Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Er det skatteplikter knyttet til fremleie av ett enkelt rom i en stor enebolig, som også leies (av den som fremleier rom)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er det skatteplikter knyttet til fremleie av ett enkelt rom i en stor enebolig, som også leies (av den som fremleier rom)?

Nei... Hvis du kun leier ut rom (eller leilighet i bolig hvor du selv bor i min. 50% av boligen) trenger du ikke skatte.

Gjest Gjest
Skrevet

Noen som har henvisning til reglene her?

Gjest Gjest
Skrevet
Noen som har henvisning til reglene her?

nope, men det som sies over her er riktig

Gjest Marlo
Skrevet

Men her det vel ikke snakk om at man eier huset og leier ut et rom?

Man leier et hus/leilighet og leier ut et rom, om jeg har forstått det riktig - og da blir det framleie.

Gjest Gjest
Skrevet
Men her det vel ikke snakk om at man eier huset og leier ut et rom?

Man leier et hus/leilighet og leier ut et rom, om jeg har forstått det riktig - og da blir det framleie.

Ah... det har du rett i :ler: Men reglene må være de samme. Leietaker disponerer jo hele huset og leier ut et rom, skattereglene er like som om han hadde eid huset.

Gjest Marlo
Skrevet

Leste litt fort her, så fremleie, og antok at dette handlet om om det var fremleie eller ikke + skatt :P

Om rommet er mindre enn 50kvm2 (tror jeg) og er i tilknytning til der du bor, så trenger man ikke skatte.

Håper bare TS har avklart dette med huseier - for om man fremleier uten samtykke blir det bråk ;) (av egen erfaring - da jeg ikke visste at det var fremleie når söstra mi flyttet ned til meg)

Gjest Gjest
Skrevet
Leste litt fort her, så fremleie, og antok at dette handlet om om det var fremleie eller ikke + skatt :P

Om rommet er mindre enn 50kvm2 (tror jeg) og er i tilknytning til der du bor, så trenger man ikke skatte.

Håper bare TS har avklart dette med huseier - for om man fremleier uten samtykke blir det bråk ;) (av egen erfaring - da jeg ikke visste at det var fremleie når söstra mi flyttet ned til meg)

Om det er mindre enn 50% av totalt boareal skal det ikke skattes av. mao: om utleier bor i den største delen selv er det skattefritt

Skrevet

Jeg har sjekket nettsidene til skatteetaten, men de sier ingenting om fremleie av kun ett rom i enebolig.

Er det noen som har link til dette som deres sier om at det ikke er skattepliktig?

Skrevet (endret)
Jeg har sjekket nettsidene til skatteetaten, men de sier ingenting om fremleie av kun ett rom i enebolig.

Er det noen som har link til dette som deres sier om at det ikke er skattepliktig?

http://www.skatteetaten.no/templates/brosj...5#kapitteltekst

Det er ingen forskjell på om du eier boligen eller leier den i forhold til skattereglementet. Men sjekk ut leiekontrakten din med tanke på fremleie.

Endret av donna julianna

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...