Gå til innhold

Kan en forvente "valpepakke"?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kari_*
Skrevet

Jeg har vært i kontakt med det som virker som en seriøs oppdretter med tanke på kjøp av miniatyrhund. Valpen koster kr 20000, men oppdretter har i de samtalene vi hittil har hatt, ikke nevnt ett ord om at det inngår en såkalt "valpepakke" i prisen.

Når jeg leser annonser for salg av samme typer hund som den jeg tenker kjøpe, og dermed til omtrent samme pris som jeg må gi, ser jeg ofte at oppdrettere "reklamerer" med nettopp "valpepakker". Dette er, såvidt jeg har forstått, pakker som gjerne inkluderer bur til hunden, noe "startfor", div. hundeleker og kanskje et teppe el.l. som har valpemorens lukt.

Ettersom prisen for en miniatyrhund med stamtavle, registrert i NKK etc. er stiv, synes jeg ikke det er urimelig at valpen ledsages av den nevnte "valpepakken". Kan jeg anta at det følger valpepakke med min valp, selv om oppdretteren ikke har nevnt noe om det, eller må jeg innfinne meg med at dette godet glimrer med sitt fravær når jeg overtar min pels?

Gjest Gjest
Skrevet

De fleste får vel med seg en liten pakke. Noe annet er egentlig litt rart.

Fikk selv med bur, for og leker med min mini fra Bodø. :)

Gjest Marlo
Skrevet

Nei man kan ikke bare regne med å få med en valpepakke.

Mange oppdrettere har det, mange har det ikke.

Gjest gjest- silje
Skrevet

JA!

- bok om valp, første tiden.

- liten pose mat

- et par brosjyrer

- målebeger

- teppe med lukt av "familien" til valpen

- vaksinasjonskort

- leker

Det er ikke ofte bur er inkludert!

ellers:

bør valpen ha fått sin første vaksine, kjørt bil noen ganger, sosialisert med barn, chippet (lettere for oppdretter å se hvor valpen blir av)!, helsesjekk (helseattest), ormekurer opp til 3ganger.

Det koster veldig mye penger og ha et kull og som oftest tjener man ikke så mye.

Prisene på miniatyrbikkjene er skyhøye fordi det er veldig mange som tenker at den var søt og pen. Og kanskje på mote, og derfor tenker de seg ikke godt nok om før de kjøper en, men en dyr hund, vil noen tenke seg om et par ganger!!

Pluss miniatyrhundene kan også koste mye penger med tanke på sykdommer og derfor må man ha råd til dyrlege, og med en høy pris så kan en oppdretter luke bort personer som kanskje ikke har råd til en dyrlege regning på 15000.

Ikke kjøp valp før du er sikker på oppdretter! Noen oppdrettere avler uansvarlig, og så er det forskjell på rase, sjekk med raseklubben om hvilke priser de fleste oppdrettere (som er godkjente oppdrettere) bruker så ser du om prisen er for dyr!!

Gjest Lamia Lenis
Skrevet (endret)

...

Endret av Lamia Lenis
Gjest Gjest_Kari_*
Skrevet
Jeg synes det er greit om man ikke får med valpepakke. Men vaksinering, chip-merking, registrering i NKK bør være gjort av oppdretter. Selv fikk jeg med litt mat, noen brosjyrer, valpeteppe, dekken, halsbånd og kobbel og matskål med min lille.
Gjest Gjest_Kari_*
Skrevet

Takk for synsing, folkens:-)

La meg imidlertid presisere at "alt er på G" mht. oppdretters "plikter"! Kennelen er anerkjent, valpen er registrert i NKK, har stamtavle, er/blir chip`et, har fått nødvendige vaksiner / ormekur og gjennomgått undersøkelser med henblikk på hyppig forekommende lidelser innenfor rasen etc.

Jeg er også undervær med hvorfor miniatyrhunder stort sett prises høyt, og 20000 for min valp er helt i tråd med anbefalt pris på rasen.

Spørsmålet mitt gjaldt i grunnen bare hvorvidt en kan forvente valpepakke ved hundekjøp. Av svarene jeg har fått, forstår jeg at det ene er like vanlig som det andre. Så trenger jeg altså ikke føle at min oppdretter er urimelig "gjerrig":-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...