Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det virkelig vanlig å måtte betale 20 000 kr for en Mops? :trist:

Da jeg spurte oppdretter skulle hun ha det, og jeg syns det var altfor dyrt!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Wacmoc
Skrevet

Har den bra stamtavle og ingen sykdommer i familien, ja.

Mopser er dyre. Noen er overprisa, men mange ligger på 20k.

Jo mindre bikkja er, jo dyrere xD

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, det er vanlig. Særlig små "motehunder" er såpass dyre. Jeg synes det er bra at hunder er såpass dyre. Da luker man vekk en del av de useriøse folkene som kjøper hund nærmest som et innfall, gjerne til seksåringens bursdag.

Skrevet

Okei. Kanskje derfor den var så dyr da ja..

Sant det. Men jeg er hvertfall ikke en av dem:)

Men 20 000 var dyrt syns jeg. har hørt 16 000 for en, og det er greit nok men...

Vurderer shi tzu, bichon frice eller en mops:)

Om noen har erfaring med noen av rasene, vil jeg gjerne høre både negativt og positivt:) Vil ha en liten hund, men ikke chihuahua..

Skrevet

Altså.. Greit at noen tar 20.000 for mops i Norge, men jeg vil ikke tørre å påstå at det er vanlig.... Har en vennine som driver oppdrett av denne rasen! Hun helsesjekker alle dyr, reiser europa rundt på utstillinger og driver seriøs avl.. Plukker hanner nøye og planlegger kull i lang fremtid.....

Hun tar 15.000.....

Det er 3 ganske forskjellige hunderaser du har plukka deg ut.. ;) Felles for de alle er vel størrelsen!

Både på Shi Tzu og Bichon må du regne med masse pelsstell.. Mopen ser jo enklere der.. Så spørs litt hva du liker!

Aktivitetsnivået er vel også kanskje ganske likt, kjenner ikke rasene godt nok.. Men søk opp alle rasene på forskjellige sider og sammenlign.. Greit å vite hva man går til liksom..

Lykke til!

Skrevet

Vi har hatt mops.

Han var turbo morgen og kveld, uansett hvor mye mosjon og hjernetrim vi drev med.

Han hoppet konstant opp etter beina på alle og var det man kan kalle hyyyyper.

Dette endte med at barnet vårt nekta å være med ned i 1.etg og det ble mye frustrasjon. Vi hadde ikke noe valg annet enn å returnere til oppdretter.

Mopsen er utrolig kul, men ikke noe for oss med det sinnsyke aktivitetsnivået.

(Må sies at han var 9 mnd da vi fikk han og at han hadde levd sitt liv med bare andre mops og "fri oppdragelse")

Og kan jeg få anbefale deg å ikke kjøpe hos Blå Mandag? Hvertfall om du ikke må... Har ikke så god erfaring.

Skrevet
Vi har hatt mops.

Han var turbo morgen og kveld, uansett hvor mye mosjon og hjernetrim vi drev med.

Han hoppet konstant opp etter beina på alle og var det man kan kalle hyyyyper.

Dette endte med at barnet vårt nekta å være med ned i 1.etg og det ble mye frustrasjon. Vi hadde ikke noe valg annet enn å returnere til oppdretter.

Mopsen er utrolig kul, men ikke noe for oss med det sinnsyke aktivitetsnivået.

(Må sies at han var 9 mnd da vi fikk han og at han hadde levd sitt liv med bare andre mops og "fri oppdragelse")

Og kan jeg få anbefale deg å ikke kjøpe hos Blå Mandag? Hvertfall om du ikke må... Har ikke så god erfaring.

Hei! :)

Jeg ville bare kommentere dette du sier med at mopsen har et sinnsykt aktivitetsnivå. Jeg har selv mops, og kjenner mange som har mops. Vil si at denne beskrivelsen (veldig aktivitetsnivå eller hyper) ikke er typisk for rasen generelt. De er kjent for å kunne få noe mer mosjon enn andre miniatyrhunder, men dette er er opp til hver enkelt. Min personlige erfaring av mops er at de har sine stunder hvor de kan "ta litt av", men er ellers utrolig rolige (kjent for å sove MYE) og ikke minst snille;)

Skrevet
Om noen har erfaring med noen av rasene, vil jeg gjerne høre både negativt og positivt:) Vil ha en liten hund, men ikke chihuahua..

Ikke velg mops! Ikke støtt avl på hunderaser som ikke kan føde på normalt vis. Mange kan ikke engang rengjøre seg selv bak! Ved å boikotte slike populære raser, så vil problemet forsvinne etterhvert.

Ville heller vurdert en Papillion hvis du skal ha en alsidig, liten rase.

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, det er vanlig. Særlig små "motehunder" er såpass dyre. Jeg synes det er bra at hunder er såpass dyre. Da luker man vekk en del av de useriøse folkene som kjøper hund nærmest som et innfall, gjerne til seksåringens bursdag.

Det gjør man hvis de koster f.eks. 10 000,- også. Det er fortsatt mye penger, og de fleste må spare og tenke litt igjennom før de bruker 10 000,-

Altså.. Greit at noen tar 20.000 for mops i Norge, men jeg vil ikke tørre å påstå at det er vanlig.... Har en vennine som driver oppdrett av denne rasen! Hun helsesjekker alle dyr, reiser europa rundt på utstillinger og driver seriøs avl.. Plukker hanner nøye og planlegger kull i lang fremtid.....

Hun tar 15.000.....

Jeg vil påstå at det er vanlig.

Jeg vil også påstå at man ikke driver seriøst om man tar 15 000,- for en mops.

Har ikke klubben samkjøring på dette??

Kjenner også til en som solgte for 17 000,-. Det viste seg at dette var oppdrettere som drev høyst uakseptabelt. En offentlig instans gikk til og med ut og advarte folk mot å kjøpe hund derifra.

Skrevet
Kjenner også til en som solgte for 17 000,-. Det viste seg at dette var oppdrettere som drev høyst uakseptabelt. En offentlig instans gikk til og med ut og advarte folk mot å kjøpe hund derifra.

Hvis det er en offentlig instans som gikk ut og advarte, så kan du legge ut link her...

Skrevet

Bor på sørlandet :)

Noen som kjenner til gode oppdrettere på sørlandet for noen av disse rasene?

Vet at de er forskjellige, men har en sykdom, ME. Så kan ikke ha en hund som trenger 2 timers løpetur hver dag. Og alle de 3 har ikke behov for så altfor mye mosjon. Har også vært inne på tanken med tibetansk spaniel.

• 2 uker senere...
Skrevet

Søstera til samboer'n min har to mopser, som er to herlige hunder, men også utrolig forskjellige. Den eldste (ca 3 1/2) har alltid vært rolig og igrunn ganske lat (kan sette seg ned å nekte og gå videre når den er på tur), mens den yngste (ble nylig 2 år) er ganske mye mer aktiv. (Har roet seg en del i det siste, blitt litt mer "voksen")

Begge disse er kjøpt fra en oppdretter i Østfold. Jeg husker desverre ikke navnet på denne, men hvis du vil kan jeg sikkert finne det for deg? (Hvis du ikke finner det selv..) Jeg har jo ingen personlige erfaringer med denne oppdretteren direkte, annet enn at jeg har hilst på dem, men har i allefall hørt bare positive ting om dem :)

:hund:

Skrevet

Søsteren min har to mopser, og bor hjemme, så jeg har bodd sammen med de i en del år.

Jeg tror ikke rasen har noe høyt aktivitetsnivå generelt, men i valpeårene var de litt intense. Turer og mer mosjon hjalp ikke på det, det er bare det at de er barn ennå... Det gikk sakte nedover, og fra og med ca. 4 år har de vært veldig rolige og sovet mye. Lite interessert i mosjon.

Jeg synes mopser er kjempesøte, men de er ikke kosehunder som du kan holde på fanget eller noe med mindre de er veldig trøtte..de er ikke myke og gode liksom;) Dessuten er de tunge i forhold til andre småhunder fordi de er så muskuløse. Søsteren min sine har svært godt gemytt, og knurrer/bjeffer aldri, uten at dressuren har vært særlig omfattende.

Negativt er at det er en del aldersproblemer med rasen, den eldste til søsteren min er ni og har blitt helt blind på grunn av rasesvakhet.

Når hun kjøpte de for ni år siden betalte hun 15.000 for hannen og 17.000 for hunnen, hunner var dyrere på grunn av at eieren av hunnen tjener mer på avl(visstnok). Seks måneder etter at hun kjøpte hunnen gikk prisene hos oppdretteren opp til 20.000 for hanner og 22.000 for hunner.

Lykke til med å bestemme deg! :)

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_Sissel_*
Skrevet
Er det virkelig vanlig å måtte betale 20 000 kr for en Mops? :trist:

Da jeg spurte oppdretter skulle hun ha det, og jeg syns det var altfor dyrt!!

jeg betalte 18 000 for min mops, så 20 var for mye.. jeg har hørt at normalen er 15-18000 alt etter avtalen som ligger bak, men over så blir det penger som er i sentrum ikke hunden

Gjest Gjest_Sissel_*
Skrevet
Søsteren min har to mopser, og bor hjemme, så jeg har bodd sammen med de i en del år.

Jeg tror ikke rasen har noe høyt aktivitetsnivå generelt, men i valpeårene var de litt intense. Turer og mer mosjon hjalp ikke på det, det er bare det at de er barn ennå... Det gikk sakte nedover, og fra og med ca. 4 år har de vært veldig rolige og sovet mye. Lite interessert i mosjon.

Jeg synes mopser er kjempesøte, men de er ikke kosehunder som du kan holde på fanget eller noe med mindre de er veldig trøtte..de er ikke myke og gode liksom;) Dessuten er de tunge i forhold til andre småhunder fordi de er så muskuløse. Søsteren min sine har svært godt gemytt, og knurrer/bjeffer aldri, uten at dressuren har vært særlig omfattende.

Negativt er at det er en del aldersproblemer med rasen, den eldste til søsteren min er ni og har blitt helt blind på grunn av rasesvakhet.

Når hun kjøpte de for ni år siden betalte hun 15.000 for hannen og 17.000 for hunnen, hunner var dyrere på grunn av at eieren av hunnen tjener mer på avl(visstnok). Seks måneder etter at hun kjøpte hunnen gikk prisene hos oppdretteren opp til 20.000 for hanner og 22.000 for hunner.

Lykke til med å bestemme deg! :)

Tulla mi er 5 år og rolig og bedagelig inne, mens ute så er det raptuser og elsker å gå lange turer. vi går ofte flere timer i snø og vær og vind. Om sommeren går vi lange skogsturer og storkoser oss!

Jeg håper du prater ut av egen erfaring her og ikke drar alle under en kam, for isåfall vet du ikke hva du prater om!! vi har blitt kjent en hel gjeng gjennom årenes løp, og jeg tør faktisk å si at alle mospene her er kosete og elsker å sitte på fanget. Pelsen er myk og godt å ta i. Mopsen er ikke kjent for å være muskuløs da formen er tønne, men vår og flere andre i "gjengen" er svært så sterke, man ser markert bakpart og frontparti. tunge iforhold til en Chihuahua eller en cavalier? tulla mi veier 7kg og er riktig så sprek! og den der "rasesvakheten", det gjelder bare å finne riktig oppdretter...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...