Gjest cona* Skrevet 20. mai 2009 #1 Skrevet 20. mai 2009 ....eller? Jeg tenker at det må være dårlig tegn, at det kan være skjulte mangler. Eller er det vanlig å selge "som den er" nå for tiden?? Jeg har nemlig aldri solgt, bare kjøpt to ganger, så har ikke så mye peil. Bør jeg ta dette opp med megler som har oppdraget i å selge leiligheten? Hvem bestemmer angående dette? Forøvrig en helt ny leilighete, bare 1 år siden ferdigstillelse, som jeg vet så er det ikke noen mangler eller feil med den. Men aner jo ikke om Veidekke har gjort noen feil som dukker opp om et år eller tre.....
Makin' it big Skrevet 20. mai 2009 #2 Skrevet 20. mai 2009 Så og si alle leiligheter selges som de er. Unntakene er som regel helt nye hus/leiligheter.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #3 Skrevet 20. mai 2009 Ja,de aller aller fleste hus/leiligheter blir solgt som den er,eller as if som det heter:-)
Pjukset Skrevet 20. mai 2009 #4 Skrevet 20. mai 2009 Det er vanlig at leilighet selges "som den er". Dette betyr at kjøper må undersøke åpenbare ting som f.eks om det elektriske anlegget ser nytt/gammelt ut, riper i gulv, løse lister o.l Men skulle det oppstå skjulte feil og mangler som kjøper ikke kunne vite ved visning (fuktskader bak kjøkkeninnredning f.eks), så er dette en reklamasjonssak. Hvis det står at boligen er et oppussingsobjekt og at man bør ta med fagfolk for besiktigelse, så har man ikke særlige rettigheter hvis noe skulle dukke opp i ettertid. Jeg besluttet å tegne boligkjøperforsikring ved mitt siste kjøp, for å være helt sikker. Det kom på 4200 kr for en kjøpssum på 1.4 mill.
Makin' it big Skrevet 20. mai 2009 #5 Skrevet 20. mai 2009 Ja,de aller aller fleste hus/leiligheter blir solgt som den er,eller as if som det heter:-) ...as is...
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #8 Skrevet 20. mai 2009 Ja,de aller aller fleste hus/leiligheter blir solgt som den er,eller as if som det heter:-) Det heter ikke as if Det er lenge siden norske meglere oversatte det med "solgt som den er", forøvrig regulert av lov om avhending av eiendom.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #9 Skrevet 20. mai 2009 Det heter ikke as if Det er lenge siden norske meglere oversatte det med "solgt som den er", forøvrig regulert av lov om avhending av eiendom. As IS, selvsagt
cypress Skrevet 20. mai 2009 #12 Skrevet 20. mai 2009 Jeg vil våge å påstå at alle brukte boliger som selges via megler selges as is. Dette er standardtekst i meglernes salgsoppgaver og kontrakter.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #13 Skrevet 20. mai 2009 Jeg vil våge å påstå at alle brukte boliger som selges via megler selges as is. Dette er standardtekst i meglernes salgsoppgaver og kontrakter. Du har rett, det finnes INGEN boliger som ikek selges med den klausulen i dag
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #14 Skrevet 20. mai 2009 as it is Nei, nei, nei, nå er du på viddene. Det riktige er "as is", det lønner seg å google litt før man påstår ting
Gjest gini Skrevet 20. mai 2009 #15 Skrevet 20. mai 2009 as it is Nei, nei, nei, nå er du på viddene. Det riktige er "as is", det lønner seg å google litt før man påstår ting Siste gjest har rett. Uttrykket er altså "as is", og selv om man måtte synes det høres bedre ut med en "it" inni der, så er det altså ikke det det heter!
Annikken Skrevet 21. mai 2009 #16 Skrevet 21. mai 2009 (endret) Det er vanlig å selge den som den er, men du må opplyse om alt du vet om leiligheten til megler. Spørsmålet blir jo ofte hvor mye selgeren "burde" ha visst at f.eks. det elektriske anlegget ikke er bra nok til å kunne gi strøm (ikke arrester meg på strøm-begrep) til det som regnes som en "vanlig husholdning" (kjøleskap, pc, tv, lys, vaskemaskin osv samtidig). Du kan "arresteres" på å holde tilbake informasjon eller ikke undersøke om ting du burde ha visst om. Det er derfor du skal fylle ut det skjemaet om du vet det er gjort arbeid på badet osv. som du vet om. Angående Veidekke og ny leilighet: Etter 5 år skal entrepenøren (?) ha en femårsbefaring der sameiet/ leilighetene sier fra hva de mener er feil som må utbedres fra byggeren. Endret 21. mai 2009 av Annikken
Gjest cona* Skrevet 21. mai 2009 #17 Skrevet 21. mai 2009 Tusen takk for råd og innspill! Annikken: Det skal være både 1 års befaring og 5års befaring. ! årsbefaringen er neste uke faktisk. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå