Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2009 #1 Skrevet 21. mai 2009 Jeg har gjort noen tildels dårlige livsvalg når det gjelder økonomi, har 2 døtre i barneskolen og vil gjerne at de skal få kunnskap nok til å unngå å gjøre de samme feil som jeg har gjort.... Finnes det noen enkle lærebøker e.l. for barn i barneskolealder som man kan bruke som utgangspunkt for "hjemmeopplæring i økonomi"?
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2009 #2 Skrevet 21. mai 2009 "gå" fremfor som et godt eksempel. Hvordan vi gjør det : Sett opp regnskap hvor alle forventede regninger er samlet i en pott og sett av en fast sum vær mnd til dette. Fordel også mnd. regnskap (sett av) til mat, klær og andre faste mnd. ting en hvet kommer Kjøp ALDRI noe på avbetaling (tv, klær osv) da koster det gjerne dobbelt opp før en har betalt tilbake. Selv om der HØRES forlokkende ut å BARE betale noen hundrelapper i mnd. Skal en ha noe som koster og ikke har råd.. sett til side det beløpet en klarer med vær mnd. Til en har nok til å betale kontant. Fornuftig å ha BSU siden det "tvinger" en til å spare samtidig som en har en økonomisk fårdel skattemessig. Det mest fornuftige den dagen en MÅ ta opp lån til hus eller bil er at lånet ikke overstiger 80% (helst 60% ) av kjøpesummen (de resterende % bør en ha spart opp selv) Har en da ikke råd er det bedre å leie frem til en får lagt seg opp en egenkappita. Gjør fornuftige kjøp. Har en ikke råd til å kjøpe noe nytt, så lar en være. Det finnes også brukte ting på markede hvor en kan spare mye. Har aldri hatt behov for å ha noe bok å lese meg frem til hvordan ha en fornuftig og sunn økonomi. En må bare bruke hode og ikke handle for mer en hva en har. Og aller helst sette av det en klarer til fremtidige utgifter eller ting en ønsker seg. Verre er det faktisk ikke. Vi startet med å leie 30 kvadrat og hadde kun brukte møbler og hvitevarer for det var det vi hadde råd til da. Bilen var rimelig gammel også. Etter 20 år har vi sakte men sikkert bygd oss opp økomomisk og sitter i dag med en rimelig stor enebolig, tomt, 2 biler mm og et lån på under 1 mil. Er først de sise 5 årene vi har kjøpt nye møbler og helt ny bil.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2009 #3 Skrevet 21. mai 2009 Hva med å gi døtrene dine en fast sum i uken ( 30 kr feks) de kan bruke til blad eller lørdagsgodteri eller spare hver uke. Og ikke gi dem noe utover dette annet en det som er avtalt, slik at om de bruker opp er de brukt opp. Lærer de seg litt mikoøkonomi i alle fall.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 21. mai 2009 #4 Skrevet 21. mai 2009 Økonomi er mer enn sparing. Det med å gi barna ukepenger er en god ide. La dem fortjene dem også. La oss si at du lager et opplegg der de får noen faste oppdrag som de kan tjene penger på - heng "prislisten" på veggen. La det være et grunnbeløp de får uansett - la oss si at det er 20-30 kroner. I tillegg kan de da tjene 20-30 til på å ta oppvasken ut av maskinen, sette inni, støvsuge, bære ut søplet, etc. I tillegg til det de får, gi dem også noe som går på sparebørsen. La dem være med å sette pengene på sparebørsen og la dem være med i banken og "tømme" denne på konto med jevne mellomrom. La dem vite at å f.eks. vaske klær koster mer pr plagg dersom man vasker maskinen med bare noen få plagg kontra full maskin. La dem se hva maten koster. Skal det være noe lørdagsgodt, la dem også se hva dette koster ved at de kanskje må bruke en andel av sine ukepenger på noe av det i tillegg til "grunnpakken" som familien kjøper inn.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 21. mai 2009 #5 Skrevet 21. mai 2009 Noen linker med tips: Lær barna verdien av penger Lær barna pengevett Få pengesmarte barn De fleste bankene har gode spareprogrammer beregnet for barn som inkluderer litt informasjon og en "spareklubb". DnBNor Sparebank1
Gjest ja Skrevet 22. mai 2009 #7 Skrevet 22. mai 2009 Hva med å gi døtrene dine en fast sum i uken ( 30 kr feks) de kan bruke til blad eller lørdagsgodteri eller spare hver uke. Og ikke gi dem noe utover dette annet en det som er avtalt, slik at om de bruker opp er de brukt opp. Lærer de seg litt mikoøkonomi i alle fall. Enig i denne. Sønnen min på 8 år får 30 kr i ukelønn. Startet med å få 20 i ukelønn da han var 5-6 år. Han er flink i matte. Jeg tror noe av det skyldes at han har håndtert penger i noen år nå, og lært seg verdien av det. Han sløser heller ikke. Han ønsket seg heelis (rulle joggesko) og måtte selv betale for de. Han hadde 620 i pengboka si. De resterende 180 betalte jeg. Han må ikke gjøre noe spesielt for ukelønna. Jeg forventer at han bidrar uten å måtte få betalt for det. Men han kan miste ukelønna som straff.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2009 #8 Skrevet 22. mai 2009 Sett opp regnskap hvor alle forventede regninger er samlet i en pott og sett av en fast sum vær mnd til dette. Fordel også mnd. regnskap (sett av) til mat, klær og andre faste mnd. ting en hvet kommer Det heter i tilfelle for budsjett.
tingeling Skrevet 22. mai 2009 #9 Skrevet 22. mai 2009 Hei Jeg synes foreldrene mine gjorde noe som fungerte (for samtlige tre søsken): Vi har "alltid" fått lommepenger. En fast sum. Det har aldri vært snakk om å få mer hvis man brukte opp det man hadde. Når vi begynte på ungdomsskolen begynte vi å få månedslønn i stedet for ukepenger. Disse pengene skulle dekke både klær og annet vi ønsket oss. Unntaket var store ting, som vintersko og vinterjakke. Dette ble avtalt på forhånd. Resultatet er at vi alle sammen har begynt å jobbe tidlig, siden vi jo gjerne ville spe på økonomien litt. Og vi har alle fått et fornuftig syn på penger (de kommer ikke på magisk vis, man må faktisk jobbe for de) Vi fikk også en arv av besteforeldrene på et tidspunkt. Og på en eller annen måte klarte de å få oss til å skjønne at vi var heldige som hadde denne startkapitalen og at den ikke måtte brukes på tull. Barna mine kommer også til å få lommepenger tidlig. Vi sparer barnetrygden til dem, men ikke i deres eget navn. Når de blir 18 år kommer de til å få tilgang til pengene som besteforeldrene har gitt dem opp gjennom oppveksten, siden de står i barnas navn. Betingelsen for å få den oppsparte barnetrydgen kommer til å være at de pengene de har fått fra besteforeldrene ikke blir rørt før de kjøper leilighet. Jeg har også planer om å vise dem familiens budsjett når de er gamle nok til å forstå, og diskutere dette igjen når de skal begynne å tenke på utdannelse (greit å velge en utdannelse som gir mulighet for å forsørge seg selv).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå