Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har bare studielån, men får snart boliglån. Har pr dags dato 23 000 utbetalt i mnd etter skatt. Med boliglånsavdrag på 10 000/mnd, hvor mye mindre skatt betaler jeg da i mnd/dvs hvor mye mer kan jeg anta at jeg får utbetalt i netto lønn?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Spørs hvor mye skatt du betaler pr dato.Du får som regel mer i fratrekk når du får såpass stort lån.dette må du justere selv på skattekortet ditt.justerer du ikke ned får du mer igjen på skatten,så det kan jo være en sparing i seg selv det da.

etter det jeg har hørt,med dagens lave rente så skal du trekke ca 28% skatt for og ikke få baksmell.

Dette kommer jo av det at jo større rente,lavere skatt skal du betale.Nå da renta har gått ned såpass mye anbefaler dem folk og da evn heve skatten,så man ikke får baksmell neste år.

Skrevet

Gjest over her tar feil.

Du får 28% skattelette på renter av gjeld. Betaler du 100.000 i renter i året, skatter du altså 28.000 mindre av vanlig inntekt per år. Det innebærer ca 2300 kr mer i måneden i netto utbetaling.

Du må selvsagt selv ordne med nytt skattekort på skatteetaten.no, der du oppgir din nye økonomiske situasjon og får nytt skattekort.

Gjest Gjest
Skrevet
Gjest over her tar feil.

Du får 28% skattelette på renter av gjeld. Betaler du 100.000 i renter i året, skatter du altså 28.000 mindre av vanlig inntekt per år. Det innebærer ca 2300 kr mer i måneden i netto utbetaling.

Du må selvsagt selv ordne med nytt skattekort på skatteetaten.no, der du oppgir din nye økonomiske situasjon og får nytt skattekort.

Takk for svar, det var som jeg trodde, et par tusen ekstra i måneden, det er jo kjempebra! :)

TS

Skrevet
Med boliglånsavdrag på 10 000/mnd,

Takk for svar, det var som jeg trodde, et par tusen ekstra i måneden, det er jo kjempebra! :)

TS

Vær oppmerksom på at det er renteutgiftene du får fratrekk for og ikke avdragene.

Gjest _Leela_
Skrevet

Og nå som renta er lav så bør man vel også være litt obs så man ikke får baksmell på skatten til neste år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...