Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Papirkurven
Skrevet

Har fått mange tips om å meditere, men skjønner egentlig helt greia.

Hvordan skal man gjøre det? Hva skal man egentlig gjøre? Hva er hensikten/målet?

Jeg opplever at når jeg setter meg ned for å "meditere" eller "soake" så vandrer tankene rundt til alle mulige situasjoner og folk i livet. Kverner på utrolig masse rart og ender opp med å planlegge alt fra bursdag til bryllup liksom.

Hva er feil og riktig da? Skal man si noe? Gjøre noe?

Trenger ikke masse linker, klarer ikke lese store mengder informasjon uansett, men personlige erfaringer, tanker og refleksjoner tas imot med takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Det er helt vanlig at tanker osv sviver til og begynne med. Å meditere betyr å bli stille, det høres enkelt ut, men er ikke alltid det.

Hvis du tenker deg at en situasjon hvor du blir sint. I den situasjonen raser følelsene rundt i kroppen og du utrykker deg både kroppslig og verbalt. I en meditasjon er det konsentrasjon om følelsen som er det vesentlige. Du skal ikke tolke, bare være.

Det finnes mange tradisjoner innenfor meditasjon og derav mange måter å gjøre det på. Når du ikke orker dette foreslår jeg at du setter deg ned og retter oppmerksomheten din mot kroppen. Sitt en stund å bare pust. Husk at du skal føle, tanker osv lar du bare fare forbi. Etterhvert vil du kunne lage deg et "rom" hvor det ikke er tanker og der kan du slappe av.

Skrevet

Glemte å svare deg på hva som er målet. Dette er individuelt, og det finnes mange grunner. Hensikten er å komme i kontakt med seg selv. Hver dag møter vi en masse påvirkning fra omgivelsene og det er ikke alltid så lett å holde fast i seg selv. Vi blir ofte styrt av hendelser rundt oss, og reagerer ikke alltid rasjonelt, eller i pakt med våre egne behov. Ved å meditere oppnår mange en større ro, og resultatet av handlinger blir mer gjennomført. Dette fører igjen til større livskvalitet.

Gjest Marlo
Skrevet

Bare du får roet ned kroppen, så la bare tankene fly.

Det er vanskeligere enn man tror å bare meditere, väre rolig.

Fokuser på pusten din - pust inn gjennom nesen og ut gjennom munnen. Tankene vil som oftest forsvinne etter masse öving.

Meditasjon handler ikke bare om lotusstilling, tibetansk musikk etc etc.

Jeg mediterer bl.a. når jeg er ute å går turer med bikkja.

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan også puste med bare nesa. Det kan hjelpe å fokusere på å puste med magen, og følge luftstrømmen inn og ut - men egentlig all fokusering på all slags pust er bra. Hvis fokus vandrer til tankene og du blir klar over det, bare styr oppmerksomheten stille og rolig (ikke bli irritert o.l) tilbake på pusten. Det er viktig at du ikke tror du "må" oppnå at tankene forsvinner, poenget er - i hvert fall før du er en avansert yogi eller noe - at tankene skal kunne komme og gå uten at du henger deg opp i dem eller stanser dem på en måte. Så når tankene kommer, la dem komme, men hold fokus/gå tilbake til å fokusere på det du hadde som utgangspunkt (pust, mantra, kropp e.l). Min erfaring er at det er litt til og fra med tankestrøm, men at den voldsomme tankeaktiviteten man merker i starten ganske fort normaliseres så man i hvert fall føler at man får det til _litt_. Dessuten vil du forhåpentligvis føle deg mer avslappet/klar etter en meditasjon enn før, selv om du føler mye uro underveis.

(viktig skille mellom fokus og tanker, som i hvert fall ikke jeg har vært bevisst på før. Vanlig tankevirksomhet er mer digresjon enn konsentrasjon)

Du kan også, hvis det er vanskelig å komme forbi tankene, prøve å gjenta tanken for deg selv på en "messende, oppbrutt" måte - del opp ordene i enkeltstavelser og si dem monotont inni deg. Da blir tankene i seg selv et mantra som stimulerer hjernen til konsentrasjon, og det kan hende tankeflommen demper seg.

Noen mener at mantrameditasjon gir raskere dyp konsentrasjon, men det er ikke nødvendigvis det som er målet - i hvert fall i første omgang tror jeg mange har mest utbytte av å fokusere på pusten og kroppen.

Det kan være lurt å ikke sitte altfor lenge i starten - begynn gjerne med 5-10 minutter og utvid når du føler du har lyst til det. Kanskje får du raskt motivasjon til å øve opp konsentrasjonsevnen, kanskje ikke. Du kan uansett ha mye utbytte av 5 minutter.

Gjest Gjest
Skrevet

shinzen.org her finner du enkle instruksjoner i meditasjon.

På dharma overground (google) finner du en av de mest kompetente samlinger av erfarne mediterende. På thetaobums.com vil du også få gode instruksjoner. Hvis du leter litt på religionsformuet vil du også finne en lengre tråd hvor jeg skrev diverse råd til en annen om beslektede ting.

Gjest Gjest
Skrevet

Kom til å tenke på en ting - du er jo kristen, så det kan kanskje fungere for deg å fokusere på Jesus, Gud, kristne bønner o.l (tenk på rosenkranspraksisen, det er ikke langt fra mantrameditasjon). Men som en start er pust veldig effektivt synes jeg.

Gjest Gjest
Skrevet
Kom til å tenke på en ting - du er jo kristen, så det kan kanskje fungere for deg å fokusere på Jesus, Gud, kristne bønner o.l (tenk på rosenkranspraksisen, det er ikke langt fra mantrameditasjon). Men som en start er pust veldig effektivt synes jeg.

Det finnes en rekke kristne mantraer, Jesus er et, og rosenkranspraksis er såvidt jeg forstår en slags mantra praksis. Tilsvarende kjede brukes også av yogier. Du kan også sjekke ut centering prayer som er en menditasjonsteknikk som ifølge flere som driver med vipassana baserer seg mye på det samme og leder til samme sted men ad en litt annen vei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...