Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er visstnok veldig vanlig å få en down periode etter et utvekslingsopphold. Dette kalles Post erasmus depresjonen.

Og jeg merker godt at kjæresten har det.

Noen andre som har opplevd at kjæresten har vært igjennom dette som kan komme med tips? Eller som bare vil dele erfaringer?

Takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en nær venninne som har opplevd det. Hun hadde hatt 4 sinnsykt morsomme og innholdsrike måneder på utveksling. Jeg merket fort at hun fikk nedtur av å komme hjem, og jeg passet på at hun slapp å være mye alene, lot henne prate ustanselig om menneskene hun hadde vært sammen med, alle opplevelsene.. Vi så på bilder i timesvis. Og vi gikk ut og hadde det GØY! Jeg lagde masse liv og røre og fant på ting vi kunne gjøre og interessere oss i som vi ikke hadde gjort så mye av før. Jeg prøvde å gjøre livet til en fest for henne her og, for å vise henne at norge ike trenger å være grått og kjedelig hvis mann bare har litt fantasi. Innførte forskjellige temaer for de ulike ukedagene husker jeg at jeg gjorde; Kulturell-torsdag, friday i´m in love, parklørdag (piknik i botanisk hage) Øy-søndag, se-på-bilder-mandag, seriøs-tirsdag og kafe-onsdag.. Tenker tilbake på den tiden som noe veldig fint. Selvfølgelig lot jeg henne få gråte og snakke om alt hun savnet, men jeg passet på at hun ikke fikk grave seg ned i det, ved at livet vårt ellers var fylt av liv og røre. Kanskje lettere å gjøre for en venninne enn en kjæreste, men du kan jo jobbe litt for å vise han at livet her hjemme kan være morsomt og spennende, men på en helt annen måte enn der han var. Viktig å være sosial tror jeg.

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar!

Svaret ditt ga meg inspirasjon,eneste ulempen er at selv om han er tilbake her til lands så er vi ikke i samme by. Jeg får ikke sett han hver dag.

Jeg får være her og lytte til det han har å fortelle :)

Skrevet

Dette kalles også omvendt kultursjokk, og er veldig vanlig, ja. Han har dessuten sikkert knyttet mange kontakter som han er lei seg for å ikke få se igjen. Jeg tror det beste du kan gjøre er å vise interesse og lytte til det han har å fortelle om oppholdet. Gi ham lov til å være litt nedfor og til å synes at Norge er grått og kjipt (og dyrt...), det er IKKE fordi han ikke er glad for å være tilbake hos deg. Det går over av seg selv etter en tid, men det er viktig å bli møtt med forståelse.

Skrevet

Foreslå en ferie/langhelg i nær fremtid, så har han noe å se frem til..!

Mvh, Ex Post Erasmus Depressed. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...