Gjest Gjest_adelheid_* Skrevet 21. mai 2009 #1 Skrevet 21. mai 2009 har kjøpt meg en ny mobil (nokia 5800) og den har gps, hvilket jeg syns er supert da jeg ofte går meg vill når jeg er på ferie. men jeg lurer på om hva det koster å bruke gps? jeg har en vanlig gps i bilen og den er det jo gratis og bruke. gjelder det gps på mobilen også? eller går det gjennom internett?
henine Skrevet 21. mai 2009 #2 Skrevet 21. mai 2009 Gps på mobilen koster penger. Det du må betale er bruken av internett. Det er litt forskjellige priser etter hvilket abonnement du har på mobilen din.
Gjest greg Skrevet 21. mai 2009 #3 Skrevet 21. mai 2009 hvorfor er det ikke gratis å bruke da slik bruken av gps i bilen er?
Snill Skrevet 21. mai 2009 #4 Skrevet 21. mai 2009 hvorfor er det ikke gratis å bruke da slik bruken av gps i bilen er? Jeg har Nokia 6110 Navigator, og den har GPS med kart over Norge, Sverige og Danmark. Reier jeg utenfor vil jeg fremdeles kunne se posisjoner og fart, men jeg vil ikke ha selve kartet, altså gater etc. Den er gratis å bruke uansett land, men dersom jeg vil utvide med flere kart koster de penger. GPS-delen bruker jo ikke telenettet for å laste og sende data, men direkte kommunikasjon med satelitt - akkurat som en vanlig bil-GPS. Jeg kan derfor også se på kartet selv om jeg ikke har signal (f.eks. innendørs), men ruteberegning, samt finne egen posisjon er da ikke mulig. Nokia N95 fungerer litt annerledes vet jeg. Den er selvsagt også gratis når det gjelder selve GPS-kommunikasjonen, men opplegget rundt kartene er litt annerledes. Så vidt jeg forstod lastet den ned et kartutsnitt (la oss for enkelhets skyld si at et kartutsnitt = en kommune). Skal du da kjøre Bergen-Oslo vil telefonen selv laste ned kart etterhvert som den kommer til en ny kommune, noe som selvsagt skjer via telenettet. Turen fra Bergen til Stochholm med min 6110 er således gratis, mens å reise mellom to kommuner med N95 koster etter antall mb som blir lastet ned. Jeg skal ikke stå 100% inne for detaljene med N95, kanskje kan man laste ned pakker på forhånd for en lavere pris, men en kamerat gikk på en smell med N95 da han skulle på langtur. Min 6110 er i alle fall gratis på bruk av GPS. For din egen telefon må du sjekke manual/nettsider.
Jade Skrevet 21. mai 2009 #5 Skrevet 21. mai 2009 Jeg har n95. Jeg kan laste ned kartene jeg trenger når jeg er hjemme. Enten via PC eller via trådløst nettverk (slik at jeg slipper å bruke 3G). Men for å få bruke gps-programmet med vei-instrukser, så må jeg abonnere for x kr i mnd (vet ikke pris, for jeg bruker ikke det).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå