Gjest Purple Skrevet 20. mai 2009 #1 Skrevet 20. mai 2009 Jeg har solgt leiligheten min, og kjøperen er interessert i å kjøpe hvitevarene mine. Det er snakk om vaskemaskin, kjøleskap og komfyr. Alt ble kjøpt nytt for 3,5 år siden og er pent brukt. Jeg betalte rett under 12000 for dem. Hvor mye kan jeg ta for dem nå? Har sjekket hva tilsvarende nye hvitevarer koster nå, og det ligger på omtrent samme pris jeg gav for mine. Er halv pris av hva jeg betalte en rimelig pris? Ca 6000 kr?
Essie_ Skrevet 20. mai 2009 #2 Skrevet 20. mai 2009 Jeg ville vært fornøyd med å få kjøpt det for 6000,- hvis det ser pent ut og fungerer fint.
Annikken Skrevet 21. mai 2009 #3 Skrevet 21. mai 2009 Dersom du har kvitteringer/ garantipapir fra den gangen du kjøpte dem burde du kanskje klare å få 60-70% av prisen, hvertfall om det er bra merker? F.eks. vaskemaskin av typen Miele er jo sånne som lett går i 15-20 år (med vedlikehold selvsagt). Sjekk på finn.no hva merkene går for på bruktmarkedet - kanskje det er en pekepinn? Så kan du jo ta med i kalkylen at du slipper å drasse dem med deg ut fra leiligheten, det er jo verd hvertfall en tusenlapp i slit og transport
Gjest Purple Skrevet 21. mai 2009 #4 Skrevet 21. mai 2009 Jeg har kvitteringen ja, og bruksanvisninger og alt det der. Kjøleskapet og vaskemaskinen er Whirlpool, mens komfyren er Electrolux (med keramisk topp). Kjøperen sa at hun kommer til å kjøpe brukt uansett, og at hun håpet å få kjøpe mitt så hun slapp å bære inn noe. Så det er kanskje verdt et par kroner ekstra ja... Så kanskje jeg kan ta litt mer enn halv pris da? Har sett litt på finn.no. Skal ta en nøyere titt der, tenker jeg.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 21. mai 2009 #5 Skrevet 21. mai 2009 Jeg har kvitteringen ja, og bruksanvisninger og alt det der. Kjøleskapet og vaskemaskinen er Whirlpool, mens komfyren er Electrolux (med keramisk topp). Kjøperen sa at hun kommer til å kjøpe brukt uansett, og at hun håpet å få kjøpe mitt så hun slapp å bære inn noe. Så det er kanskje verdt et par kroner ekstra ja... Så kanskje jeg kan ta litt mer enn halv pris da? Har sett litt på finn.no. Skal ta en nøyere titt der, tenker jeg. Hvis du selv er fornøyd med 50 % kan du jo ha det som "prutningsmonn" og forsøke deg med 60 - 75 %? Understreke at du har alle garantibevis og bruksanvisninger, men det med å bære inn og ut synes jeg du skal hoppe over å nevne for det er da vitterlig en like stor fordel for deg.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2009 #6 Skrevet 21. mai 2009 Hei! Når det er såpass gammel som 3.5 år, så synes jeg ikke du kan ta så mye som halv pris. Ville du selv betalt halv pris for varer som var brukt i 3.5 år? Husk at ofte er hvitevarer på tilbud, og hvorfor skal jeg betale deg det samme som jeg kan få dem for på tilbud? Jeg ville ha tatt maks 4.000 for varene. Dersom du i løpet av 3.5 år har påført dem en skade som det ikke hjelper å reklamere mot butikken på, så står jo kjøperen der, og da er det kjipt å ha betalt halv pris. Det er for mye rett og slett
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2009 #7 Skrevet 22. mai 2009 Hei! Når det er såpass gammel som 3.5 år, så synes jeg ikke du kan ta så mye som halv pris. Ville du selv betalt halv pris for varer som var brukt i 3.5 år? Husk at ofte er hvitevarer på tilbud, og hvorfor skal jeg betale deg det samme som jeg kan få dem for på tilbud? Jeg ville ha tatt maks 4.000 for varene. Dersom du i løpet av 3.5 år har påført dem en skade som det ikke hjelper å reklamere mot butikken på, så står jo kjøperen der, og da er det kjipt å ha betalt halv pris. Det er for mye rett og slett Enig - halv pris er mer vanlig for ting som er et par år gamle.
Inx Skrevet 22. mai 2009 #8 Skrevet 22. mai 2009 (endret) Jeg har solgt leiligheten min, og kjøperen er interessert i å kjøpe hvitevarene mine. Det er snakk om vaskemaskin, kjøleskap og komfyr. Alt ble kjøpt nytt for 3,5 år siden og er pent brukt. Jeg betalte rett under 12000 for dem. Hvor mye kan jeg ta for dem nå? Har sjekket hva tilsvarende nye hvitevarer koster nå, og det ligger på omtrent samme pris jeg gav for mine. Er halv pris av hva jeg betalte en rimelig pris? Ca 6000 kr? Hvordan definerer du rimelig pris? Legg deg høyt først og vær med på pruting hvis du vil oppnå høyest mulig pris ... Skulle du ha solgt dette til noen med "peiling" ville du kanskje fått 1/4 eller 1/3 av ny-prisen maksimalt. Endret 22. mai 2009 av Inx
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå