver det sånn for det er så lenge siden at jeg husker ikke helt sikkert. Ergo så satt forhuden fast. Kan være lurt med en ny film eller leke som frister litt.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2009 #7 Skrevet 21. mai 2009 Jeg anbefaler at du får noen til å passe minsten. Du vil ha mer enn nok å ta av deg den største. Hos sønnen min så ble det kun foretatt et snitt. Kan ikke huske om jeg fikk spørsmål om full omskjæring. Det vil gjøre vondt å tisse de første dagene, men synes du det er for voldsomt så ber du om en ekstra sjekk. Det tok vel 3 dager før jeg reagerte på at så vondt skulle det da ikke være. Viste seg å være en komplikasjon. Turnuslegen hadde glemt å "trekke forhuden tilbake". Skriver det sånn for det er så lenge siden at jeg husker ikke helt sikkert. Ergo så satt forhuden fast. Kan være lurt med en ny film eller leke som frister litt. Hvor lenge varte dette??? Over natten, eller er det dagkirurgi? Det er jo på urologisk poliklinikk... ts
Rosalie Skrevet 21. mai 2009 #8 Skrevet 21. mai 2009 Broren min snittet forhuden for ca. 20 år siden, jeg tviler på at prosedyrene er veldig endret. Full narkose (de opererer ikke "våkne" barn), snittsnitt, ut igjen på ettermiddagen. Fortsatt ganske svimmel og ør. Men gutten nektet å være lenger på sykehuset, så da var det bare å komme seg hjem. Ha nektet å tisse dagene etter operasjon, for det var så vondt. Dette ble løst ved at man fylte en bolle med kroppstemperert vann og la den lille tissefanten oppi. Da klarte han ikke å holde tilbake vannet. Han gråt og tisset, stakkar lille. Han har ikke slitt noe i etterkant av operasjonen.
Gjest SmallTalk Skrevet 21. mai 2009 #9 Skrevet 21. mai 2009 Hvor lenge varte dette??? Over natten, eller er det dagkirurgi? Det er jo på urologisk poliklinikk... ts Jeg tør nesten garantere at dere ikke skal være der natten over. Så "små" inngrep blir vel vanligvis gjort i dagkirurgisk, og dere kan antageligvis dra hjem igjen på ettermiddagen. Kan du si litt mer spesifikt om hva som står i brevet om oppmøtetidspunkt og behandling? Og eventuelt hvilket sykehus det er snakk om? Det kan forresten hende du finner noe på nettsidene til sykehuset.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2009 #10 Skrevet 21. mai 2009 Jeg tør nesten garantere at dere ikke skal være der natten over. Så "små" inngrep blir vel vanligvis gjort i dagkirurgisk, og dere kan antageligvis dra hjem igjen på ettermiddagen. Kan du si litt mer spesifikt om hva som står i brevet om oppmøtetidspunkt og behandling? Og eventuelt hvilket sykehus det er snakk om? Det kan forresten hende du finner noe på nettsidene til sykehuset. Det står: Du har fått time hos dr. ------ ved urologisk poliklinikk i porsgrunn(hører til skien sykehus)til vurdering/behandling, dato, klokkeslett(men klokkeslettet er jo kl 1400). vennligst ta med en list over legemidler du bruker. Og vedlagt ett registreringsskjema. Thats it. Er ikke poliklinkker dagbehandling da? Ts
Gjest SmallTalk Skrevet 21. mai 2009 #11 Skrevet 21. mai 2009 Har gutten din vært på sykehuset før for vurdering av forhuden? Eller er dette første gangen han skal inn? Hvis han ikke har vært på sykehuset før for vurdering, så er det nok det han skal. Hvis han skal inn for behandling så burde det stått mer spesifikt.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2009 #12 Skrevet 21. mai 2009 Har gutten din vært på sykehuset før for vurdering av forhuden? Eller er dette første gangen han skal inn? Hvis han ikke har vært på sykehuset før for vurdering, så er det nok det han skal. Hvis han skal inn for behandling så burde det stått mer spesifikt. Nei,bare hos legen... Sånn jeg forsto det på henne ble man innkalt til behandling med en gang. Men siden det er så sent på dagen, så synest jeg det var litt rart om det blir behandling å. Jaja,tror jeg ringer de i morgen tidlig jeg...=)
Gjest SmallTalk Skrevet 21. mai 2009 #13 Skrevet 21. mai 2009 (endret) Ok. Da vil jeg anta at det bare er en vurderingstime. Det mest vanlige er vel at man blir innkalt til en vurderingstime på sykehuset først (nå har jeg kun erfaring med ortopedisk poliklinikk, men), også finner legen ut hva som skal gjøres videre etter den. Men er garantert lurt å ringe for å høre. En annen ting jeg kom til å tenke på, og som gjør at jeg ikke tror han vil bli lagt i narkose i morgen, er fasting. Hvis de hadde hatt planer om å operere han (i narkose) i morgen så hadde det fulgt med et instruksbrev rundt fasting, hygiene, forberedelser osv. Endret 21. mai 2009 av SmallTalk
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2009 #14 Skrevet 22. mai 2009 Min sønn har vært til vurderingstime på sykehuset. Han har trang forhud, men vi fikk beskjed om at det som regel ordner seg av seg selv innen skolealder. De tøyer bla. forhunden selv når de leker med tissen sin (og det gjør jo som regel små gutter:)). Vår gutt er nå 6 år og allerede mye bedre, så vi har valgt og vente. Vil unngå et inngrep som ikke er absolutt nødvendig.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2009 #15 Skrevet 22. mai 2009 Hvor lenge varte dette??? Over natten, eller er det dagkirurgi? Det er jo på urologisk poliklinikk... ts Så ikke denne før nå så da er det over for deg, men velger allikevel å svare dersom andre søker opp diskusjonen. Vi kom om morgenen og var ute en stund etter kl. 12. Altså dagkirurgi. Sønnen ble skikkelig dårlig på hjemreisen og kastet opp. Utover det så gikk første dagen veldig grei. Sønnen var 2-3 år da inngrepet ble gjort. Han brukte bleie iallfall.
Gjest Gjesta gjest Skrevet 22. mai 2009 #16 Skrevet 22. mai 2009 Har lest resten av tråden og antar som andre her at det kun var en vurderingstime på sykehuset du fikk. Skriv gjerne hvordan det gikk.
meta2 Skrevet 22. mai 2009 #17 Skrevet 22. mai 2009 Jeg har to gutter som jeg skal til lege med igjen. Eldste har ikke blitt noe bedre og han er nå 12 år. Minsten fikk en krem som vi har smurt på og det har ikke blitt noe bedre. Han er nå 8 år. Er så lei av å vaske tiss fra gulvet. Strålen står ut til siden.
Prestekrage Skrevet 23. mai 2009 #18 Skrevet 23. mai 2009 TS her! Vi var bare til vurdering, ringte først, så fikk det bekreftet. Når jeg tenker meg om, så ja...man blir jo informert om fasting o.l. når man skal i narkose. Uansett så fikk en lege sett på han, og kom fram til at gutten min skal få 6 mndr på å vokse seg til. Blir det ikke bedre, så blir det operasjon. Er veldig vanlig at det vokser seg til sa legen, og sønnen min får ut urinen(blir ikke ballong). Men det var VELDIG trangt der, så fare for at det ble en operasjon om 6 mndr. Blir uansett innkalt igjen da til høsten/vinteren. Håper på det ordner seg selv, men forventer vel ett snitt når tiden kommer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå