Gå til innhold

Hjelp! Skatteprosent 2009

Anbefalte innlegg

Gjest Arhirwen
Skrevet

Hei!

Jeg har prøvd å beregne skatt via ulike kalkulatorer og beregninger nå.. Men skjønner ikke så mye.

Jeg skal starte i ny jobb nå, og kommer til å tjene 340 000kr i året. I gjeld har jeg rundt 370 000kr (ikke hus- eller billån).. Ingen barn og er ugift.

Har fått vite at jeg pr. måned skal kunne sitte igjen med rundt 20.000kr i måneden etter skatt - men hvor mye blir selve skatteprosenten?!

Går helt i surr her, og håper noen har et klart svar! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Logg deg inn hos Skatteetaten og legg inn tallene dine i deres endringsskjema for skattekort, så finner de skatteprosenten din og sender deg skattekort.

Gjest Arhirwen
Skrevet
Logg deg inn hos Skatteetaten og legg inn tallene dine i deres endringsskjema for skattekort, så finner de skatteprosenten din og sender deg skattekort.

Jeg er litt skeptisk til det, for skatteetaten regner helst at man skal gå i null. Glemte å si dette i første innlegget. Jeg har alltid bestemt en eksakt skatteprosent, og ikke valgt tabelltrekk og lignende. Vil heller skatte litt for mye..

Når jeg nå får fast lønn, så er det vel heller ikke noe vits med tabelltrekk? Eller?

Gjest Gjest
Skrevet

Min erfaring er heller at Skatteetaten tar i litt godt, slik at man får tilgode.

Men uansett, om du vil betale inn litt for mye, så er det jo bare å be lønningskontoret trekke en sum ekstra per måned.

Skrevet

Vleg skatteprosent, ikke tabelltrekk, deretter legger du på en del på lønna, så får du en høyere skatteprosent enn du skal ha. Så får du igjen litt på skatten, alt ettersom hvor mye du legger på lønna.

Gjest Arhirwen
Skrevet
Vleg skatteprosent, ikke tabelltrekk, deretter legger du på en del på lønna, så får du en høyere skatteprosent enn du skal ha. Så får du igjen litt på skatten, alt ettersom hvor mye du legger på lønna.

Takk for svar alle sammen!

Blir ikke det med lønna feil i forhold til selvangivelsen? Eller er de uavhengige av hverandre? Visste ikke at det var så enkelt..hehe..

Gjest SmallTalk
Skrevet

Selvangivelsen er jo bare skattetatens oversikt over dine samlede inntekter og gjeld, samt eventuelle fradrag, gjennom et kalenderår, så det skal ikke skape problemer sånn sett. Setter du for høy inntekt og får høyere skatteprosent i forhold til hva du egentlig skal ha, så vil du ihvertfall få igjen på skatten nesten år. :)

Gjest Arhirwen
Skrevet

Herlig! :)

Takk for hjelpen! :D

Gjest Gjest
Skrevet

Bruk skatteetaten!

Om du vil trekke litt mer enn strengt nødvenig så legger du inn mer lønn enn det du faktisk forventer å få. Om du ikke oppgir gjelda vil du også betale litt for mye (gjeldsrenter gir fradrag på selvangivelsen). Eller så bare gir du lønningskontoret beskjed om å trekke mer skatt enn det som står på skattekortet. Oppover kan man bestemme selv, men ikke under det som står på skattekortet.

så kan du beregne hvordan du ligger an igjen om noen måneder - på samme sted. Får du en lavere skatteprosent når du legger inn tallene neste gang ligger du godt an. Får du en høyere skatteprosent så bør du betale mer i skatt, mens ligger skatteprosenten på det samme som nå da trekker du sånn at du går ganske nøyaktig i null.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...