Gjest Gjest_brum_* Skrevet 20. mai 2009 #1 Skrevet 20. mai 2009 hei, har et spørsmål. jeg har bodd i mitt hus i mangfoldige år men flyttet utenlands for 4år siden til sverige. her (sverige) bor jeg med sammboer og jobber, er registert som boende her (leiligheten jeg bor i her er min samboers). huset i norge har jeg beholdt for å kunne komme hjem jevlig å besøke min lille datter som bor hos faren sin og for at min eldste sønn skal kunne bo gratis som student. har dessuten vært greit med en bolig i norge på grunn av jobben min i sverige har noen møter/konferanser der i blant. nå har jeg bestemt meg for å selge og spørsmålet mitt er om jeg må skatte for overskuddet? tenke kanskje dette kvalifiserte til en pendlerbolig eller noe
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #2 Skrevet 20. mai 2009 Ja, det skal du så lenge du ikke har bodd der 12 av siste 24 mnd. Dersom det er samme regler mellom Norge og Sverige skal du primært skatte til Norge, men dersom skatten er høyere på slikt i Sverige må du skatte ekstra i Sverige. Da bare på mellomlegget, ikke hele summen. Er det brukt som fritidsbolig (aka hytte) er det ikke skatt på salg av det i Norge. Men i Sverige er det 22% skatt på overskuddet (da får man trekke fra meglerhonorar og oppussing og slikt). Om boligen er i Sverige og man bor i Norge vel og merke. Hadde man ikke brukt fritidsboligen hadde man måttet betale 4% skatt til Norge også (26% til norge minus 22% betalt i Sverige). Og alt skal være i Norske og Svenske kroner. Et heidundranes festlig regnestykke. Veldig enkelt bare man setter opp alt systematisk! Når jeg lette etter svarene for å føre selvangivelsene riktig så fant jeg en nettside som var veldig informativ. Søk på skatt, fritidsbolig, sverige eller norden eller noe slikt. Landene samarbeider så man ikke skal betale dobbel skatt.
Gjest Gjest_brum_* Skrevet 1. juni 2009 #3 Skrevet 1. juni 2009 uff, utrolig skipt å måtte skatte:( men tusen takk for svar!
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2009 #4 Skrevet 2. juni 2009 Ja, det skal du så lenge du ikke har bodd der 12 av siste 24 mnd. Dette er kun hovedregel, det finnes flere unntak. Du finner masse info om dette på skatteetatens sider.
Gjest Gjest_brum Skrevet 3. juni 2009 #5 Skrevet 3. juni 2009 kan brukshindring på grunn av ny jobb i sverige? Jeg godttok jobben i sverige før jeg flyttet og flyttet delvis på grunn av denne (og pga av kjæresten min bodde dær da) - brukshindring. (d er foresten snakk om skikkelig jobb, ikke en rema1000 jobb da dette ikke er nødvendig flyttejobb liskom): "Hvis du som eier har vært forhindret fra å bruke boligen på grunn av arbeid eller av helsemessige årsaker skal slik brukshindring regnes med som botid. Forutsetningen er imidlertid at du ikke kjente eller burde kjent til dette når du kjøpte boligen. Som et praktisk eksempel kan det vises til at du etter å ha bodd i boligen i åtte måneder skifter jobb som medfører at du må flytte. Da vil du i utgangspunktet ikke ha rett til fritak for gevinstbeskatning. Men etter 4 måneder i arbeid på annet sted i landet, hvorfra du naturlig ikke kan bruke din bolig, anses dette som en akseptabel brukshindring, og du skal gis rett til å selge uten gevinstbeskatning." (http://www.nbbl.no/42278/Side/Jus:_Skatt_ved_salg_av_egen_bolig).
Gjest Gjest_brum Skrevet 3. juni 2009 #6 Skrevet 3. juni 2009 beklager litt dårlig norsk, men ble skrevet i hastverk:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå