Gjest fisk Skrevet 20. mai 2009 #1 Skrevet 20. mai 2009 Vi er to studenter som deler leilighet. Venninnen til hun jeg bor med skal bo her i 2 uker. Er det ikke normalt at denne personen betaler for seg? Strømregningen vil jo bli en del høyere. Nå dusjer hun f.eks, og har dusjet i 25 minutter, og jeg ser pengene renne ut.. Er det jeg som er gnien??
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #2 Skrevet 20. mai 2009 Neh, du finnes ikke gniten! Jeg hadde forventet 1000 kr for de to ukene, i hvert fall hvis hun spiser på maten din, og ser på tv-en din og smurfer på ditt trådløse internett.
Gjest ts Skrevet 20. mai 2009 #3 Skrevet 20. mai 2009 Jeg menger meg ikke veldig mye med henne, da dette er en venninne av hun jeg bor med. Har aldri møtt denne jenta før, og ble heller ikke spurt om det var ok at hun bodde her. Men det er en annen sak. Hun bruker nettet vårt ja, og ser på tv, lager mat, ja alt dette som bruker strøm. Hun spiser ikke av min mat, det hadde jeg ikke tillatt. Nå er dusjing og slikt mest kostbart da. Får prøve å si fra til hun jeg bor med om at hun må betale, for regner med at hun tror hun kan bo her gratis. Vi er da like fattoige studenter som henne.. Liker ikke helt stuasjonen!
Klematis Skrevet 20. mai 2009 #4 Skrevet 20. mai 2009 Det ville aldri falt meg inn å kreve penger for besøk... Hverken fra den besøkende eller at venninnen din skulle betale mer for den perioden. Neste gang er det du som har besøk. Det hadde vært noe annet om hun skulle bo i månedsvis fordi hun ikke hadde et annet sted å bo. Men hadde det vært meg som VAR på besøk så ville jeg kjøpt noe (en god flaske vin dersom jeg hadde trodd det falt i smak) som takk for gjestfriheten (til dere begge). Og insistert på å betale minst et par av innkjøpsdagene og gjerne laget middag til alle tre en dag eller to.
Arwen Skrevet 20. mai 2009 #5 Skrevet 20. mai 2009 Nå har jeg aldri bodd sammen med en venninne, men jeg har aldri latt besøket mitt betale for seg. Litt raus kan man være. Å spleise på mat i to uker synes jeg dog er å forvente...
Gjest ts Skrevet 20. mai 2009 #6 Skrevet 20. mai 2009 Det er ikke besøk egentlig. Venninnen skal jobbe her frem til juni, og trenger da et sted å bo..
Arwen Skrevet 20. mai 2009 #7 Skrevet 20. mai 2009 Men det er jo bare to uker... jeg synes det er gnient uansett når det er for en så kort periode.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #8 Skrevet 20. mai 2009 Jeg hadde aldri tatt betaling for gjester (ja, hun er gjest hos dere. At hun er der pga en jobb, og ikke bare for det sosiale har ingen betydning). Det er ærlig talt ikke rare ekstrautgiften i forhold til strøm dere får for en ekstra person i to uker. En hundrelapp blir ufattelig smålig å kreve (og da gjerne bare halvparten av det beløpet hadde gått til deg). Alle andre utgifter blir jo de samme, under forutestning av at hun ikke spiser av maten du har betalt for. Hadde det vært snakk om at en person flyttet inn for lengre tid, minimum en måned, så hadde ting vært litt annerledes, men 2 uker er ærlig talt ikke lenge. Som gjest derimot hadde jeg nok spandert en middag eller to, kjøpt en flaske vin eller noe annet godt til vertskapet som en takk. Men å betale for seg høres helt urimelig ut.
Nigo-san Skrevet 20. mai 2009 #9 Skrevet 20. mai 2009 Som de andre over: jeg hadde nok forventet at hun kjøpte middag en gang eller tre, eller hadde med litt vin eller sjokolade eller satt barnevakt. Eller rett og slett et dyptfølt "takk". Men jeg hadde aldri krevd betaling, verken for opphold eller strømregning. Da hadde jeg heller sagt nei i utgangspunktet
ninuska_ Skrevet 20. mai 2009 #10 Skrevet 20. mai 2009 (endret) Hun er nå på besøk hos venninna di - og hvis du syns det er så dyrt å ha henne boende og dusjende der i 2 uker, så syns jeg du heller skal ta dette opp med din venninne - ikke direkte med denne jenta. Hun har jo fått lov av din venninne å bo der. Vi har ofte besøk av venner som bor her når de er i byen, og de har bodd her alt fra 1-2 uker, og det faller meg aldri inn å be om penger til strøm f.eks. 1000kr for å surfe på et nett og se på en tv + et par dusjer her og der, syns jeg er litt mye å forvente... Endret 20. mai 2009 av ninuska_
juliane Skrevet 20. mai 2009 #11 Skrevet 20. mai 2009 Jeg syns du er gniten, og jeg er like fattig som deg. Hva gjør du den dagen hun du bor med får kjæreste da? Forlanger at hun betaler ekstra leie fordi han tar en dusj hos dere de morgenene han overnatter?
Mir Skrevet 20. mai 2009 #12 Skrevet 20. mai 2009 Syns det blir dumt aa ta betalt for dette... Hadde selv en kjaereste fra utlandet som kom pa besok, skulle han betalt "leie"? Nei. Jeg synes det er gniet.
mimifin72 Skrevet 20. mai 2009 #13 Skrevet 20. mai 2009 Jeg synes ikke du er gnien. Du trenger vel ikke å betale av din egen lomme for denne gjestens bruk av vann, strøm og nett. Jeg hadde krevd ihvertfall 500kr i uka.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #14 Skrevet 20. mai 2009 Jeg synes ikke du er gnien. Du trenger vel ikke å betale av din egen lomme for denne gjestens bruk av vann, strøm og nett. Jeg hadde krevd ihvertfall 500kr i uka. Hehe. Støm for 500,- i uka? Det er jo helt latterlig.
Gjest Coarvi Skrevet 20. mai 2009 #15 Skrevet 20. mai 2009 Jeg synes ikke du er gnien. Du trenger vel ikke å betale av din egen lomme for denne gjestens bruk av vann, strøm og nett. Jeg hadde krevd ihvertfall 500kr i uka. 500 kr uka? For hva da liksom? Tror dere virkelig at EN ekstra person greier å bruke 500 kr uka i STRØM? Det er jo 2000 i måneden det - på EN person! Jeg bor med ei venninne, og vår strømregning er på 1000 kr måneden de kaldeste månedene - en god del lavere nå på våren. 1000 kr måneden utgjør 250,- i uka i en KALD måned. Av disse 250 går nok en stor del til oppvarming - og med en ekstra person i hus trenger man nok enda mindre oppvarming enn ellers (da vi mennesker også produserer varme). Så hvor mye tror du det er igjen som går til vann i uka? En hundrelapp? En femtilapp? Skal man virkelig gidde å kreve det? Internett regner jeg med at man har fastpris på, og en tv koster ikke så sabla mye å ha stående på noen ekstra timer hvis hun er den eneste som ser på. Når hun i tillegg ikke spiser/rører TS' mat ser jeg ikke problemet.
ninuska_ Skrevet 20. mai 2009 #16 Skrevet 20. mai 2009 (endret) Jeg synes ikke du er gnien. Du trenger vel ikke å betale av din egen lomme for denne gjestens bruk av vann, strøm og nett. Jeg hadde krevd ihvertfall 500kr i uka. Jeg tviler på at alt dette tilsammen koster 500kr i uka. Jeg skulle forøvrig skrive alt Coarvi skrev før meg - så jeg bare sier meg enig Endret 20. mai 2009 av ninuska_
Gjest Gjest_Ylva Virvla_* Skrevet 20. mai 2009 #17 Skrevet 20. mai 2009 Nei, jeg synes ikke hun skal trenge å betale for å bo der. Men vil se det som normalt at hun betaler for egen mat da.
Gjest ts Skrevet 20. mai 2009 #18 Skrevet 20. mai 2009 Takk for tilbakemeldinger. Vi har strømregning på 1200 i mnd. Vi er veldig sparsommelige, skrur av alt lys og dusjer minimalt, osv. Derfor er det bare kjipt for meg å vite at hun dusjer 20-25 minutter hver dag, når jeg dusjer i 10 minutter annahver dag for å spare strøm. Er som sagt fattig student, og da er hver krone viktig.. Men skjønner hva dere mener. Jeg hadde forresten ikke tillatt min medbeboers eventuelle kjæreste å dusje her hver dag og at jeg skulle betale for det. Det hadde seff gått begge veier.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #19 Skrevet 20. mai 2009 Ja, jeg synes du er utrolig gnien hvis du har tenkt å ta betaling for at venninnen din har en venninne boende i to uker. Det som betyr mest for strømregningen er oppvarming og jeg nekter å tro at dama dusjer for 500 kr på to uker selv om hun dusjer lenge. Jeg har også vært fattig student og delt leilighet, flere har hatt besøk av kjærester og venner i lang tid. Det hadde aldri falt meg inn å ta betaling for dusjing. Hva synes du selv hun bør betale for å bo hos deg i to uker?
juliane Skrevet 20. mai 2009 #20 Skrevet 20. mai 2009 Kan du ikke bare si fra at dere prøver å spare strøm og be henne om å dusje litt raskere?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå