Gå til innhold

Skjolder på vinglass

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Etter at jeg lot vinglassene mine (Tangen klar) stå i oppvaskmaskinen en hel natt etter en vask, (uten å lufte ut) har alle glassene fått en skjoldete ring rundt glasset.

Jeg har vasket disse glassene i oppvaskmaskin mange ganger, men har alltid skrudd av oppvaskmaskinen og luftet ut etter endt vask. 17.mai hadde vi fest, og jeg satte på en maskin på kvelden, og gikk og la meg. Da jeg skrudde av maskinen dager etter, var alle vinglassene skjoldete og stygge.

Jeg har prøvd det meste: vasket dem grundig for hånd, latt de stå i edikk, sitronsyre, you name it.

Jeg er veldig lei meg, for 9 av 12 vinglass er nå "ødelagte" med stygge skjolder som ligger som en ring rundt glasset.

Noen tips for at dette skal gå bort?

Gjest antigartner
Skrevet

Jeg har et mikrofiberhåndkle som jeg pusser vinglassene mine med. Tørker over "skapgrå" eller vannflekkete glass med dette håndkleet når glassene er tørre. Jeg har riktignok aldri hatt skjolder som er så gjenstridige som du beskriver, men det kan være verdt et forsøk.

Her er lenke til et eksempel på et slikt håndkle:

http://www.klikk.no/bolig/interior/article235073.ece

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk for tips. Disse skjoldene sitter nok litt mer dypt enn at det kan fjernes med en slik klut, men det er kanskje ikke dumt å prøve.

Har gått over dem en gang til nå, og det er noen glass som har skjolder, men som jeg kan leve videre med uten å bytte dem ut. Men det blir nok en tur opp til fabrikkutsalget for å kjøpe noen glass på b-varesalg. Det blir så dyrt å skulle handle inn alt helt nytt.

Skrevet

Kjør dem enda en gang i oppvaskmaskinen, uten glansemiddel, og håndkletørr dem. Mulig de må kjøres to ganger, hvis de er skikkelig gjenstridige. Rensk ut av filteret først.

Skrevet

Hva vasket du sammen med glassene?

Noe som har inneholdt melkeprodukter eller fett?

I restauranter har man egne glassvaskere (oppvaskmaskiner som kun brukes til å vaske glass, ikke engang café latte-glass) fordi fett lager skjolder på glassene som ødelegger dem. Spørs om du får det vekk igjen, dessverre...

Har du et stykke lin bør du vaske dem så varmt du klarer for hånd med fettløselig såpe (eller tømme og skure oppvaskmaskinen før du vasker glassene på nytt) og så pusse dem med linkluten rett etterpå.

Til senere bør du vaske alle vinglass og andre fine glass for hånd.

Håper inderlig du får det vekk - lykke til!! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vasket de sammen med tallerkner og annet oppvask som det hadde vært grillmat på. Jeg skyller alltid av tallerkner og annet før jeg setter dem inn i oppvaskmaskinen, men det kan jo selvfølgelig ha hendt at det har sittet fettrester igjen som har skjoldet glassene.

Jeg har vasket vinglass i oppvaskmaskinen i mange år, så det er så merkelig at dette skulle skje akkurat nå. Og med så mange glass attpå til...

Jeg kjører dem i oppvaskmaskinen en gang til nå, så får vi se hva som skjer. Jeg klarer som sagt å leve med noen av glassene, men fire-fem er rett og slett "ødelagte" av skjolder. Æsj...

Men skal prøve med en linklut, tror jeg skal finne fram det et sted her. Takk for alle tips!

Gjest ts igjen
Skrevet

Nå har jeg prøvd å vaske glassene en gang til, og det funket dessverre ikke denne gangen heller. Synd, men skjoldene er der fremdeles. Det er særlig fem glass som utmerker seg som er stygge, de fire andre er overkommelige.

Tror jeg tar meg en tur til b-varesalget på Hadeland Glassverk. Vi har handlet inn 12 farrisglass, 12 cognacglass og 12 drammeglass der, og det er ingen som kan se at dette ikke er 1.sortering. Billigere ble det også.

Men jeg takker for alle tips, godt å ha KG!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...