Gå til innhold

Styrke bryst?

Anbefalte innlegg

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Jeg er ikke like tynn, men brystet mitt ser omtrent slik ut ... Det har jeg lyst til aa i hvertfall prøve aa gjøre noe med, saa hvis noen har noen gode forslag til styrkeøvelser som jeg kan gjøre hjemme hadde jeg blitt veldig glad. :) Jeg har strikk, ball og et par smaa manualer forresten.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Her er en side med noen øvelser, ikke så bra bilder, men men.

På ballen kan du gjøre flyes, benkpress og pullover. I tillegg er jo armhevinger bra, både vanlige og variasjoner på ball, eller med ballen mot veggen. Kabelkryss kan du få til med strikken.

Skrevet

og hvis du vil bygge saa husk at du maa lofte ganske tungt, slik at du ikke klarer aa gjennomfore 12. repetisjon paa 2. og 3. sett!

Vi jenter har lett for aa lofte for lett...

Men selvfolgelig, hvis du ikke har trent styrke for maa du jo begynne litt forsiktig!

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Takk for gode tips begge to. :)

Jeg har trent styrke før, men aldri saerlig regelmessig. :fnise: Jeg vil gjerne bygge meg opp litt saa jeg skal prøve aa ta i skikkelig.

Gjest lucy d-.-b
Skrevet

For å bygge vil jeg anbefale å kjøre 3 sett á 10-12 repetisjoner. Det skal være såpass tungt at du akkurat klarer å gjennomføre siste repetisjon i hvert sett. Så husk god nok motstand/nok vekter. Push ups er genialt, ikke bare trener du bryst men også skuldre og stabilisering i mage og rygg. Som sagt over, man kan gjøre mange forskjellige variasjoner. Ikke forvent å klare 10-12 reps på push ups, her kan du for eks kjøre 3 sett á maks antall reps du klarer.

Hvor tunge er manualene dine? :)

Gjest Mea Culpa
Skrevet
For å bygge vil jeg anbefale å kjøre 3 sett á 10-12 repetisjoner. Det skal være såpass tungt at du akkurat klarer å gjennomføre siste repetisjon i hvert sett. Så husk god nok motstand/nok vekter. Push ups er genialt, ikke bare trener du bryst men også skuldre og stabilisering i mage og rygg. Som sagt over, man kan gjøre mange forskjellige variasjoner. Ikke forvent å klare 10-12 reps på push ups, her kan du for eks kjøre 3 sett á maks antall reps du klarer.

Hvor tunge er manualene dine? :)

Takk for tips. :)

Manualene veier ikke mer enn 1,5 kg maks, men jeg kan jo eventuelt faa tak i noe tyngre. Strikken er jo grei saann sett, lett aa variere motstanden med.

Skrevet
Takk for tips. :)

Manualene veier ikke mer enn 1,5 kg maks, men jeg kan jo eventuelt faa tak i noe tyngre. Strikken er jo grei saann sett, lett aa variere motstanden med.

ja, du trenger nok noe mer enn 1,5 kg...

Jeg personlig tror ikke strikk er bra nok dersom du vil bygge muskler... men du kan jo prove deg frem, hvis du har god teknikk og problemer med 12. repetisjon, eller som lucy d-.-b skriver maks 10-12 reps og foler at du har jobba maks, saa burde det teoretisk sett fungere :)

Jeg tenker strikk for styrketrening, men kanskje ikke for aa bygge muskler... mulig mange er uenig men....

Gjest Mea Culpa
Skrevet (endret)
ja, du trenger nok noe mer enn 1,5 kg...

Jeg personlig tror ikke strikk er bra nok dersom du vil bygge muskler... men du kan jo prove deg frem, hvis du har god teknikk og problemer med 12. repetisjon, eller som lucy d-.-b skriver maks 10-12 reps og foler at du har jobba maks, saa burde det teoretisk sett fungere :)

Jeg tenker strikk for styrketrening, men kanskje ikke for aa bygge muskler... mulig mange er uenig men....

Det var det jeg tenkte og ...:fnise: En strikk er kanskje ikke det beste nei, men det er jo greit aa starte med i det minste saa kan man heller gaa for tyngre vekter etterhvert som man blir sterkere.

Jeg har ikke lyst til aa investere for mye penger i utstyr før jeg finner ut om dette er noe jeg kommer til aa fortsette med, og det kan hende jeg melder meg inn paa senter etterhvert uansett.

Jeg er forøvrig noksaa spinkelt bygget saa det er jo ikke sikkert jeg har anlegg for aa bli saa veldig mye større uansett. Men man vet ikke før man har prøvd!

Endret av Mea Culpa
Skrevet
Det var det jeg tenkte og ...:fnise: En strikk er kanskje ikke det beste nei, men det er jo greit aa starte med i det minste saa kan man heller gaa for tyngre vekter etterhvert som man blir sterkere.

Jeg har ikke lyst til aa investere for mye penger i utstyr før jeg finner ut om dette er noe jeg kommer til aa fortsette med, og det kan hende jeg melder meg inn paa senter etterhvert uansett.

Jeg er forøvrig noksaa spinkelt bygget saa det er jo ikke sikkert jeg har anlegg for aa bli saa veldig mye større uansett. Men man vet ikke før man har prøvd!

lykke til! alle monner drar :)

Men husk aa spise riktig ogsaa! Pass paa at du har nok proteiner i kostholdet ditt.

Sett paa litt god musikk - det hjelper alltid for meg iallfall :)

Gjest Mea Culpa
Skrevet (endret)
lykke til! alle monner drar :)

Men husk aa spise riktig ogsaa! Pass paa at du har nok proteiner i kostholdet ditt.

Sett paa litt god musikk - det hjelper alltid for meg iallfall :)

Takk, takk!

Kostholdet er ikke saa vaerst, mest kjøtt, fisk, egg og grønnsaker. Har vurdert proteinpulver, men har slaatt det fra meg foreløpig.

Musikk maa til ja! :trene:

Endret av Mea Culpa
Gjest Mea Culpa
Skrevet

Kan man gjøre den øvelsen med en vanlig treningsball ogsaa? Blir kanskje ikke helt det samme men ...

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Hvordan bør man egentlig legge opp treningen? Gjøre de samme øvelsene i et par maaneder før man bytter, eller kan man variere fra gang til gang?

Gjest Gjest
Skrevet

Good old benkpress.

Trener du hjemme så er det push-ups som gjelder, bare husk å gå langt ned slik at du strekker brystet skikkelig.

Skrevet
Kan man gjøre den øvelsen med en vanlig treningsball ogsaa? Blir kanskje ikke helt det samme men ...

bytt ut stanga med vektene dine!
Gjest Gjest
Skrevet

Ja det kan du. Det er en god øvelse, og så får du trent balansen samtidig.

Jeg liker å variere litt på øvelsene jeg gjør, ellers blir det fort kjedelig.

Skrevet
Good old benkpress.

Trener du hjemme så er det push-ups som gjelder, bare husk å gå langt ned slik at du strekker brystet skikkelig.

Jepp. Benkpress med stang og/eller manualer (man kan gjerne veksle periodevis).

Pushups duger til å bygge styrke opp til et noenlunde beskjedent nivå, etter det blir det mer utholdenhetstrening, og skal man bli noe sterkere må man ha noen ordentlige vekter. Utholdenhet er også en fin ting å trene på, men bør ikke forveksles med styrke (de fleste av oss kan ha bruk for litt av begge deler).

Er svært skeptisk til de fleste former for "styrketrening" som involverer balanseballer og den slags. Man ender stort sett opp med å måtte holde seg til mye lavere vekter enn man kunne brukt med et stabilt underlag, og dermed blir den reelle styrketrenings-effekten liten eller fraværende.

Gjest lucy d-.-b
Skrevet
Er svært skeptisk til de fleste former for "styrketrening" som involverer balanseballer og den slags. Man ender stort sett opp med å måtte holde seg til mye lavere vekter enn man kunne brukt med et stabilt underlag, og dermed blir den reelle styrketrenings-effekten liten eller fraværende.

Husk at grunnen til å trene med balanseballer og på bosu er for å styrke balanse- og støttemusklaturen. Dette er spesielt viktig når du ikke har trent mye styrke, hvis man kjører på med ren hard styrketrening uten å ha god stabiliseringsmusklatur er sjansen mye større for å få belastningsskader og utvikle dårlig teknikk. Etter hvert som teknikken sitter er det mye bedre og smartere å kjøre god styrke.

Det er i tillegg viktig at du passer på å variere, har du kjørt lite bryst før og setter igang med benkpress og bare benkpress er det lett å få skulderbetennelse, så som så mange her inne sier, varier med flys og push ups, og også øvelser for øvre rygg (mellom skulderbladene, det er viktig å trene denne delen av kroppen når du kjører bryst, ellers risikerer du å synke sammen forover da brystmusklaturen blir for stram). Tøy lett på bryst inninmellom.

Nå kan den hende at mange av rådene passer bedre hvis du skulle kjørt hardere og mer intenst enn du har planer om, men det er likevel viktig å tenke på helheten og ta vare på resten av kroppen.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...