Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Reiseutgifter over kr. 13.700 i forbindelse med jobb kan man få skattefradrag for. Men hvordan gjør man det rent teknisk?

Fra juli begynner jeg i en jobb som er 60km unna, det blir altså 12 mil på en dag, og jeg regner med 4-5 dager i uken. Må man skrive dette oppe noe sted? Hva gjelder som dokumentasjon når det kommer til selvangivelsen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Du fører det som reisefradrag i selvangivelsen.

Dokumentasjon er ikke påkrevd.

Forøvrig står det greit forklart i vedlegget som følger med selvangivelsen.

Gjest Gjest
Skrevet

Dersom du jobber 5 dager i uka vil du ha 19320 i utgifter du kan trekke fra. Dette kan du skrive opp når du søker om skattekort (regner med du må be om nytt når du begynner å jobbe).

Uansett må du skrive det inn i ferdige bokser på selvangivelsen. På nettet beregner den fint summene selv bare du fører inn reisevei og antall dager.

Husk å legge til bompenger dersom du har det. ;)

Du trenger ikke dokumentere dette. Skatteetaten vet hvor du bor - og hvor du jobber. Så synes de det er noe urimelig er det to tastetrykk og så er det sjekket om det du skriver opp faktisk er rimelig. Jeg har selv skrevet av reiser både hit og dit (er konsulent og har til tider oppdrag hvor arbeidsgiver ikke dekker reiseveien) - de har ikke stusset noe på det.

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk for svar, begge to! Da er jeg med på hvordan det fungerer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...