Gå til innhold

Dikt til vielse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi tenker å ha bl.a. diktopplesing under vielsen i bryllupet vårt, men vi klarer ikke helt å finne et dikt som treffer oss skikkelig. Diktet bør ikke være for langt, og kan ikke ha religiøst innhold siden det er en humanetisk vielse.

Er det noen som har forslag til dikt? :)

Gjest Gjest_lene_*
Skrevet

Jeg synes dette er fint:

Dikt

Ellers kan dere jo spørre vigsleren, vår sendte en hel haug med dikt til oss :)

Gjest Gjest_lene_*
Skrevet

Her er ett til:

TIL BRUREPARET

Ekteskap er to om alt,

to om sukker, to om salt,

oppvaskbenk og lengt og håp,

fjernsyns-skjerm og kjøleskåp,

godlynt dryss og dumme tretter,

varme bein i kalde netter,

to om siger, to om tap -

først og fremst er ekteskap

ein å dela natt og dag med

og ein venn å le i lag med.

Ingvar Moe

Gjest Papirkurven
Skrevet

så skjønt, Lene!

Hva med noe fra Bibelen?

Skrevet

Tusen takk for fine forslag!

Ellers kan dere jo spørre vigsleren, vår sendte en hel haug med dikt til oss :)

Vi så på en del av de hun hadde, men fant ikke noe umiddelbart. Men detkan hende vi var litt raske da vi gikk gjennom dem. :)

Hva med noe fra Bibelen?

Siden det er en vielse i regi av HEF kan vi ikke ha religiøse innslag.

Gjest Papirkurven
Skrevet (endret)
Siden det er en vielse i regi av HEF kan vi ikke ha religiøse innslag.

Seriøst? Jeg har fått hodet tuta fullt av hvor åpent HEF er og at alt er tillatt, jeg...jaja. Men jeg skjønner jo hvis dere ikke ønsker det, siden dere har valgt en borgelig vielse

Andre Bjerke har så utrolig flotte dikt, synes jeg. Og klassikerne (Ibsen, Bjørnson, Kielland, Lie :) ) er også flotte diktere

Endret av Papirkurven
Skrevet
Seriøst? Jeg har fått hodet tuta fullt av hvor åpent HEF er og at alt er tillatt, jeg...jaja. Men jeg skjønner jo hvis dere ikke ønsker det, siden dere har valgt en borgelig vielse

En vielse i regi av HEF er ikke livssynsnøytral siden den er knyttet til livssynshumanismen. Det er med andre ord ikke det det samme som en borgelig vielse.

Ingen av oss er religiøse heller, så for oss vil det heller ikke være riktig å ha religiøse innslag i vielsen vår, uavhengig av hvor fine tekster/dikt det er.

Andre Bjerke har så utrolig flotte dikt, synes jeg. Og klassikerne (Ibsen, Bjørnson, Kielland, Lie :) ) er også flotte diktere

Enig i det. Jeg har pløyd gjennom en god del, men har ikke helt funnet et dikt jeg synes treffer meg. Jeg fortsetter jakten. :)

Skrevet (endret)

Dette er en sang, men kan jo leses som dikt likevel:

Først sa du nei, så sa du ja, så sa du kjæresten min

Og æ står staskar førr dæ og du e silke fin.

Og bruremasjen går, bruremasjen går,

Den e vårres i dag.

Førr vi får lov av livet å leve i lag.

(Halvdan Sivertsen)

Innlegget er endret iht KGs regler.

Resten kan leses her

-jolie, mod

Endret av jolie
Gjest Gjest
Skrevet
Vi tenker å ha bl.a. diktopplesing under vielsen i bryllupet vårt, men vi klarer ikke helt å finne et dikt som treffer oss skikkelig. Diktet bør ikke være for langt, og kan ikke ha religiøst innhold siden det er en humanetisk vielse.

Er det noen som har forslag til dikt? :)

Vi skal få moren min til å lese oss et dikt i kirken. Det er et nydelig dikt synes jeg, og det passer godt for noen andre å lese. Jeg synes at diktet bør være rettet TIL oss hvis noen andre skal lese, og ikke fra en elskende til en annen, om du skjønner... Det har heller ingen religiøs undertone. Diktet heter "Å eiga".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...