Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #1 Skrevet 20. mai 2009 er litt usikker på når man bør begynne med pottetrening. har liksom ikke noe erfaring på området.. har ei datter på 21 mnd. hun er tidlig ute med det meste, og hadde en periode for noen måneder siden hvor hun sa ifra før hun bæsja i bleia, eller av og til mens hun gjorde det. men jeg tenkte da at det var litt tidlig å begynne å lære henne å bæsje på potte.. gikk uansett til anskaffelse av en potte. nå sier hun ikke lenger ifra før hun gjør det, men sier ifra når hun vil bli byttet på. noen ganger når hun har tissa også. hun skjønner at potta jeg kjøpte er hennes, men bruker mest å sitte på den å "kjøre bil". har prøvd å sette henne på potta uten klær noen ganger. første gangen ville hun ikke, så da stresset jeg ikke noe med det på en stund. andre gangen satt hun noen sekunder, men ble fort lei. tror dere hun er moden for pottetrening? og isåfall, hvordan går jeg frem? skal gå til ansakffelse av en pottebok iallfall, slik at hun får vent seg litt til tanken..
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #2 Skrevet 20. mai 2009 Hun virker jo moden så det er bare til å prøve. Barn i "gamle dager" ble jo satt på potten mye tidligere enn dagens barn og de fikk det jo til da. Hvis hun mest leker med potten så kan du jo heller bruke doring.
Gjest imli Skrevet 20. mai 2009 #3 Skrevet 20. mai 2009 Vi har som smått begynt med ungen på 13 mnd. Er jo ikke farlig å prøve.
Leifr Skrevet 20. mai 2009 #4 Skrevet 20. mai 2009 Hun virker jo moden så det er bare til å prøve. Barn i "gamle dager" ble jo satt på potten mye tidligere enn dagens barn og de fikk det jo til da. Tja, vi har en pjokk på nesten 10 måneder, og har brukt å sette ham på potta noen minutter under hvert bleieskift i noen uker nå; han gjør temmelig ofte fra seg da, så bæsjebleiene har blitt betydelig sjeldnere. (Det viktigste poenget med å begynne så tidlig er at han seinere ikke skal se på potta som noe nytt, siden han ikke kommer til å huske en tid da den ikke var i bruk.)
Erle84 Skrevet 20. mai 2009 #5 Skrevet 20. mai 2009 Når jeg ser bilder av meg selv som liten, så er jeg faktisk på potta nesten fra jeg kan sitte i forbindelse med de fleste bleieskift. Trenger ikke være moden for å sitte på en potte.
Xanadus Skrevet 20. mai 2009 #6 Skrevet 20. mai 2009 Før i tiden ble barna satt på potte når de kunne sitte, gjerne halvtårsalderen. Så det er bare å begynne med pottetrening, men bruk ikke tvang. La det bli en slags lek og forvent ikke nødvendigvis resultater med det samme, de kommer nok. Et alternativ til potte kan jo være do ring.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #7 Skrevet 20. mai 2009 Du må gjerne prøve, men ikke bli skuffet hvis det ikke går. En del barn har ikke ferdig utviklet lukkemuskel før de blir tre år.
Susan Sto Helit Skrevet 22. mai 2009 #8 Skrevet 22. mai 2009 Det er vel bare å fortsette den leken dere holder på med. Hvis hun merker at hun gjør/har gjort i bleia, så er hun mest sansynlig klart til å prøve litt. For da har hun bevissthet rundt dette. Foreslår at du kjøper en ny bok, pottebok eller ikke pottebok, som dere bare leser mens hun sitter naken på potta. (Muligens i forbindelse med kvelds og/eller morgenstell.) Ikke forvent at det kommer noe hver gang, men lag litt stas av det når det skjer. (Med å la henne hjelpe til med å tømme og trekke ned...) Når hun begynner å forstå mer av sammenhengen, kan kanskje klistremerker brukes som belønning. Men da bør de nok være mer vant til potta og konseptet først.
Leanne Skrevet 25. mai 2009 #9 Skrevet 25. mai 2009 her sitter minste mann på potta og ser på drømmehagen hver dag... han finner frem potta når jeg slår på tv'n Da er han veldig konsentrert og opptatt av det som skjer på tv'n, at det ofte blir resultater i potta også...
Umuriel Skrevet 25. mai 2009 #10 Skrevet 25. mai 2009 Før i tiden ble barna satt på potte når de kunne sitte, gjerne halvtårsalderen. Så det er bare å begynne med pottetrening, men bruk ikke tvang. La det bli en slags lek og forvent ikke nødvendigvis resultater med det samme, de kommer nok. Et alternativ til potte kan jo være do ring. Sånn har vi praktisert det. Fra han kunne sitte. Først potte, deretter doring fra ca 9 mnd alder. Nå er han 18 måneder gammel og vi har stort sett ikke hatt bæsjebleier de siste 8-9 mnd, kun når han har hatt uhell eller vi har vært uoppmerksomme eller ikke hatt tilgang til do. Kanskje to-tre bleier daglig med bittelitt tiss, resten gjør han på do. Barnehagen er kjempeflink til å følge opp. Når han vil på do blir han veldig urolig. Da er det stort sett bare å sette ham på do, så kommer det nesten alltid noe. Hvis han ikke kjenner at han vil på do, så nekter han å sitte der. Jeg syns ikke pottedebuten er noe å utsette. Ikke for at barnet skal være "flink", men rett og slett fordi det neppe er behagelig å være nødt til å bæsje i bleia når det ikke er nødvendig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå