Gjest TS Skrevet 20. mai 2009 #1 Skrevet 20. mai 2009 http://www.abcnyheter.no/node/89091 Denne artikkelen gir meg et ørlite håp om at boligprisene skal lenger ned. Er jo bare en fjern drøm å komme inn på boligmarkedet slik det er i dag. Samboeren min har tre barn som er hos oss annenhver helg pluss ferier, så vi kan ikke klare oss med ei lita toroms. Og pga barna er det heller ikke noe alternativ å flytte til et sted der boligprisene er lavere. Føler meg låst fast og suger til meg hvert minste snev av håp om ytterligere prisnedgang på boligmarkedet. Hva tror dere skjer på boligmarkedet framover?
Sol79 Skrevet 20. mai 2009 #2 Skrevet 20. mai 2009 Jeg tror og håper at prisene igjen går oppover nå som renta har gått ned såpass mye. Må innrømme at jeg undres over voksne mennesker som ikke har kjøpt seg inn i boligmarkedet mens de var unge.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #3 Skrevet 20. mai 2009 Jeg tror og håper at prisene igjen går oppover nå som renta har gått ned såpass mye. Må innrømme at jeg undres over voksne mennesker som ikke har kjøpt seg inn i boligmarkedet mens de var unge. Jaja, du kan lite om konjunkturer, så det er bra du allerede har kjøpt deg bolig Håper det er lenge siden, for har du kjøpt i løpet av de siste tre årene, og skal selge igjen om et år eller to, så kan jeg garantere deg en prisnedgang og et tap. Du har kanskje ikke fått med deg at renta snart ikke kan settes lenger ned og at prisnedgangen dermed vil være et faktum? Du har heller ikek fått med deg at bedrifter går konkurs hver eneste dag og at arbeidsledigheten øker drastisk? Fikk du heller ikke med deg gårsdagens tall fra SSB som viser at NOrge for første gang på lenge er inne i en resesjon? Forstår du i det hele tatt hva resesjon betyr? http://lmgtfy.com/?q=resesjon Neppe...
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #4 Skrevet 20. mai 2009 Må innrømme at jeg undres over voksne mennesker som ikke har kjøpt seg inn i boligmarkedet mens de var unge. Må si jeg undres over ungdom som ikke forstår at for svært mange har det vært lønnsomt å ha penger i aksjefond eller på høyrentekonto, og la profitten betale for utgiftene ved å leie bolig Finans er ikke din sterke side, eller?
Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 20. mai 2009 #5 Skrevet 20. mai 2009 Jeg tror og håper at prisene igjen går oppover nå som renta har gått ned såpass mye. Må innrømme at jeg undres over voksne mennesker som ikke har kjøpt seg inn i boligmarkedet mens de var unge. Sol.-..ta et godt råd og LES artikkelen som ts linket til, da kanskje du forstår litt av dette
Inx Skrevet 20. mai 2009 #6 Skrevet 20. mai 2009 http://www.abcnyheter.no/node/89091 Denne artikkelen gir meg et ørlite håp om at boligprisene skal lenger ned. Er jo bare en fjern drøm å komme inn på boligmarkedet slik det er i dag. Samboeren min har tre barn som er hos oss annenhver helg pluss ferier, så vi kan ikke klare oss med ei lita toroms. Og pga barna er det heller ikke noe alternativ å flytte til et sted der boligprisene er lavere. Føler meg låst fast og suger til meg hvert minste snev av håp om ytterligere prisnedgang på boligmarkedet. Hva tror dere skjer på boligmarkedet framover? Det er ikke godt å si, den lave renten bør tilsi at boligmarkedet styrker seg igjen. Men økende arbeidsledighet og mindre tro på fremtiden tilsier synkende boligmarked... Ett problem ved å sitte på gjerdet å vente på et fallende marked er at når først markedet faller så er det ofte vanskelig å få finansiering, så "drømmen" kan være like uoppnåelig der desverre.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #7 Skrevet 20. mai 2009 Ett problem ved å sitte på gjerdet å vente på et fallende marked er at når først markedet faller så er det ofte vanskelig å få finansiering, så "drømmen" kan være like uoppnåelig der desverre. Du glemmer at ikke alle gjerdesitterne er fattige studenter
Inx Skrevet 20. mai 2009 #8 Skrevet 20. mai 2009 Du glemmer at ikke alle gjerdesitterne er fattige studenter Økte krav til egenkapital, økt evne til å betjene renter og diverse, bankene blir gjerne også strengere i synkende markeder... Det vil slå ut for enhver som må låne for å komme inn på boligmarkedet. Folk som sitter med alle pengene sine i aksjeposter / fond vil sannsynligvis også merke de brede konsekvensene boligmarkedets "helse" har. Så selv formuende kan jo rammes
Sol79 Skrevet 20. mai 2009 #9 Skrevet 20. mai 2009 Jaja, du kan lite om konjunkturer, så det er bra du allerede har kjøpt deg bolig Håper det er lenge siden, for har du kjøpt i løpet av de siste tre årene, og skal selge igjen om et år eller to, så kan jeg garantere deg en prisnedgang og et tap. Du har kanskje ikke fått med deg at renta snart ikke kan settes lenger ned og at prisnedgangen dermed vil være et faktum? Du har heller ikek fått med deg at bedrifter går konkurs hver eneste dag og at arbeidsledigheten øker drastisk? Fikk du heller ikke med deg gårsdagens tall fra SSB som viser at NOrge for første gang på lenge er inne i en resesjon? Forstår du i det hele tatt hva resesjon betyr? Siden du åpenbart har lest min tråd om eierskifteforsikring, så kan vi vel slå fast at jeg har kjøpt min nåværende bolig i løpet av de 5 siste årene. Har forøvrig ingen planer om å selge, så markedsverdi på bolig bekymrer meg ikke. Renten går stadig ned, og vi ser også at f.eks. i Oslo har det vært en klar oppgang i boligprisen i løpet av siste halvår av 2008 og i hele 2009. Mange boliger selges igjen godt over takst. Må si jeg undres over ungdom som ikke forstår at for svært mange har det vært lønnsomt å ha penger i aksjefond eller på høyrentekonto, og la profitten betale for utgiftene ved å leie bolig Finans er ikke din sterke side, eller? Å leie framfor å eie har aldri vært lønnsomt. Sol.-..ta et godt råd og LES artikkelen som ts linket til, da kanskje du forstår litt av dette Jeg har lest artikkelen, og svaret mitt som du siterer er mine ønsker for framtiden. Prisene har som sagt allerede gått en del oppover, men at de går så mye opp som jeg ønsker meg det skjer neppe, men det er vel lov til å håpe. Jeg antar at jeg traff et ømt punkt hos en del godt voksne leietakere her...
Gjest strykebrett Skrevet 20. mai 2009 #10 Skrevet 20. mai 2009 Å leie framfor å eie har aldri vært lønnsomt. Der tar du feil. I mange situasjoner er det mer lønnsomt å leie. Når renter og husleie til borettslag er mye høyere enn vanlig leiekostnad for eksempel kan alternativ plassering av mellomlegget gi mye høyere avkastning enn hva bolig gir. Om man ikke har tenkt å bo så lenge i en by vil det heller ikke være lønnsomt å kjøpe. Man må gjerne bo i tre år eller mer for at kjøp skal lønne seg pga store kostnader ved kjøp/salg, låneopptak, dokumentavgift osv. At det lønner seg i ditt tilfelle gjør ikke at det lønner seg for alle.
Inx Skrevet 20. mai 2009 #11 Skrevet 20. mai 2009 Der tar du feil. I mange situasjoner er det mer lønnsomt å leie. Når renter og husleie til borettslag er mye høyere enn vanlig leiekostnad for eksempel kan alternativ plassering av mellomlegget gi mye høyere avkastning enn hva bolig gir. Om man ikke har tenkt å bo så lenge i en by vil det heller ikke være lønnsomt å kjøpe. Man må gjerne bo i tre år eller mer for at kjøp skal lønne seg pga store kostnader ved kjøp/salg, låneopptak, dokumentavgift osv. At det lønner seg i ditt tilfelle gjør ikke at det lønner seg for alle. Skattefradraget for renter i Norge gjør at det oftere enn ikke "lønner" seg å kjøpe og ikke leie.... Sånn er det bare, men jeg er helt enig i at for mange er det allikevel smartere å leie, særlig som du sier dersom man ikke har planer om å bli boende i lengere tid.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #12 Skrevet 20. mai 2009 Prisene har som sagt allerede gått en del oppover, men at de går så mye opp som jeg ønsker meg det skjer neppe, men det er vel lov til å håpe. Hvorfor vil du at prisene skal gå opp? Det er bare to grupper som ønsker høyere boligpriser: meglerne, og de som skal selge for så å LEIE! Hvis du har tenkt å selge for så å kjøpe noe annet, er du jo bare dum om du ønsker høyere priser...
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #13 Skrevet 20. mai 2009 Så selv formuende kan jo rammes JA det skal jeg fortelle deg at vi kan... Rentenedsettelsene har gjort at det er vi med oppsparte penger som må betale for idiotene som har tatt opp lån de ikke kan betjene...
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #14 Skrevet 20. mai 2009 Der tar du feil. I mange situasjoner er det mer lønnsomt å leie. Når renter og husleie til borettslag er mye høyere enn vanlig leiekostnad for eksempel kan alternativ plassering av mellomlegget gi mye høyere avkastning enn hva bolig gir. Om man ikke har tenkt å bo så lenge i en by vil det heller ikke være lønnsomt å kjøpe. Man må gjerne bo i tre år eller mer for at kjøp skal lønne seg pga store kostnader ved kjøp/salg, låneopptak, dokumentavgift osv. At det lønner seg i ditt tilfelle gjør ikke at det lønner seg for alle. Jeg antar at Sol79 tenker litt mer på lang sikt enn det virker som du gjør. De aller fleste av oss kommer før eller senere til et punkt der man planlegger mer enn ett år fram i tid...
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #15 Skrevet 20. mai 2009 Jeg antar at Sol79 tenker litt mer på lang sikt enn det virker som du gjør. De aller fleste av oss kommer før eller senere til et punkt der man planlegger mer enn ett år fram i tid... Er du klar over at gjennomsnittsnordmannen flytter annethvert år?
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #16 Skrevet 20. mai 2009 Er du klar over at gjennomsnittsnordmannen flytter annethvert år? Akkurat det skulle jeg gjerne likt og ha sett dokumentasjon på.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2009 #17 Skrevet 21. mai 2009 Akkurat det skulle jeg gjerne likt og ha sett dokumentasjon på. Værsågod: Disse tallene er to år gamle, og da var gjennomsnittlig botid i Oslo fem år, nå er den mindre. http://arkiv.nettavisen.no/Nyhet/270035/-+...lytter+mer.html Sjekk gjerne med Prognosesenteret for nøyaktige tall
Gjest Gjest_Malena_* Skrevet 21. mai 2009 #18 Skrevet 21. mai 2009 Hvorfor vil du at prisene skal gå opp? Det er bare to grupper som ønsker høyere boligpriser: meglerne, og de som skal selge for så å LEIE! Hvis du har tenkt å selge for så å kjøpe noe annet, er du jo bare dum om du ønsker høyere priser... Der finnes utrolig mange mennesker med MASSE penger og som er villige til å bla opp store summer for de rette objektene. Solgte nylig min bolig langt, langt over prisantydning - helt ypperlig for meg som hadde kjøpt meg en ny prosjektert bolig til fast pris ..
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2009 #19 Skrevet 21. mai 2009 Der finnes utrolig mange mennesker med MASSE penger og som er villige til å bla opp store summer for de rette objektene. Solgte nylig min bolig langt, langt over prisantydning - helt ypperlig for meg som hadde kjøpt meg en ny prosjektert bolig til fast pris .. Gratulerer! Fint for deg, og en sjelden nyhet i disse dager. Fortsatt går de fleste boliger under prisantydning
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2009 #20 Skrevet 21. mai 2009 I mitt nabolag : som er dyrt - går eneboligene nå for 0,5 - 1 mill UNDER prisantydning. Jeg ville ikke solgt nå. Men ser at mange ikke kjøper heller, de sitter på gjerdet, mange boliger står usolgt lenge, spesielt leiligheter!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå